Frivakten Startet 18.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2011 Det vil være frivillig å ta sertifikatet som utstedes av Sjøfartsdirektoratet fra og med neste år. De som har bestått båtførerprøven, må bestå en legesjekk og en praktisk prøve for å få sertifikatet. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10083109 Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Baatlaus Svart 18.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2011 Bør vist, om jeg har forstått det riktig endres til båtfører sertifikat. Det er stor forskjell. Skal bli spennende å hører mer fra vår "båtminister" gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2011 Er det noen som har kunnskap om hvilke begrensninger som ligger i dette internasjonale beviset? Det kan vel få betydning for hva slags båt man kan føre her i landet også, hvis man har et slikt bevis. Med mindre det internasjonale beviset er identisk med norske regler i forhold til båtførerbeviset. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2011 ....Med mindre det internasjonale beviset er identisk med norske regler i forhold til båtførerbeviset. Nei det internasjonale, kalt ICC "International Certificate of Competence" er IKKE identisk med det grunnleggende norske båtførerbeviset. Pr idag kjenner jeg ikke til at det foreligger noen "sammenligningstabell" eller annen oversikt for hva som kreves når båtførerbeviset skal utvides til ICC. Et par momenter er imidlertid helt tydelige: For ICC kreves en praktisk del, dvs en form for "oppkjøring". I forbindelse med båtførerbeviset kan det idag gjennomføres en 100% teoretisk prøve og man behøver ikke ha hatt satt sine ben ombord i en eneste båt, noensinne, for å kunne avlegge båtførerprøven og få utstedt båtførerbeviset. (Noe som i seg selv er ganske utrolig når man tenker på at selv mopedførerbeviset krever både praktisk opplæring og kjøreprøve.) For ICC forlanges i tillegg en legeattest. Den vil neppe bli så veldig streng, men hvis vi skal sammenligne med båtførerprøven så trenger man, satt på spissen, hverken syn eller hørsel for å avlegge prøven og få utstedt båtførerbeviset..... Litt avhengig av hvor omfattende den teoretiske læreplanen blir, så trekker begge disse to momentene i retning av at ICC-kravene ligger et sted mellom båtførerbeviset og D5L-sertifikatet. Her er forresten kunngjøringen fra sjøfartsdirektoratet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Johannes Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Men er det ICC det er snakk om? ser at Sjøfartsdirektoratet omtaler det som " International Certificate for Pleasure Craft" Men det er vel "International Certificate for Operators of Pleasure Craft" de mener? Det er vel denne som omtales som ICC? Eller er ICC noe annet? Her er i alle fall link til resolusjon 40, her ser det ut for at det ikke er noen generelle bestemmelser når det gjelder båt type/størrelse/fartsområde, men at det bestemmes av utgiver, i dette tilfellet sjøfartsdirektoratet. Da er det vel rimelig å anta at det gis anledning til å føre samme båt som det bevis eller sertefikat man i utgangspunktet har, som gir anledning til å føre en eller annen båtstørrelse i nasjonale farvann? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 (redigert) Da burde den tilbakestående jeg ser deg staten Norge betale for dette å!!! Norge er ytterst tragisk Redigert 19.Mars.2011 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Norge er ytterst tragisk Halden - er det langt fra det forgjettede utlandet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Nei å takke gudene for dette Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Hva med å våge spranget? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Hva snakker du om mouche?? Si heller hva du mener istedenfor å synse Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Norge er ytterst tragisk Nja. Egentlig ikke. ICC kom til som et forsøk på å ha et felles regelverk for ferdsel på Rhinen og Donau. Så har det litt endret og forandret som et forsøk på å få et internasjonalt regelverk for å føre fritidsbåt. Det er mange land som ikke har ratifisert Resolution 40. Det er også litt pussig at det er ikke IMO som står bak det endelige resultatet. Det er ITC eller Inland Transport Committee. Noe som også kan bli litt morsomt er at ICC uten utsjekk gir rett til å fære fritidsbåt opp til 10 m, mens ICC med utsjekk gir rett til å føre båt opp til 24 m. Ute i verden. Norske særregler forventes. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 I utredningen i forkant av innføring av obligatorisk båtførerbevis ble dette sett i lys av regelverk i utlandet. Se bl.a.pkt. 7.4. Utredning om obligatorisk båtførerbevis Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2011 Synes dette virker meget positivt, det at det legges såpass stor vekt på den praktiske biten er meget bra. Dette er en kraftig forbedring til dagen båtførerbevis.. II. Requirements 1. For the issue of an international certificate the applicant must (a) have reached the age of 16, (b) be physically and mentally fit to operate a pleasure craft, and in particular, must have sufficient powers of vision and hearing, © have successfully passed an examination to prove the necessary competence for pleasure craft operation. 2. The applicant has to prove in an examination (a) sufficient knowledge of the regulations concerning pleasure craft operation and nautical and technical knowledge required for safe navigation on inland waters and/or coastal waters and (b) the ability to apply this knowledge in practice. 