Jump to content

Gammel fiskeskøyte i Kjøpmannskjær

Nyhavgula

Recommended Posts

Har de siste dagene fått en del oppdateringer. Har vært en del forvirringer rundt dette med Helmi kontra Møllerøy, for til å begynne med kunne det se ut som at det var en forveksling. Helmi har nemmelig også sunket rundt om på samme tiden, og det var en del som mente at det var den som var avbildet. Fotografen, og tidligere eier av Møllerøy, var derimot temmelig sikker på at det var Møllerøy han hadde tatt bilde av pga. rorhuset.

Har fått pratet med en del folk som både har vært eiere av Helmi og har en del lokalkunnskap. Det ser ut til å være to forsljellige båter det er snakk om, da Helmi mest sannsynlig sank under Vrengenbroen etter hva enkelte har forklart meg. Desverre er det ingen som enda husker noe om Møllerøy, men har sendt over en del bilder og dokumentasjon til forskjellige folk som jeg håper at endelig kan avklare at dette er to forskjellige båter, og at Møllerøy virkelig sank der ved Fergeodden. Så får en bare håpe at det utvikler seg til at evt. eier fra distriktet også blir identifisert slik at en kan kan få fullendt historien/skjebnen til denne skuta.

Hei!

Jeg er sikker på at bildet av huset med sunket båt forand ikke er tatt verken i Kjøpmannskjær eller Sundene.

Ikke i Vrengen i det hele tatt. Kjenner ikke igjen huset og jeg har bod i Movil og Kjøpmannskjær i over 60år.

Mvh.

OLESVE

Ole er nok inne på noe her. Se på første bilde til Nyhavgula og der går det ikke noen vei bak huset slik som antydet på kartet i innlegg #7. Vist ikke veien har kommet til senere.

Bildet er vel kopiert over fra papir og det var noen år siden vi brukte dette.

Jeg har passert denne vika med havaristen og jeg bet meg merke i flagget som var oppe, men kan ikke komme på hvor dette var eller når tid. Og det var ikke i så trangt farvann som på kartet. Og vi har fartet mye langs kysten og da blir det ikke så enkelt å plassere hukommelsen i rett spor av disken.

Vist det ikke finnes et helt likt senarie et annet sted...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kona mener at vi skal lengre vestover mot Hidra område. Hust vi ser et et skipperhus med mye granskog i bakgrunnen. Gammel skog. Jeg ville våget en påstand at dette er fra et sted inne i Ryfylke, men "huset" (kan muligens være et ombygd naust) til høyre forvirrer meg noe.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Javel, er litt rart dette, men det kan vel i såfall forklare hvorfor ingen hittil har kjent igjen båten i dette området.

Desverre står dette i kontrast med hva selger av båten fortalte meg, og ikke minst hva fotografen sier selv. Viste ham kartustsnittet som Mulligan la inn og han bekreftet at det var i dette området han såg båten da han tok bildet. De kjørte forbi i en annnen båt. Fotografen er veldig sikker i sin sak, både med sted og at båten var Møllerøy

I tillegg har jeg fortått det slik at Slagskibet kjente til dette huset, og han lovte at han skulle ta seg en prat med de som bodde der. Har ikke fått noen tilbakemelding enda på dette.

Jeg er nesten sikker på at dette er 1ste huset på høyre hånd når en tar av fra krysset Øst/Vestveien mot Ferjeodden og Røed Motor. Siden jeg har sett den veien så ofte så har ikke detaljene festet seg i hodet og jeg finner heller ikke bilder på pc som dekker dette området. Det er jo alltids en masse hvis og om når en trøster hodet med selektiv hukommelse.

Det lille hvite huset til høyre for hovedhuset husker jeg ikke klart. Men mulig dette er huset som ligger der hvor kartutsnittet til Mulligan indikerte forlis stedet ? Annet som tale for at jeg tar feil er at låven som hestene holdes i ikke vises og det er altfor mye trær bak hovedhuset mot hva ¨jeg sitter og "husker" akkurat nå. Veien var nok der når bildet ble tatt og ikke godt å si når loven ble satt opp. Veien ligger veldig nært huset nesten oppå trappa. Også mulig det er hugget ut skau for både låve og havnehage til hestene siden bildet ble tatt ?

Kan ikke du ta en svingom bort på Tjøme Båtsenter og fotografere da OLESVE ? Et par bilder avklarer sikkert litt usikkerthet om åstedet.Tar et par uker før jeg er hjemme igjen.

