arnearmoa Startet 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2011 (redigert) Quicksilver Euro Sport 270 (gummijolle med oppblåsbar kjøl og treplater til dørk). Mercury Viking 10 (2-takt påhenger som veldig enkelt blir 15hk ved fjerning av en plate). På merkeplata på akterspeilet står det at "Max recommended" motor er 10hk. 1 - Er hk-avgift for Mercury Viking allerede betalt for 15hk, sånn som på en Yamaha V-MAX? Gitt at ovennenvnte stemmer eller ordnes etterpå: 2 - Er det da ULOVLIG å bruke denne motoren uten "struping" på denne jolla? 3 - Er det noen krav i forsikringen som hindrer bruk av flere hk enn "recommended"? Motoren veier 35kg. Jeg tror det står 45kg på merkeplata på båten. Jeg innser at forsikringer er forskjellige, og at man bør hente papirene og lese, og evt. spørre selskapet, men jeg antar spørsmålet har interesse for flere. Veldig mange gjør dette, og en del har fått det gjort i butikken ved kjøp av motor, men jeg er litt nysgjerrig på potensielle konsekvenser. For eksempel hvis det skulle oppstå personskade ifbm. bruk av båten. PS Jeg ser bort fra muligheten for at motoren skal klare å knekke eller rive løs akterspeilet. Redigert 16.Mars.2011 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Vi kjørte med VMax 15 hester på en Zodiac med max 8 hester. Det fungerte flott. Vi satte på smart tabs for å få den litt mer stabil og raskere opp i plan Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Er jo forskjell på max recommended og max allowed. På min Pro 9 Man er max anbefalt 50hk og max tillatt 75hk. Vil tro det ikke har så mye å si hverken på forsikring eller annet, bortsett fra at det krever litt mer av føreren. Om båten er godkjent for større motor er det jo ikke noe problem, men om den ikke er godkjent for mer vekt/hk så ville jeg anta at det var en fornuftig grunn til det. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
arnearmoa Svart 16.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Det er kanskje i CE-dokumentene til jolla den juridiske grensa står skrevet.....? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Står vel der ja. Sjekket nettsidene og der står det max motor 10 hk / 45 kg. Vil tro at kg er viktigere enn hk. Ta en telefon så får du nok svar Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
laffus Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 i min barndom hadde jeg en 7 fots steady jolle med 8hk, tror den var godkjent for maks 4hk. Det funka fint som bare det, og kjørte den i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 16.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 jeg er litt nysgjerrig på potensielle konsekvenser. For eksempel hvis det skulle oppstå personskade ifbm. bruk av båten. Det er trinnløst gasshåndtak på alle motorer. Båten er mindre idiotsikker med en for stor motor, men med fornuftig bruk så er det etter min mening best med litt for stor motor. Har du "lovlig liten" motor, så kan man alikevel velge å føre båten så fort at du forårsaker en skade man aldri kan rette opp. Har man 30% for stor motor, så er det fremdeles føreren som bestemmer og tilpasser farten. Jeg tror ikke for stor motor blir tillagt skyld ved ulykke. Selv diesel-kassebilen min gjør 200km/t. Uansett hvilken bil jeg kjører for fort, så er det jeg som får skylden. (Kanskje med unntak av enkelte modeller som gassen henger seg opp på) En sprek bil eller ulovlig trimmet bil kan ikke bli tillagt hoveddelen av ansvaret ved en ulykke. Dette er ikke USA enda. Hadde en Blesser 440 for noen båter siden, som var merket max motor 40hk, den var akkurat passe motorisert med en 55 hester.. Pytt pytt. Hvorfor skal gummibåten være så mye "hederligere" enn moderskipet? Bostedskommune: Akershus, Asker Båt: Scand Baltic 1984 - nå med Yanmar 290hk B: M L: 26-30 M: P Her et bilde av typegodkjenningsskiltet i min Scand Baltic også 1984 modell. Der står jo max motor 162kw = 220 hk... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
arnearmoa Svart 16.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2011 Hakke sett no sånn plate på Balticen jeg Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 Til informasjon fant jeg ikke noe absolutt maks i CE-attesten heller. Sto bare maks anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 17.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2011 Da hadde jeg heller forholdt meg til vekten på motoren enn antall hk Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
olitjelta Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Her er en link på en Quicksilver eurosport 270 med oppgradert 10 hk viking Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.