Jump to content

Internasjonalt båtførerbevis

Frivakten

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om hvilke begrensninger som ligger i dette internasjonale beviset?

Det kan vel få betydning for hva slags båt man kan føre her i landet også, hvis man har et slikt bevis.

Med mindre det internasjonale beviset er identisk med norske regler i forhold til båtførerbeviset.

....Med mindre det internasjonale beviset er identisk med norske regler i forhold til båtførerbeviset.

Nei det internasjonale, kalt ICC "International Certificate of Competence" er IKKE identisk med det grunnleggende norske båtførerbeviset. Pr idag kjenner jeg ikke til at det foreligger noen "sammenligningstabell" eller annen oversikt for hva som kreves når båtførerbeviset skal utvides til ICC.

Et par momenter er imidlertid helt tydelige:

For ICC kreves en praktisk del, dvs en form for "oppkjøring". I forbindelse med båtførerbeviset kan det idag gjennomføres en 100% teoretisk prøve og man behøver ikke ha hatt satt sine ben ombord i en eneste båt, noensinne, for å kunne avlegge båtførerprøven og få utstedt båtførerbeviset. (Noe som i seg selv er ganske utrolig når man tenker på at selv mopedførerbeviset krever både praktisk opplæring og kjøreprøve.)

For ICC forlanges i tillegg en legeattest. Den vil neppe bli så veldig streng, men hvis vi skal sammenligne med båtførerprøven så trenger man, satt på spissen, hverken syn eller hørsel for å avlegge prøven og få utstedt båtførerbeviset.....

Litt avhengig av hvor omfattende den teoretiske læreplanen blir, så trekker begge disse to momentene i retning av at ICC-kravene ligger et sted mellom båtførerbeviset og D5L-sertifikatet.

Her er forresten kunngjøringen fra sjøfartsdirektoratet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men er det ICC det er snakk om? ser at Sjøfartsdirektoratet omtaler det som " International Certificate for Pleasure Craft" Men det er vel "International Certificate for Operators of Pleasure Craft" de mener?

Det er vel denne som omtales som ICC? Eller er ICC noe annet?

Her er i alle fall link til resolusjon 40, her ser det ut for at det ikke er noen generelle bestemmelser når det gjelder båt type/størrelse/fartsområde, men at det bestemmes av utgiver, i dette tilfellet sjøfartsdirektoratet.

Da er det vel rimelig å anta at det gis anledning til å føre samme båt som det bevis eller sertefikat man i utgangspunktet har, som gir anledning til å føre en eller annen båtstørrelse i nasjonale farvann?

Norge er ytterst tragisk

Nja. Egentlig ikke.

ICC kom til som et forsøk på å ha et felles regelverk for ferdsel på Rhinen og Donau.

Så har det litt endret og forandret som et forsøk på å få et internasjonalt regelverk for å føre fritidsbåt. Det er mange land som ikke har ratifisert Resolution 40.

Det er også litt pussig at det er ikke IMO som står bak det endelige resultatet. Det er ITC eller Inland Transport Committee.

Noe som også kan bli litt morsomt er at ICC uten utsjekk gir rett til å fære fritidsbåt opp til 10 m, mens ICC med utsjekk gir rett til å føre båt opp til 24 m. Ute i verden.

Norske særregler forventes.

Synes dette virker meget positivt, det at det legges såpass stor vekt på den praktiske biten er meget bra. Dette er en kraftig forbedring til dagen båtførerbevis..

II. Requirements

1. For the issue of an international certificate the applicant must

(a) have reached the age of 16,

(b) be physically and mentally fit to operate a pleasure craft, and in particular,

must have sufficient powers of vision and hearing,

© have successfully passed an examination to prove the necessary competence

for pleasure craft operation.

2. The applicant has to prove in an examination

(a) sufficient knowledge of the regulations concerning pleasure craft operation

and nautical and technical knowledge required for safe navigation on inland waters and/or

coastal waters and

(b) the ability to apply this knowledge in practice.

3. This examination shall be held with regard to the zones of navigation (i.e. inland

waters and/or coastal waters) and must include at least the following specific subjects:

3.1 Sufficient knowledge of the relevant regulations and nautical publications:

Traffic regulations applicable on inland waters, in particular CEVNI (European

Code for Inland Waterways), and/or in coastal waters, in particular the Regulations for

Preventing Collisions at Sea, including aids to navigation (marking and buoyage of

waterways),

3.2 Ability to apply the nautical and technical knowledge in practice:

(a) General knowledge of craft, use and carriage of safety equipment and

serviceability of the engine/sails,

(b) Operating the craft and understanding the influence of wind, current,

interaction and limited keel clearance,

© Conduct during meeting and overtaking other vessels,

(d) Anchoring and mooring under all conditions, ECE/TRANS/SC.3/147/Rev.1

5

(e) Manoeuvring in locks and ports,

(f) General knowledge of weather conditions,

(g) General knowledge of navigation, in particular establishing a position and

deciding a safe course.

