Jump to content

Hentetur Stavanger - Skien Sealine F34


Kire

Recommended Posts

Da er båten vel på plass i Skien. Ligger nå på Sealine Senteret i Skiens elven og skal ligge der intill videre.

 

Ankom Stavanger kl 14.30 og fikset og ordnet saker og ting. Stavanger Marindesenter hadde tanket båten klar for meg.

Vi tok følge med en Fairline fourtyxx, som også skulle til våre trakter og denne båten lå på samme bygge i Stavanger. Eier av denne m/følge kom med fly som landet ved 8 tiden, så avgang ble da Fredag tidlig morge.

 

Da vi kom bort på Torsdag, så båten slik ut, is, snø og glatt på dekk.

 

dsc_4590.jpg

 

Turen ble da som følger:

 

Fortøyninger sluppet i Stavanger Kl 06.45

Været var tungt med tåke og litt snødriv i luften, så dete så spennende ut.

 

dsc_4595.jpg

 

dsc_4596.jpg

 

Da er turen i gang og vi spider opp og ut av Stavanger

 

dsc_4611.jpg

 

dsc_4616.jpg

 

Båten vi var i følge med

 

dsc_4617.jpg

 

Såvidt kommet igang, så blir resultatet dette, snø og etterhvert ganske mye og det igjen gir jo selvfølgelig dugging

som også ble et problem. Det var godt å ha med en vindusnal. Har ikke defroster, men ville vel hjulpet betraktelig.

Etterhvert ble det såpass mye snø at pussermotor sa takk for seg. Den klarte å gå ned men ikke starte, så kreativ løsning ble et tau ut av vindu for nappe i det hver gang, så det ble mye napping for å si det sånn

 

dsc_4619.jpg

 

dsc_4631.jpg

 

Glatt på dekk??? veldig, så klamret meg fast

 

dsc_4628.jpg

 

dsc_4634.jpg

 

Etterhvert letter været og vi kan sette farten opp til 18knop ++ igjen.

 

dsc_4644.jpg

 

Forbi Farsund blir det bedre og bedre vær.

 

dsc_4644.jpg

 

dsc_4649.jpg

 

Nå er det virkelig på tide med diesel på tankene og styrbord motors tank er på rødt, men dette kan godt være at giver er anneledes enn babord.

 

Yttre Flekkerø med dieselfylling for oss begge. Hygelig fyr og blir nok ikke siste besøket i dette øyparadiset

 

dsc_4657.jpg

 

Blid og fornøyd eier og slett ikke vondt med en pause heller.

 

dsc_4658.jpg

 

dsc_4660.jpg

 

Forsettelse følger litt senere i kveld eller i morgen.......må vile litt nå, hehe

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse følger:

 

Vi var på Yttre Fekkerøy kl 16.45 til tanking og en hvil

 

Ut fra Yttre Flekkerøy møtte vi på denne Color Line båten, den gikk fort avgårde ja.

 

dsc_4666.jpg

 

Vår tur gikk videre og følget skulle til Kristiansand for å slappa av og ut og spise og kose seg. Vi ønsket å gå lengre hjemover, litt p.g.a. at min kompis hadde en syk hund hjemme som ventet veldig.

Så da gikk vår ferd videre ut til havs igjen, siden det var bortimot flatt hav.

Vi ville gå til Arendal, men planen ble endret og vi ville prøve oss på Risør. Det ble bekmørkt etterhvert, men med hjelp av plotter + kurs kontroll og lengde breddegrade kontroll, var åpningen på Risør og grønn sone inn fyret glatt på plass. Vi la til i havnen Kl 19.40

 

Byen var nesten død og vi skiftet og gjorde oss litt fine for å innta et bedre måltid på Kast loss. Vi var de eneste gjestene der denne kvelden. Indrefilet biff og noen øl gikk lett ned, så var tiden inne for en Pub tur, men der var det dødt, STENGT faktisk, så da ble det båten og ole lukkøye kom grisefort gitt.

 

Avreise Risør Lørdag morgen Kl 8.30

 

dsc_4677.jpg

 

dsc_4682.jpg

 

Passerer Jomfruland på utsiden i fint driv og nesten flatt vann fortsatt

 

dsc_4693.jpg

 

dsc_4699.jpg

 

Straks fremme ved Langesund fyr

 

dsc_4703.jpg

 

Nærmer oss hjemme nå. Porsgrunnsbruen

 

dsc_4715.jpg

 

Ankomm Sealine senteret i Skien Kl 10.55

Så er tiden inne for å bakke inn i båsen, men litt strøm og litt trangt, men det gikk flott på første forsøk. Har vært

spent på dette, da jeg aldri har kjørt med 2 motorer og såpass stor båt, samt sitte inne, meeen gikk flott det!

