Jump to content

Gammel fiskeskøyte i Kjøpmannskjær

Nyhavgula

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Takker bjjobe, da er ihvertfall det avklart. Har ikke dukket opp noe særlig mer,

men det rimelig sikkert at noen hevet båten og senere fikk den slept opp til Tønsberg

i området rundt Alders Hvile. Dessverre er det tydeligvis ingen som i dag ser ut til å

ha kjennskap til båten eller eiere i denne perioden.

• 9 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei

Jeg hadde ei skøyte på 53 fot som het Helmi. Denne ble kjøpt av en jeg kjenner på Tjøme da den lå sunket i vrengen en gang på midten av 80 tallet. Han hevet båten og satte inn en 10 liter Volvo og nytt styrhus + at den ble innredet nærmest som bobåt. Jeg kunne kjøpt båten av han i 95 men da hadde jeg ett par andre båter jeg måtte kvitte meg med først. Men i 97 kjøpte jeg båten fra far og sønn i Drammen som da hadde kjøpt den av kameraten min. Jeg solgte den i mai 2000 og den ble da solgt til en Torbjørn og han hadde båten liggende på ubåtstasjonen i Tønsberg hvor båten dessverre ble liggende og forfalle. Båten ble igjen solgt for noen år siden og tror den gikk til Oslo. Den Helmi man finner på Nor sine sider er denne Helmi som jeg eide.

• 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har hatt inne en annonse på Finn om saken.

Fikk en henvendelse om at båten kan ha vært brukt til et filmprosjekt etter at den ble hevet.

Noen som har hørt om noe slikt????

FINN.no har sendt deg en melding på vegne av ...........

Nei ikke restaurering, men sku vært med i en filmprosjekt på Svenskegrensa. Den var tett å motoren gikk fint. Den sku kjøres til Vesterøy ved Søstrene på Papperhavn siden. Meningen var å sprenge den i lufta på opent hav å var lasted med ca, 250 kilo dinamit/gjødsel om kvellen da det blåste opp til storm men da filmfolka (ikke sjøfolk) kom neste dag på bauga var båten borte den sleit armtykk rep.Ingen fant båten å ny båt skaffes å sprenges og filmes.Svenske tollen har sett en lignende båt på drift, men fullasted med dinamitt er det ingen som tørs å gå ombord. Det var for 6 år siden.
Redigert av Nyhavgula (see edit history)
  • 7 år senere...

Hei,

Jeg vet ikke om noen følger med på dette lenger.  Jeg fant denne diskusjonen helt tilfeldig.  Jeg husker for en del år siden (ca 76-78) at det var en fiskeskøyte som ble slept inn mot stranden utenfor Bustangen 24, som jeg idag eier sammen med min søster.  Jeg husker godt at noen folk kom med store pumper og greide å heve båten.  Det tok vel et par dager, tror jeg.  Det var ganske interessant å se på.  Det er fin sandbunn der båten lå så jeg tenkte at de som trakk båten dit visste akkurat hvorfor de tok den dit.  Jeg husker at jeg var litt overrasket over at ingen spurte min bestefar om tillatels siden skøyten lå like utenfor brygga vår (Det er mulig at de gjorde det, men han sa ikke noe om det.).  De hadde vel uansett rett til å heve båten der.

• 2 år senere...
Henrikbc skrev On 4.10.2020 at 2.37:

Hei,

Jeg vet ikke om noen følger med på dette lenger.  Jeg fant denne diskusjonen helt tilfeldig.  Jeg husker for en del år siden (ca 76-78) at det var en fiskeskøyte som ble slept inn mot stranden utenfor Bustangen 24, som jeg idag eier sammen med min søster.  Jeg husker godt at noen folk kom med store pumper og greide å heve båten.  Det tok vel et par dager, tror jeg.  Det var ganske interessant å se på.  Det er fin sandbunn der båten lå så jeg tenkte at de som trakk båten dit visste akkurat hvorfor de tok den dit.  Jeg husker at jeg var litt overrasket over at ingen spurte min bestefar om tillatels siden skøyten lå like utenfor brygga vår (Det er mulig at de gjorde det, men han sa ikke noe om det.).  De hadde vel uansett rett til å heve båten der.

Hei, takk for opplysningen. Synd det ikke er noen som husker mer om hva som skjedde på båten etter dette. Har stoppet helt opp med info dessverre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...