Jump to content

Alarm for vann i motorrom/Automatisk lensepumpe - anbefalinger?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Ønsker å innstallere en varsling dersom det plutselig skulle skje et eller annet som fører til vann i motorrommet. Det jeg har sett så langt ser ut til å være en del av et tyverialarm system - eks DEFA. Ser at Seatronics også har et system ifm tyveri/tracking etc.

Vet dere om andre systemer som er ok?

Så er det slik at jeg også har en manuell lensepumpe i båten - men den er plassert under køya i midtkabinen. En merkelig plasseing for der blir det ikke vann før båten står på bånn.

Ønsker derfor å innstallere en automatisk lensepumpe i motorrommet. Hvor finner jeg det?

Takk på forhånd !

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Problemstillingen har vel vært oppe her inne ved flere anledninger.

Jeg vil anbefale at du installerer en pumpeautomatikk og en alarmenhet med adskilt flytebryter.

Uansett hva du velger så husk å ha separate strømtilførsler (batterisystem) på henholdsvis pumpeautomatikk og alarmsystem!

Det blir for dumt om lensepumpen drenerer batterisystemet slik at også alarmsystemet faller ut pga mangel på strøm !

For å gi en alarm iform av en SMS til egen mobiltelefon kan du f.eks. benytte GSM alarmmodul fra Clas Ohlson

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei!

I Amtigo monterte jeg et forholdsvis enkelt anlegg i fjor. Det består av lensepumpe tilkoblet nivåbryter. Har lagt opp varsellys på instrumentpanel på begge styreposisjoner (nede +fly), dvs hvis lensepumpa begynner å lense lyser varsellampa samtidig. Videre har jeg montert ytterligere en nivåbryter ca 10cm over nivåbryteren til lensepumpa. Denne nivåbryteren er tilkoblet et bilhorn montert på flybridge. Hvis man av en eller annen grunn ikke skulle være oppmerksom på varsellyset eller man ikke er i båten, og båten tar inn mer vann enn pumpa ikke klarer å holde unna - begynner altså bilhornet å gi lyd.

Løsningen er enkel, rimelig og gir etter min mening en tilfredstilllende trygghet.

Etter selv å ha erfart inntrenging av vann i motorrom under gange har jeg installert følgende:

1. Johnson Pump Bilge Alert - vannintregingsalarm som kun gir akustisk signal ved nivå ca. 5 cm over bunn kjølsvinn under motor. Ikke varsling på f.eks. sms. Varslingsnivået kan jeg bestemme selv da føler er festet på et borrelås på en trelist stukket ned i kjølsvinet.
  2. Johnson Pump Ultima Swatch Combo Pump L650, lenser 60 l/min ved 1,5 m. Denne er mer beregnet for lensing ved mindre inntrenging. Starter ved nivå ca. 7 cm over kjølsvin og er plassert i bakkant motor.
  3. Jabsco 1950, 5980 l/time ved 1 m løftehøyde, plassert midskips og starter når nivået er ca. 10 cm under motorromsdørk i forkant motor.

Pumpene reguleres med nivåbrytere og er i operajonsmodus kun når hovedstrøm er innkoplet.

Filsofien er basert på det sikkerhetsmessige under seilas. Håndpumpen min gir kun 0,7 l/pumpeslag og er ikke brukbar annet til rutinemissig lensing, om nødvendig. Ved fortøyning i båtplassen har jeg valgt ikke å ha alarm for vanninntrenging. Satser i det tilfellet på gode rutiner og en god forsikring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 6 år senere...

En gammel tråd som jeg løfter igjen. (jeg googlet alarm lensepumpe og som vanlig fant jeg en gammel tråd på baatplassen :-) )

Jeg har en Johnson lensepumpe som suger fra kjølsvinet. Den styres fra felles bryterpanel for alt av el ombord. Videre er denne koblet til en Johnson Ultima  nivåvakt av denne typen: 

https://www.cal.no/båtutstyr/pumper/flottørbrytere/nivåbryter-johnson-pump-ultimaswitch-372458-p0000050898

Så kunne jeg da tenke meg å koble denne til en alarm ombord slik at vi akustisk varsles om lensepumpa starter. Lyden skal være sterk nok til at vi våkner/hører dette gjennom motordur.

Er det noen som har tips om enkle og gode løsninger på dette?

Et lite bilhorn fungerer :)

Erstatter f.eks. buzzer i Arvid_A's skjema her : 

Men ville hatt en liten bryter på buzzer i tillegg, eks. en off-on-on der første steg er kun optisk varsling, neste lyd&lys, og off blir 'reset'. Optisk er kjekt å ha synes jeg, så ser man med en gang om lensepumpe har startet mens man var borte fra båten.

takk :-)

Koblingsskjema er ikke min sterke side - så tolker jeg det rett at buzzeren kobles inn på pluss til nivåbryteren og vanlig minus?

Link til passende alarm?

Har forøvrig stort horn i masta så kunne jo koble det dit - bare en lask mellom pluss på lensepumpe og horn bak på bryterpanelet... :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Utgangspunktet for dette emnet overrasker meg om det er sånn at det ikke finnes automatiske + manuelle elektrisk lense systemer som standard på noe nyere båter. Min ´92 har det.

Når det gjelder alarmer har min båt også denne for gass, vann og brann i motorrommet. Den koster vel ny ca 3600 eller noe fra uniten med alt inkludert. En fordel er at alt er ledningsbundet og det følger med nokså lang kabel.

Det finnes helt sikkert andre bra alternativer, har ikke undersøkt men dette er et bra alt-i-et alternativ for lokal varsling. En kan selvsagt montere egne detektorer som kan kobles til ekstern varsling via SMS, kameraer etc mot andre typer alarmsystemer.

SAFE-T-ALERT SA 10 XL. http://www.stamarine.com/fume-detectors.html

sa-1xl-01.jpg

Sitat

Fume, Fire & Flood Detector

Fume – Protection against accidents caused by gas/propane spills or leaks.
Fire – Thermal sensor alarms when fire conditions exist.
Flood Detector – Alerts you to bilge flooding and pump problems.

• Sight and Sound Alarm Indicator. Dual signaling sounds an alarm / activates warning light.
  • Smart Fume Sensor. Detects the build up of explosive gases. 
  • Thermal Sensor. Monitors for high heat and heat from fire. 
  • Water Sensor. Monitors bilge for high water. 
  • On/Off/Test. For one touch analysis of detector performance. 
  • Money Saving. Qualify for marine insurance discounts. 
  • Marine Proven. Exclusively designed for the harsh marine environment.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Har selv et produkt som heter Redknows som er kjøpt på Maritim.  Liten flotter som er koblet opp mot en GSM sender.  Sender sms dersom flottøren går opp samt kraftig lyd som du garantert våkner av.  Lensepumper er koblet mot egen flotter.  

Det fine med Redknows er at den har flere utganger slik at du også kan styre den med sms meldinger.  Har også innebygd geofence alarm som varsler på sms dersom båten flytter seg.  Skulle gjerne hatt et kamera koblet opp mot samme enhet, med det tror jeg ikke de har.  Vet det det finnes beveglsedetektor som kan kobles til

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...