3.3 Conduct under special circumstances:

(a) Principles of accident prevention (e.g. man over board manoeuvre),

(b) Action in case of collisions, engine failure and running aground, including

the sealing of a leak, assistance in cases of emergency,

© Use of lifesaving devices and equipment,

(d) Fire prevention and fire fighting,

(e) Avoiding water pollution.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette er jo egentlig bare positivt, og siden ordningen er frivillig så er det ingen grunn til å klage.

Reglene for hva slags båter vi kan føre med forskjellige slags sertifikater i Norge vil nok ikke endre seg på grunn av dette, og vi risikerer nok fremdeles å bli avkrevet spesielle sertifikater for hurtiggående båter i de landene som har slike regler. Uansett gjør det verden litt enklere.

....Reglene for hva slags båter vi kan føre med forskjellige slags sertifikater i Norge vil nok ikke endre seg på grunn av dette, .....

Tja, si ikke det :smiley:

Jeg øyner et lite håp om at direktoratet kanskje vil gjøre noe med den skrikende innkonsekvensen at "Fritidsbåt" pr definisjon er opp til 24 meter, mens "Fritidsbåtskippersertifikat" gjelder opp til 50 BT. Dette er som kjent mål og måleenheter som ikke har noen innbyrdes sammenheng.

De samme 24 meter brukes forøvrig i veldig stor utstrekning i mange av direktoratets forskrifter, i flere forskjellige sammenhenger. Det brukes også 24 meter i diverse andre land, og sånn sett kunne akseptansen av ICC være en anledning til å skifte ut 50 BT med det langt mer logiske 24 meter.

... og inntil videre lever jeg i håpet ...

Jeg øyner et lite håp om at direktoratet kanskje vil gjøre noe med den skrikende innkonsekvensen at "Fritidsbåt" pr definisjon er opp til 24 meter, mens "Fritidsbåtskippersertifikat" gjelder opp til 50 BT. Dette er som kjent mål og måleenheter som ikke har noen innbyrdes sammenheng.

Der er du inne på noe, ja, men da snakker vi om noe annet enn en ICC-tilpasset båtførerprøve for småbåter. :wink:

Det norske fritidsbåtskippersertifikatet burde selvsagt vært oppdatert til grensen på 24 meter, men da er jeg en tilhenger av det britiske sertifikatsystemet som har flere trinn og en mer omfattende praktisk eksamen på hvert av de to siste trinnene. Og, det ville vel ikke være en helt håpløs tanke å innføre et 24-meter sertifikat med en utvidet praktisk eksamen? :yesnod: (D5L24?)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Et 24 meter sertifikat ville blitt modtatt med hornmusikk og jubel.....

Ja, det kunne gjøre livet lettere for mange, sjøfartsdirektoratet selv inklusive.

Det er nemlig utrolig mye lettere å forholde seg til 24,00 meters lengde enn denne stadig mer diffuse BT-grensen som kan vries og vrenges i det uendelige :headbang::headbang:

Selv om det ikke betyr noe for meg personlig, så arbeider jeg med å forberede et fremstøt, så får vi se hva det eventuelt kan føre til . . . .

Det er et for stort gap mellom D5L og D5....D5L er maks 50 bt, mens D5 er opptil 500bt hvis jeg ikke husker feil.... Det siste sertifikatet trenger du dokumenert fartstid for å løse (36mnd?)samt må seile min 12mnd. hvert 5 år... er ikke mulig å oppnå for en med fritidsbåt.

D5L kunne lett vært endret til makslengde...

En annen ting er hvis man vil importere en fritidsbåt over 15 meter må det foreligge målebrev fra etter et visst årstall og plan for GA.....Kan selvfølgelig fåes på plass, men koster penger.... helt unødvendig på en båt som skal seile som fritidsbåt.....

Tror noen av som vil ha seg en skikkelig hytte på sjøen oftest ender opp med en gammel ombygget fiskebåt i tre, istedefor kunne fått seg en skikkelig solid båt som du kunne stole på i mange tiår..og fått pengene sånn omtrent igjen ved et senere salg...

På spørsmål til sjøfartsdirektoratet på hvorfor akkurat 50bt på D5L så svarer de at fartøy over blir for kompliserte.... Ok, men er vel litt pussig at i andre land klarer de det...

Redigert av Gudrun (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...