Jump to content

Tette lekkasje i rustfri dieseltank?


Astor

Recommended Posts

Kjente disellukt i dag. Skjekket i motprrommet og fant ut at det siver disel fra babord tank i bakkant. Vanskelig å lokalisere da tanken må ut. Men så lett er det ikke. Hørte fra en kar at tanken er satt sammen og sveiset ombord i sin tid. Tanken er på ca 850 liter og for stor til å få ut gjennom dører og vinduer. Eneste mulighet jeg har er å tømme tanken som nå er nesten full. Skjære en åpning fra et skap i bakkant av tanken og deretter tette den der den står.

Finnes det middel som tetter en rustfri tank? Å komme til med sveiseutstyr der den står er håpløst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg tror dette blir en risikabel operasjon Astor. Men tøm tanken for diesel og ta en titt nedi. Prøv å lokaliser lekkasjeområdet fra innsiden. Er det en mindre sveisefeil, så kan det vel brukes et eller annet kjemisk. Har tanken rustet fra utsiden og inn, må du regne med at det kan være 'hundrevis' av punkter der det kan komme hull etter hvert. Det er lite sannsynlig at tanken har rustet fra dieselsiden og mot atmosfæren. Se etter 'fregner' eller 'knappenålstikk'.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hei ville sveiset med en gang, ting som skal reparere enkelt og raskt blir lekk på sikt desverre...

 

Ville tømt tanken og inspisert inni med et lite kamera beregnet for slikt... bruker selv ofte slikt for å inspisere rør ol, kjekk sak...

 

Finner du stedet så er jo en mulighet å skjære ut et stykke av taket i tanken og lage et stort mannlokk slik at en sveiser kan fikse dette i båten etter en grundig vask av tanken...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Forstår at denne tanken er i rustfritt stål så her har du et dilemma i seg selv. Har selv en tank i rustfritt og den ser ikke ut til å la seg reparere med noe mixmax da dette også avhenger av tykkelsen på plantene.

 

Fikk tips om å bruke "Teknisk stål" på tube, men har ikke kommet så langt til å ha fått prøvd dette ut da tilgangen på dette vidunder middelet ikke er å få tak i her inne i fjorden.

 

Fant forøvrig ut hvor lekkasjen var ved å sette en 500 W lampe ned i tanken og sørget for at det var nesten totalt mørkt utenfor.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Denne tanken er STOR der den står og lite med albuerom.

Jeg kjøper i morgen en feinsag og ser etter lekkasjepunktet fra bakkant. Ser i Maritimkatalogen at de har Teningssparkel som er beregnet å bruke til å bla tette bensintanker. Tålet vann, olje og bensin art nr 1765-07. Skal innom Biltema å kjøpe sagen og ser om de har noe tetningsmiddel som passer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Ser i Maritimkatalogen at de har Teningssparkel som er beregnet å bruke til å bla tette bensintanker. Tålet vann, olje og bensin art nr 1765-07. Skal innom Biltema å kjøpe sagen og ser om de har noe tetningsmiddel som passer.

 

 

Skal du herke på noe ville jeg brukt pl400 lim på patron, dette kan limes oppå oljete/våte flater. er skaden i en knekk som er mest sannsynlig lag tilsvarende knekk med på platestykke som dekker godt over skaden...

 

gjør rent og påfør dette limet i ringer rundt skade med luft imellom ringene og press senere på bearbeidet stålbit ... herdet etter 24 timer ved 20c.

 

 

 

 

 

Ved hull i industri parafintank så vet jeg at noen her har brukt det og presset en stålplate utenpå uten å få renset da tanken inneholdt flere tusen liter som lakk litt ut da den ble skadet.dette med bra hell og har holdt i 10 år nå.

 

Har selv brukt det limet til diverse med bare posetivt resultat... fåes de fleste steder hvor lim selges... tilogmed europris ..

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Her er det mange gode forslag ser jeg. Jeg hadde lekkasje i min tank som var av rustfritt, laget hos Størksen i Bergen. Fikk lekkasje i en sveis og fikk tettet dette med "megastick", gikk bra en stund så begynte det igjen. Løsningen på dette var i forbannelse å få dritten ut og sette inn to tanker av plast beregnet på diesel. Litt drastisk men det er nok å gjøre med båt om en ikke skal fylle tiden med slikt som gjør en usikker på om båtturen blir en nedtur.