3. This examination shall be held with regard to the zones of navigation (i.e. inland waters and/or coastal waters) and must include at least the following specific subjects: 3.1 Sufficient knowledge of the relevant regulations and nautical publications: Traffic regulations applicable on inland waters, in particular CEVNI (European Code for Inland Waterways), and/or in coastal waters, in particular the Regulations for Preventing Collisions at Sea, including aids to navigation (marking and buoyage of waterways), 3.2 Ability to apply the nautical and technical knowledge in practice: (a) General knowledge of craft, use and carriage of safety equipment and serviceability of the engine/sails, (b) Operating the craft and understanding the influence of wind, current, interaction and limited keel clearance, © Conduct during meeting and overtaking other vessels, (d) Anchoring and mooring under all conditions, ECE/TRANS/SC.3/147/Rev.1 5 (e) Manoeuvring in locks and ports, (f) General knowledge of weather conditions, (g) General knowledge of navigation, in particular establishing a position and deciding a safe course. 3.3 Conduct under special circumstances: (a) Principles of accident prevention (e.g. man over board manoeuvre), (b) Action in case of collisions, engine failure and running aground, including the sealing of a leak, assistance in cases of emergency, © Use of lifesaving devices and equipment, (d) Fire prevention and fire fighting, (e) Avoiding water pollution. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Dette er jo egentlig bare positivt, og siden ordningen er frivillig så er det ingen grunn til å klage. Reglene for hva slags båter vi kan føre med forskjellige slags sertifikater i Norge vil nok ikke endre seg på grunn av dette, og vi risikerer nok fremdeles å bli avkrevet spesielle sertifikater for hurtiggående båter i de landene som har slike regler. Uansett gjør det verden litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 ....Reglene for hva slags båter vi kan føre med forskjellige slags sertifikater i Norge vil nok ikke endre seg på grunn av dette, ..... Tja, si ikke det Jeg øyner et lite håp om at direktoratet kanskje vil gjøre noe med den skrikende innkonsekvensen at "Fritidsbåt" pr definisjon er opp til 24 meter, mens "Fritidsbåtskippersertifikat" gjelder opp til 50 BT. Dette er som kjent mål og måleenheter som ikke har noen innbyrdes sammenheng. De samme 24 meter brukes forøvrig i veldig stor utstrekning i mange av direktoratets forskrifter, i flere forskjellige sammenhenger. Det brukes også 24 meter i diverse andre land, og sånn sett kunne akseptansen av ICC være en anledning til å skifte ut 50 BT med det langt mer logiske 24 meter. ... og inntil videre lever jeg i håpet ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Jeg øyner et lite håp om at direktoratet kanskje vil gjøre noe med den skrikende innkonsekvensen at "Fritidsbåt" pr definisjon er opp til 24 meter, mens "Fritidsbåtskippersertifikat" gjelder opp til 50 BT. Dette er som kjent mål og måleenheter som ikke har noen innbyrdes sammenheng. Der er du inne på noe, ja, men da snakker vi om noe annet enn en ICC-tilpasset båtførerprøve for småbåter. Det norske fritidsbåtskippersertifikatet burde selvsagt vært oppdatert til grensen på 24 meter, men da er jeg en tilhenger av det britiske sertifikatsystemet som har flere trinn og en mer omfattende praktisk eksamen på hvert av de to siste trinnene. Og, det ville vel ikke være en helt håpløs tanke å innføre et 24-meter sertifikat med en utvidet praktisk eksamen? (D5L24?) Redigert 20.Mars.2011 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Et 24 meter sertifikat ville blitt modtatt med hornmusikk og jubel.Da kunne jeg kansje bygge bakvegg i mitt fremtidige styrhus uten frykt for og runde 50 brutto ton med god margin.Så det er bare og håpe i det lengste. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Et 24 meter sertifikat ville blitt modtatt med hornmusikk og jubel..... Ja, det kunne gjøre livet lettere for mange, sjøfartsdirektoratet selv inklusive. Det er nemlig utrolig mye lettere å forholde seg til 24,00 meters lengde enn denne stadig mer diffuse BT-grensen som kan vries og vrenges i det uendelige Selv om det ikke betyr noe for meg personlig, så arbeider jeg med å forberede et fremstøt, så får vi se hva det eventuelt kan føre til . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gudrun Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Det er et for stort gap mellom D5L og D5....D5L er maks 50 bt, mens D5 er opptil 500bt hvis jeg ikke husker feil.... Det siste sertifikatet trenger du dokumenert fartstid for å løse (36mnd?)samt må seile min 12mnd. hvert 5 år... er ikke mulig å oppnå for en med fritidsbåt. D5L kunne lett vært endret til makslengde... En annen ting er hvis man vil importere en fritidsbåt over 15 meter må det foreligge målebrev fra etter et visst årstall og plan for GA.....Kan selvfølgelig fåes på plass, men koster penger.... helt unødvendig på en båt som skal seile som fritidsbåt..... Tror noen av som vil ha seg en skikkelig hytte på sjøen oftest ender opp med en gammel ombygget fiskebåt i tre, istedefor kunne fått seg en skikkelig solid båt som du kunne stole på i mange tiår..og fått pengene sånn omtrent igjen ved et senere salg... På spørsmål til sjøfartsdirektoratet på hvorfor akkurat 50bt på D5L så svarer de at fartøy over blir for kompliserte.... Ok, men er vel litt pussig at i andre land klarer de det... Redigert 22.Mars.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.