glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Makrell er jo et nydelig agn Når det er sagt så husker jeg onkelen min fortalte når de drev fiske i saltstraumen så tok dem ed seg Steinbiten inn og slengte den i fjæra så sto de og flirte til de summe svenskene som kom og begynte å filitere på fa...skapen Sånn var det før ja hehe Røking er jo en gammel konserveringsmetode, men skal du ha makrellen litt lengre må den kaldrøykes. Får man stram smak så har man vel røkt den for lenge, det er i allefall en vanlig feil jeg gjør med varmrøyken. Når jeg drev med røyking av laks så trillet vi alltid vogenene inn på en egen kjøle der den luftet seg til dagen etter før pakking. En annen ting var at hvis vi skulle røyke fisk til det lokale markedet så sukkersaltet vi den i 12 timer (filet ac 3-4 kgs laks) Når den skulle sørover til Oslo måtte vi ta den opp etter åtte timer. For å få fisken til å ta skikkelig røyk er det viktig at den henges opp til tørk til at den får en jhinne som det gjerne kommer noen fettdråper på. Våt fisk tar røuk dårlig. Dette gjøres etter salting og etter at overflødig salt er tørket bort. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 En annen ting var at hvis vi skulle røyke fisk til det lokale markedet så sukkersaltet vi den i 12 timer (filet ac 3-4 kgs laks) Når den skulle sørover til Oslo måtte vi ta den opp etter åtte timer. Har aldri prøvd sånn ABU røyk. Men ved all type salting er det best å blande inn litt sukker i saltet. Ved lake salting av kjøtt bruker jeg 3 deler salt + litt nitritsalt og 1 del sukker. Regner med at dette er en fordel ved tørr salting før ABU røyking også? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Når du skal varmrøyke tror jeg ikke du skal salte så lenge. Parameter som regulerer saltingen og tiden er blant annet: Størrelsen på fisken filet tar fortere salt en "rund" fisk. Skal du varmrøyke en hel makrell så vil du få mer smak fortere hvis du skjærer noen snitt i den som når du steker pølser. Da kommer salt, krydder og røyk bedre til. fisk som har vært frossen tar salt fortere enn fersk fisk. Sukker gir "bløtere" fisk og rundere smak. DROPP NITRITSALTET De som bruker nitrit salt på fisk er gangstere som skal få bedre farge på rød fisk. dvs. få daårlig fisk til å se ut som bra fisk. prøv også med andre krydder og lag gjerne en saltlake med krydder i. Lager du laken passe salt kan fisken god ligge en uke i laken hvis du vil det. Den blir jo ikke saltere enn laken. Det finnes saltlakemålere å få kjøpt hos dem som driver med storhusholdningsutstyr blant annet. Jeg kjøpe et par sånne men droppet dem fort og tok det på erfaringen i steden. Viktig å tørke fisk før røyking og lufte den etterpå, da blir den mye bedre. og smakene utvikles også mens den luftes. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Saltlakemåler??????????????? Man har da en potet :) Selvfølgelig ikke Nitrit til fisk. Sett snålt ut med rosa/rød makrell sild. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Rosa fisk kan vel bli en hit blant ungene. hvis den i tilegg smaker taco så er du mål. Vi produserte en god del fiskemat tidligere når jeg drev i bransjen. disse fikk vi mye skryt av. Tok dem med til en kokkekamerat i Oslo som hadde jobbet for en fiskegrossist. Han klagde!!! De smakte for mye fisk, dessuten likte han ikke at vi brukte kvern for du kunne kjenne at det var fisk i kakene. ja ja...... En råpotet med en tretoms spiker i, er hvis du skal ha en mettet slatlake (den skal flyte) Mener å huske at vi lagde en saltlake som var 16 grader til flekt uer. Da ble den lettsaltet uansett hvor lenge den lå i laken. En slik svak saltlake gir selvfølgelig en brgrenset holdbarhet. Når det gjelder salt fisk og spesielt uer. Så tok han enE " gamlingen" som jobbet hos meg og skar fisken i tykke skiver 2-3 (fingerbredder) og la dem i mettet lake i minst tre døgn, så vannet han den ut og spiste den som lettsaltet. Utrolig mye bedre enn kun natta over i lett lake. Tørrsalting gir også mye bedre resultat en lakesalting, men det gav dårligere vekt så det gjorde man ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Det ble ikke noe kjøp av røykeovn i fjor, men nå skal makrellen røykes .... ja hvis den biter på snøret da ... Leste ett sted at en istedet for røykeovnen, kan en like godt bruke en "kulegrill". Har denne fra Biltema: http://www.biltema.n...er/Grill-26463/ Har tenkt å forsøke å bruke den som røykeovn. Ser at det brukes spritbrenner under, som varmekilde. Jeg har både rødspritbrenner og en liten gassbrenner. Vil det ikke være enklere å bruke gassbrenneren enn rødsprit brenneren, eller vil det da bli for sterk varme? Noen som har erfaring med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 grill med lokk er genial til varmrøyking. lykke tilo og skitt fiske. Husk at makrell gjør seg utmerket på gangvad. PS! er det noen som kan linke til bilde av de sorte krokene dere bruker til makrellen? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Tror ikke makrellen er spesielt kresen på de svarte krokene. En slik hekle fungerer som regel mer en godt nok, det har jeg opplevd både på sørlandet og i Oslofjorden! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 ................... PS! er det noen som kan linke til bilde av de sorte krokene dere bruker til makrellen? Jeg har spurt etter sorte kroker i forskjellige butikker uten å ha funnet disse krokene. De jeg har funnet er brun/grønne(?), og husker jeg ikke feil så var det nok makrell som syntes dette var en grei erstatning ( iallefall i fjor sommer ). Her er bilde av krok og eske ( kjøpt på MX sport ): Sitér dette innlegget Link to post
brass Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Da er makrellen kommet til Sunnmøre / Breisundet Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Makrellen e komt te hordaland også:) Nyfiska makrell til middag i dag ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 1.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2012 Takker for bilde av kroker, Er jo samme som jeg bruker etter ørreten på fjellet. En arbeidskollega fikk en makrell, en måse og noen seier på Stadlandet for et par dager siden. Rett utenfor rorbua vi bor på når vi er her. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Nå må dere stå på å fiske makrell ! Bestanden trolig 3-4 ganger større enn forskerne trodde og den truer med å tømme havet for plankton...... http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/08/01/makrellbestanden-toemmer-havet-mat Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Erik Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Jeg har spurt etter sorte kroker i forskjellige butikker uten å ha funnet disse krokene. Europris østervåg har sorte kroker ferdig på takle. Kjøpte ett sett pga denne tråden, men har ikke testet enda, for jeg tror egentlig ikke på det.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Zenit Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Hva emnetittelen angår så ser det neppe ut som om makrellen blir utryddningstruet med det første. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/08/01/makrellbestanden-toemmer-havet-mat Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Har endelig fått testet røykeovnen som jeg fekk til jul... http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Griller/Roykovn-26426/ Siden makrellen var bitevillig i dag, så ble det nok til å starte "røykeriet". Det jeg imiddlertid stusser på er at alle steder jeg leser om varmrøyking av makrell, så sies det at etter 8 til 15 minutter så er makrellen ferdig røykt. Etter 15 minutter hos meg, så var det knapt synlig eller luktbar røyk i ovnen . 53 minutter etter at jeg tennte spritbrennerene hadde fisken fått en gylden farge ( og da var det stort sett slutt på spriten i brennerene også ). Er det jeg som gjør noe feil, eller er det "bare skrøyd" det som står på eska til ovnen og på nettet? Her det ferdige produktet: Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Hei! Har ingen erfaring med denne ovnen, men litt erfaring med langrøking /grilling av kjøtt. (8 timer) Der handler det mye om hvor mye røykemateriale du har på, og selvsagt temperatur. Hva røyker du med og hvilken temperatur er det i ovnen? (Beklager om jeg er helt off her, for røyking av makrell har jeg ikke erfaring med) :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
znick Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Jeg bruker ABU-röken, og det er vel noenlunde tilsvarende den du har fra Biltema. Jeg beregner 20 minutter når jeg har lag inn to makrellfileter og dekket bunnen med røykespon. Det gir en saftig og fin fisk med masse god røykesmak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det står da vitterlig 35-40 minutter i bruksanvisningen til Biltema røkeren! Har du ikke lest den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Det står da vitterlig 35-40 minutter i bruksanvisningen til Biltema røkeren! Har du ikke lest den? Sorry... Biltema-linken ble brukt for å vise typen ovn. Den jeg har er Sølvkroken sin, men den er jo helt lik. Her er bruksanvisningen for Sølvkroken: Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Rask røking er ikke noe mål, varmrøker 1,5 -2 timer da får man virkelig røksmak i fisken. Bruker eniner og eik på makrell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.