tomhar Startet 21.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2004 Hei! Vi er noen venner som har gått løs på en 65 modell Fram-21 med en L-5 bensinmotor. Båten har ligget på land i 5 år, og trengte sårt med vedlikehold før den igjen kan pløye fjordens bølger. Forgasseren har vært hos en super spesialist i Drøbak til gjennomsyn. Dynastarteren er nå på vei til et annet firma for gjennomsyn. Så står vi der med giret da. Båten har vribare propeller. Girspaken greier vi kun å rikke en halv gang før det stopper helt. Hva kan være problemet her?? Gode råd mottas med kjempetakk. Vi står bare å ser dumt ned i båten nå, og det hjelper visst svært dårlig. Skrekken må være at vi må ta opp hele stasen. DA begynner panikken å krible oppover ryggradene her Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hei Er litt usikker på om det er koblingsspaken eller selve vridningen av propellen som du mener. Hvis det er spaken for propellvridningen som kun går ett halvt tørn, så ville jeg begynt med å plukke selve propellen (ser at båten står på land) i håp om at det var vingene som har satt seg fast og ikke selve trekkstanga( noen har trekkstang i senter av propellakselen og andre er det et "rør" på utsiden av akslingen) som overfører vridningen til bladene. Det er ikke så komplisert som det ser ut som, men skruene kan sitte noe j......... Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
tomhar Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Nå går motoren!! En lyd som kunne vært bruk til behandling av stress. Har vært en tornete vei å gå for tre venner som har målsetningen klar. Hagesnekka skal få vann under kjølen igjen. Takket være forgasserspesialisten i Drøbak som kan ALT om forgassere, Oppegaard El Diesel som restaurerte DYNA starteren, og en motorspesialist på Nesodden som tok jobben med en kranglete ventil. Vi opplevde også full motorbrann ombord, men et pulverapparat gjorde jobben, så nå er innredningen delvis hvit. Ingen personer ble skadet bortsett fra noen stolte øyebryn kanskje. Nå er vi tilbake på problemet som ble berørt i første innlegget her på forumet. Skuta går bare bakover!! Vi trenger nå noen gode råd om hva vi gjør med den saken. Girspaken lar seg vri hele veien rundt, men de vribare propellene er ikke med på notene. Der er det intet liv. Hvordan ser det egentlig ut dette systemet som skal vri propellene rundt? Er det skruene på propellen vi nå må skru ut? Og hva møter oss der? Har lagt ut noen nye bilder som kanskje kan være til hjelp? Spent på hva forumets medlemmer har tid til å svare i disse båtopptakstider. Jeg trøster meg med at snekka ihvertfall står på land for vinteren. Hilsen Tom Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Det jeg kan se ut i fra de bildene er at trekkrørert ikke sitter fast i reverseringa. Vet ikke hvor mye dere kan om dette , men den tynneste akslingen er akslingen (den som gjør at propellen går rundt) Trekkrøret ligger utenpå akslingen og er festet i propellen, det er det som gør at vingene på propellen kan skifte stilling. Vingene på propellen skifter stilling når man fører trekkrøret frem eller tilbake. Det ser det ut for meg på bildene at trekkrøret ikke er festet til reverseringa. Lengre bak er hylserøret som går utenpå trekkrøret. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Som deltakene arbeider på ovennevnte fartøy i vårt felles rederi, med ansvar for å finne ut av gearproblematikken, kjenner jeg meg godt igjen i beskrivelsen av aksler og mekanikken som beskrives ovenfor. Trekkrøret er ikke mulig å flytte, den sitter bom fast. Men spørsmålet er hvor den sitter bom fast hen, mitt stalltips er jo selvfølgelig i propellhuset, der det sikkert har satt seg i en salig blanding av saltvann og grease. Jeg kan ikke helt se at det er så mange andre steder den kan sitte, kan den sitte fast i selve propellakslingen da? Er det noen som kan beskrive hvordan dette systemet ser ut , eks inne i propellhuset, kan man skru opp dette i bakkant uten at det spruter fjærer og tull ut Går det eks an å lett slå akslingen forover for mulig å prøve å løsne det, banke lett med