Tror nok at du har rett her Slagskibet.

Var i kontakt med fotografen igjen og han sier at det er 100% sikkert at dette er fra Vrengen. Det eneste han ikke kan garantere, er at det 100% er Møllerøy, da bildene ble tatt på avstand og at han ikke såg navnet på skuta, samt at det stort sett bare var rorhuset som stakk opp sammen med mastrene.

Uansett er det mer og mer som tyder på at de opprinnelige opplysningene stemmer selv om jeg har vært litt i tvil i det siste. Vrengen og sunket Møllerøy (eller den som en gang het Møllerøy, er jo ikke sikkert at de nye eierne beholdt dette navnet)

Hei igjen.

Nå har jeg vært og tatt bilder av huset i Sundene. Det er mye som ikke stemmer. For det første er det området foran

huset mot vannet. På båtbildet ser det ut som det er antydning til svaberg. I Sundene er det bare leire og en tørrmur. Huset

i Sundene er helt anderledes.

Forholdet mellom høyde og bredde er helt forskjellig. Desuten har det i Sundene utbygg på midten. Terrenget over huset på Sundene

er mye lavere, og til slutt er huset til høyre helt anderledes. Kan heller ikke huske at det har ligget noen sunket båt der.

Mvh.

OLESVE

3.__fra_sundene_006.jpg

3.__fra_sundene_001.jpg

Fortsatt ingen som kjenner seg igjen og kan hjelpe til med å bekrefte dette stedet? Har fått noen svar som sier at det kan være dette området, men har ikke fått dette bekreftet 100% enda.

Eier av huset, dersome det er dette, skal være en Peter Dedekam Christophersen, men det sies at det var svigerforeldrene som eide huset i den tiden. Har desverre ikke kommet i kontakt med vedkommende enda. Ikke sikkert at båten låg der så lenge nedsunket, men skulle jo tro at det var noen som kunne erindre dette.

Siste oppdatering/svar jeg har mottatt.

Hei

Har nå fått svar Om Møllerøy av noen venner,de mener at denne båten var på slep mellom Vrengen da den gikk lekk og måtte taues inn på grunnt vann der den sank. Det var ca 1984-5.

Etter det så lurer noen på om den ble hevet og tauet ut å senket ett sted.

Det hersker vel ingen tvil lengre at det var her ved Bustangen at bildet ble tatt med "Møllerøy", dersom den fortsatt het det den gangen. Desverre hjelper det lite i mitt søk for å finne ut hav som skjedde med båten til slutt dersom det ikke dukker opp navn på eiere på daværende tidspunkt evt. senere dersom båten ble videresolgt.

• 2 uker senere...

Har fått kontakt med eier av huset på Bustangen.

Han var ikke eier av huset på dette tidspunktet og kunne ikke komme

med så mange nye opplysninger. Han husket at båten lå der og at han mente den ble hevet.

Ellers var det lite info han kunne hjelpe meg med.

• 3 uker senere...

Fikk et tips i dag fra en kamerat av en tidligere eier fra Drammen.

Han husket godt båten og hadde også seilt forbi den men den lå nedsunken.

Han mente derimot å huske at stedet var ved "Alders Hvile" og lå rett ovenfor

Jarlsø Verk ved Tønsberg.

Går ut fra at dette er et godt stykke fra Vrengen og Bustangen slik som jeg har gått

ut fra hittil.

Er nok så sikker på at bildet er fra Bustangen på Tjøme.

Dersom vedkommende har observert båten opp ved Tønsberg må den antageligvis ha blitt flyttet dit i etterkant. Finner ikke akkurat hvor dette stedet er i kartet, men i følge vedkommende så han båten under brua ut fra Tønsberg. Aldershvile skulle da ligge på babord side og Jarlsø Verk på styrbord.

• 1 måned senere...

Ser ut som det er blitt stilt fra alle mine hjelpere. Har i tillegg hatt inne en annonse på FINN.

Mottok et anrop fra en Henning mens jag var på sjøen, men dessverre var det ikke mulig å ta etternavnet på mobilsvar. Får se om det dukker opp mer, men kan nok se ut som alle spor slutter oppe ved Husøysundet i Tønsberg dersom ingen nye melder seg.

Ønsker å takke alle for hjelpen jeg har fått :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...