 

dsc_4718.jpg

 

Litt oppsummering for turen er da: Veldig artig å ha gått dette strekket, men ville gjerne hatt bede sikt, for planene var å gå innom Udvåre og indre lei, men det ble da ikke noe av, da tiden går.

Til tiden måtte vi gå for radar, når det pakket seg som værst og da gikk vi på ca 10 - 11 knop og mere var ikke tilrådelig.

 

Sågodt som flatt vann hele turen, så det var jo litt deilig da, men men.

 

Fra Stavanger til Yttre Flekkerøy har jeg ikke målt opp sjømila, men det gikk med i kjøretid 9 timer og 45 minutter. Vi

fylte opp med 525 liter diesel til Kr 9.49 pr liter. Det igjen gir vel ca 55,5 liter pr. time med til tider ganske tung gange, da følgebåten marjer noe lavere enn hva Sealinen vil gå lettest på.

 

Vi hadde en liten litt skummel opplevelse utenfor Ånasira, der strømbeltet samler seg, som jeg måtte slakke ned da dette pluteslig dukket opp av tåka som et belte med masse dritt flytende som så veldig rart ut. Her fløt det også en stor stokk, som jeg gikk klar av, men måtte være kjapp på VHF`n for å si ifra bakover til Følget, noe som gikk akkurat bra i siste liten. Hadde ikke vært noe kjekk å fått i i drivverket den der.

 

I det store og det hele en flott tur og lærerikt og en god porson erfaring å ha med seg. Får oppfrisket endel også, da jeg stadig tok kontontroll i kart og kordinater og ikke bare stolte på plotteren.

 

Takk for følget

Link to post
Share on other sites

Interessant! Åna Sira er meget lunefull, da kraftverket her slipper ut store mengder vann som kan gjøre det vanskelig å passere. Tipset er å kontakte kraftverket, få vite når kreftene slippes løs og planlegge deretter. Vi gjorde det ifjor sommer fordi vi hadde følge med lokalkjente med kontakter, men har jo mindre å stille opp med av "motkrefter" i motorrommet, da.

 

Flott båt forresten! Pene linjer....sealinjer. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ser jo ut til at turen har vært strålende og navigeringen har gått fint. Men at Peterhead Bar rett innenfor gjestebrygga i Risør skulle være stengt? Det høres merkelig ut. Men sikrest er det nok å ta overnattingen i Arendal. Hos oss er det mange skjenkesteder som er åpne hele året selv om puben på Gjestehavna er stengt utenfor sesongen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Flott beskrivelse av henteturen og fine bilder :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder og beskrivelse. Herlig tur dette her.

Jeg håper inderlig at dere gikk i hvit sektor. Grønn sektor er like farlig som rød sektor på fyrene :smiley:

 

huff for er skrivefeil, var trøtt og sliten når jeg skrev i går kveld og det skulle selvfølgelig stå HVIT sektor Bitteliten

Link to post
Share on other sites

Gratulere med vel overstått og takk for en fin reisebeskrivelse med flotte bilder. Hvor var tåken?

 

Tåken begynnte som værst etter en 3 kvarters tids kjøring etter avgang. Ganske tett var det i noen timer, så lettet det innimellom, for så å bli bedre og bedre

 

:smiley: det var bra - om ikke hadde dere hatt flaks. Det funker jo med flaks også - bare man ikke baserer seg på det.

 

har gått såpass mye i mørket at den er sikker, ren skrivefeil. Gikk mye lengre strekk om natten/sene kvelden før i tiden når våre 3 barn var med og de var små, så det sitter inne vettu

Link to post
Share on other sites

en 12v cupevifteovn for å ta unna kondens og dugg på innsiden av frontruta står vel på innkjøpslista også? :) lenge til sommeren vet du :)

 

Hm, tja. Disse båtene er godt ventilerte, så normalt skal det ikke dugge slik, men når snø pakker seg i centimeter tykkelse, så er problemet der vettu.

 

Har jo en ny slik vifte hjemme i eske og tenkte ta denne med i tilfelle og sette på en siggarettenner kontakt (visste det var meldt snø), MEN glemte selvfølgelig den!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...