en hammer e.l. Har allerede sjekket at selve propellbladene er løse, de er lett bevegelige noen millimeter, men altså ikke nok til å vende dem. Ville sette stor pris på all ekspertise som jeg vet befinner seg her inne, for det blir unektelig litt stusselig å dra på tur på fjorden til sommeren med full skippermundur, splittflagg i masta, pomp og prakt på full mugge på medbragt radio - å så går skuta kun akterover... Akterutseilt kaptein Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Det er ikke farlig å skru propellen frahverandre, den er utrolig enkel, bare pass på at dere setter de samme delene på den plassen de sto når dere monterer. Dere kan slå lett på bakenden av propellen hvis dere har en solid trekloss og slå på. Ikke slå direkte på propellen med hammer. Prøv å løsne på mutteren til trekkrøret, lingsgjenger hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 En trøst å høre at det går å åpne propellhuset da uten at alt bare ramler ut av smådeler, men skal man slå må man vel gjøre dette i forkant, så man slår på bare trekkrøret og ikke propellakslingen? Unnskyld min noe mangelfulle kompetanse på båtakslinger, men dette er definitivt ikke mitt fagområde... Men hvilken mutter er det du refererer til? I forkant eller bakkant? Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Mutteren som er bak flensen på propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Jeg ville i første omgang festet trekkrøret slik at du kunne bruke sveivehjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 (redigert) ja da har jeg noe å jobbe med fremover, men som du ser av bildet så får man ikke festet akselsen fra svinghjulet til trekkrøret annet en i akterover pos. Drar man gearspak over til fremover pos., drar akselen seg av slik som på bildene over og hjullager mm kommer til syne. Men det sier litt om min manglende kompetanse på akkurat akslinger, at jeg ikke en gang vet hva en flens er og hvor denne sitter. Redigert 4.Oktober.2005 av PAASAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Det høres ut som du er litt blank her. Girhendel som sitter på stb. side av motoren er inn og utkobling av giret . Sveiva som sitter midt på giret er vridningen til propellbladene. Hvis jeg ikke tar mye feil så ligger det instruksjonsbok på emneoversikten. FM 8- 12 se litt i den. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Neida jeg følger deg hele veien jeg foreløpig, det var bare flensen jeg ikke riktig skjønte ellers er jeg med. Men i alle instruksjonsmanualer jeg ihvertfall har vært borti, er det absulutt ingenting om hvordan dette systemet med vridning av propellene ser ut inni det lukkede systemet. Hadde definitivt vært en fordel å lære seg litt hvordan dette ser ut og fungerer før man eventuellt åpner det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Flensen er det som fester akselen til giret. Det er ikke farlig å skru opp, det er ikke mange delene der. Du bør feste trekkrøret så du kan bruke sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
tomhar Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Hei båtfolk! Det våre atter en gang, og hagesnekka øyner igjen sitt håp om å se igjen det salte hav etter 6 år på land. Fjoråret innsats gav langt på vei gledelig resultater vet at FM-motoren nå går som en drøm. Marerittet med gir/propell skiller fortsatt snekka fra det våte element. Litt videre er vi. Propellbladene ble skrudd ut og nå lurer vi fælt på hva vi ser :-) Kunne forumets medlemmer komme med en liten anbefaling på hva vi gjør videre? Her er propellen skrudd av, men vi er usikre på hvordan denne fungerer. Inni er alt som tidligere. Og delene ligger utover i en pen samling. Og båten står fortsatt trygt på land. Med hilsen Tom Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Hvis det er alle delene inni propellen? Da mangler du deler. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Det vi da i grunnen undres over er om det er den tynne akslingen som egentlig skal skli frem og tilbake inni dette propellfeste (atter en gang sterk mangel på faguttrykk,) eller om det er den Festeklumpen for propellen som skal skli frem og tilbake på den mindre akslingen, at den er fast. Vil jo nødig hamre løs på noe som skal være fast i utgangspunktet. Har forsøkt litt i dag, og det sitter som bare po..... Noen gode råd for hva man kan gjøre for å få dette systemet til å løsne, rå makt, slegge? Hvis det nå er som vi kanskje tror den "klumpen" som skal gli over den mindre akslingen, er det meningen at den skal gli helt tilbake til et stoppespor, som sitter helt i bakkant på akslingen, det ser nemlig slik ut. Problemet er at på gearet ombord, se bilde, ser det ut som hele greia skal fremover og ikke bakover.... Noe klokere, vel ikke min skyld ihvertfall, jeg bidrar vel mer til forvirring enn oppklaring - men man prøver da så godt man kan... Hjelp oss landkrabber da dere Sitér dette innlegget Link to post
prangel Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Virkemåten på dette propellanlegg er meget enkel å forstå. Dersom du har tatt bilde av alle delene i propellhodet, mangler du etter det jeg kan se noe vesentlig. Ring meg på 90 18 17 25, så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg. Letter å forklare dersom du er i båten, og kan ta og prøve etter min instruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Montana Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Det er vel ikke propellen som er problemet her, men feste av staga på trekkrøret? Hvis det er som på bilde vil du aldri få vridd propellen forover, bare helt bak og kanskje nøytral + + andre veien. Har samme anlegg på båten min. Sitér dette innlegget Link to post
Montana Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Ok - her er problemet ditt såvidt jeg skjønner. "glippen" på bildet skal bort (forsøkt å merke med sirkel). Du må løsne det forreste feste (skruen). Skyve spaken helt bakover (glippen blir borte da). Få dytta feste helt inntil og skru det fast. Da får du dratt propellen frem og tilbake. Mulig du må justere festene litt for å få nøytral til å være 90grader osv. Poenget er ihvertfall at de to festene skal stå helt inntil staga med smørekoppen, ellers får du bare vridd propellen i en retning. Strålende forklart..... Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 AAAhhh, den var en lur en du, her skal prøves nye veier. Skal prøve å justere skruer på gearet, som vist på bildet. Og for de interesserte, neida det finnes flere deler til propellen, men fotografen fanget ikke alle akkurat da. Hører at alle jeg snakker med sier at dette systemet er så utrolig enkelt, ja mest sannsynlig er det nok det når du forstår hvordan det virker, da er det såre enkelt, hehe. Skjønner fortsatt ikke hva som er bevegelige deler på selve propellhuset,om det er den indre akslingen, eller den ytre, men finner vel ut av det etterhvert. Takker for all hjelp så langt. Har tatt vare på tlf nr som er oppgitt, ringer hvis jeg står fast, men det blir nok ikke noe før til helgen nå. Knut Lorentzen Nesodden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Det er den ytre delen som skal bevege seg, samt klossen som står i enden på denne inni propellhuset. Hvis denne sitter fast får dere prøve å løse den med varme og rustløser. Noen lette slag med hammer (husk en trekloss mellom) kan også hjelpe på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fram21 Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 jeg har en fram 21. en litt anderledes båt for jeg har vindskjerm så den blir ganske anderledes. i min sitter det en fm motor type S2, jeg driver og pusser opp den her blokka har enten rust sprengt eller is sprengt. viss du skal ha av blokka så bruk nokk av rust spray for dem skruene sitter helt J...... brukte 2 uker og da brukte jeg meisel til slutt. og hadde jeg vært deg hadde jeg bytta om til ferskvanns kjøling da holder motoren din 20 år lenger uten og bytte en del. det skal jeg med min. mest trulig bytter jeg ut motoren min med en volvo penta diesel. ,mindre brann farlig og mye billigere. så har jeg en gammel far som liker og bare sitte og høre på dem motorene så han skal få den. god tur med din fram 21. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.