Link to post

Har hatt lekkasje på en rustfri tank der jeg brukte to-komponent kjemisk metall av type Belzona med godt resultat. Jeg tømte tanken, slipte rent (utvendig) med en Dremel, avfettet med aceton og påførte Belzona på lekkasjestedet. Har vært tett siden. Fikk anbefalingen fra lokalt firma som driver med renovering av pumper og reparerer motorblokker, med Belzona.

Redigert av Sveinhj (see edit history)
Link to post

Ved mindre lekkasjer, ala porer etter sveising, så har jeg vært med å "klinke" dette med en meisel eller lign.. Vi brukte å trykksette tanker ol med lavt lufttrykk, og spraye sveisene med såpevann. Brukte ei enkel sprayflaske med zalovann. der det boblet mye, slipte vi godt inn i pora og sveiste på nytt, småbobler gikk det greit å "klinke".

Dette var da jeg jobbet på Wartsila aka Wichmann. Jobbet bla med rekondisjonering av lydpotter og produsjon av ymse tanker..

Link to post

Hei Astor

 

Har du mulighet til å få skjært et skikkelig hull på toppen av tanken? Jeg satte inn store manneluker på tankene mine i vinter. Kjøpte bajonettsag på Biltema og skikkelig dyre Lenox-blader på Proffpartner. Skjærte igjennom 3mm stål lett som bare det uten varmegang, og var dermed ikke avhengig av å å ha tømt tankene og fylle de med vann før jobben begynte. Har på en tidligere båt støpt en ny glassfibertank inni en septiktank som hadde tæret opp. Resultatet ble tett tank. Klarer du å skjære opp så store luker i toppen av tanken slik at du kunne kommet nedi tanken og smurt polyester og lagt glassfiberstrie? Da hadde du fått en ny glassfibertank inni den gamle....

 

Bare en tanke, og kanskje ikke mulig å få til i din båt?

 

Men er tankene på GB rustfri? Trodde det var vanlige ståltanker på disse, men det vet du sikkert mye bedre enn meg :yesnod:

 

På Amtigo er det ståltanker. De får stå så lenge de holder tett. Den dagen de begynner å svette er planen å skjære de i håndterbare biter, transportere de ut og sette inn flere små tanker som kobles sammen.

Redigert av Amtigo (see edit history)
Link to post

Er du sikker på at det er selve tanken som lekker. Dersom tanken har vært helt full kan lekkasjen også være i påfylling, lufting eller tilkoblinger til/fra motor. Eller i mannlokket dersom tanken har dette. I slike tilfeller kan dieselen renne på toppen av tanken og ned i bakkant.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tankene er byttet av tidligere eier. Og montert i deler og sveiset på plass.

Satser på å skjære hull fra vegg mot skap i aktrlugaren slik at jeg kommer til derfra.

Tanken er tørr ellers. Jeg ser med lys og speil at det siver i akterkant av tanken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg er medlem over på Trawlerforum. Det har gjennom årene vært utallige innlegg om tanker som lekker og hvordan løse dette.

 

Her er et par innlegg jeg fant nå i farten:

 

http://www.trawlerfo...ID=22121815&p=3

http://www.trawlerfo...ID=37337664&p=3

 

 

Det finnes også opptil flere GB forum hvor det kanskje er verdt å søke etter tips?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post

Da er 370 liter over på kanner. Hullet er funnet. Feinsag innkjøpt og fikk skåret ut en åpning i skapet slik at hullet ble nøyaktig lokalisert. Maritims to- komponent sparket "lekktettare" innkjøpt. Prøvde først med disel i tanken men veske finner veien ut gjennom tetningsmassen. Nå tørker det hele opp til i morgen.

Nå gjenstår det å se om alt blir tett. Vasker med zalovann og setter ut edikk her og der slik at skuta igjen blir fri for båtlukt.

Fikk samlet inn jerrykanner hos båtvenner samt en real 12 volts pumpe med slange til å ta pumpejobben. Bilder kommmer senere. Akkurat nå ligger skippern i bløt for å få tilbake føelser i alle ledd samt bli kvitt diselstanken.

Nå venter en tynn en! :cheers_wine:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...