Jump to content

Momentnøkkel. Anskaffelse og kalibrering. Noen som kan dette?


Birchwood 320

Recommended Posts

Ja. Hvor får eg tak i momentnøkkel for fastnøkkel grep. Brukes feks på dyserør sov.

 

Og er det noen som veit om en momentnøkkel må kalibreres ofte eller er det godt nok til oss hobby mekanikkere??

Eg har et par vanlige nøkkler liggende og eg skrur av spenning på fjær etter bruk. Mener det er fornuftig. Men hvor nøyaktog blir denne med tiden??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

joa.. takk takk. Men kråkefot eller ka det no hette. Men eg har funnet et par artige løsninger kor ein bruke vanlig fastnøkkel . Det er da en holder en fester fastnøkkelen i og vips kan en bruke moment nøkkelen på den..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Men husk bare at det er kun når avstanden fra festepunktet og til håndtaket at innstilt moment stemmer.

Setter en på noe som forlenger armen ut fra momentnøkkelen må en til med omregning.

Alternativt la fastnøkkelen eller hva en putter på stå ut til siden/vende litt bakover. Slik at avstanden fra håndtaket og ut til det som skal skrues til er lik lengden på momentnøkkelen.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe men får det ikke til å stemme. Momentet vil vel være likt uannsett vel.. Eg ser poenget ditt men likevel føler eg at momentet blir likt. Kraft x arm men innstilt moment blir vel ikke annerledes om den nøkkelen sitter der eller der. Hmm. er på tynn is altså.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kraft x arm men innstilt moment blir vel ikke annerledes om den nøkkelen sitter der eller der. Hmm. er på tynn is altså.

Ja, her er du nok på tynn is. For å gjøre det mer tydelig kan du tenke deg å bruke en fastnøyel på 1 m. Spenn momentnøyelen fast i enden. Da vil du se at dette vil medføre en stor forskjell i moment.

Link to post
Share on other sites

Eg betviler egentlig ikke at dere har rett. Eg prøver bare skjønne sakene. :rolleyes: Men er skjønner poenget ditt. Tror isen smeltet raskt under beina mine der. hehe

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Bl a Stahlwille har momentnøkler med utbyttbart "hode". slik at den skrallen som vanligvis leveres med enkelt kan byttes ut med f eks faststnøkler. Men billig er ikke tysk kvalitetsverktøy :nonod:

Jeg har en sånn som dette som jeg kjøpte på et opphørssalg for lenge siden:

sf721_15.jpg

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Momentnøkkelen klikker når momentet i tuppen er på f.eks. innstilt 50NM. Om en setter på en meter forlenger videre rett ut fra nøkkelen yter du 50NM på forlengeren når den klikker. Da vil kraften ytterst på den forlengede meteren bli betydelig større.

 

Her er en Link til hvor mye en liten kråkefot kan øke kraften med. Her må en sette inn 117.39 lb/in på momentnøkkelen for å skru til med 135 lb/in.

Men ved å sette kråkefoten 90gr ut til siden slipper en å tenke på å regne(går bare på korte kråkeføtter. lange forlengere 90gr ut vil igjen lage en forlenget arm totaltsett ut fra håndtaket.)

WrenchAdp.jpg

 

Men vanlige pipeforlengere av typen under vil ikke ha noen innvirkning:

10-114_l.jpg

 

Google "torque wrench conversion" så får du nok opp hvordan regne om.

http://www.cncexpo.com/TorqueAdapter.aspx

 

Jeg har Biltema sin 10241. Testen den i testbenken på jobben, og den lå fint innenfor de 10% vi setter som godkjent på jobben.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

såkalte kråkefotnøkler.

 

Jeg har en momentnøkkel (kjøpt i en mye omtalt altmulig forretning for bil, båt mm.) der skrallen gikk føyken

etter litt brutal bruk og skal bygges om til bruk med kråkefot.

Skralle hode kan tas av, er gjerne en bolt eller nagle som fjernes.

Da kan man tilpasse "kråkeføtter" så de passer i festet. Vil fungere, men mangler skralle delen.

Momentet blir riktig om man passer på at avstanden blir lik den som var med skrallen festet.

Så ikke kast den ødelagte moment nøkkelen om skrallen er gåen..

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Nok en nyttig tråd som jeg fikk nytte av!

 

Skulle stramme kompressorreima på min KAMD43P-motor og den skulle strammes med 35-40nm. Og jeg har jo selvsagt momentnøkkel! Men....det var selvsagt for trangt mot varmtvannstanken så jeg fikk ikke plass. Søkte en masse på google og forumet her og fikk tips til kråkefotnøkler.

 

Så viste det seg jo at Biltema hadde dette til kr 229,- for et helt sett. Jeg måtte bruke en 1/2'' - 3/8'' overgang men det gikk greit da jeg akkurat kom på utsiden av tanken ogfikk strammet. Siden kråkefotnøkkelen var bittelitt lenger så strammet jeg til 35nm, kan ikke bli mye feil.

 

Bilder vises nedenfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik Biltema momentnøkkel. Siste gangen jeg trengte den prøde jeg å kalibrere den med momentarm og digital fiskevekt. Det ble ikke veldig vellykket fordi nøkkelen ikke løser ut ved samme momentet hver gang. Konklusjonen min er derfor at denne momentnøkelen kanskje ikke er bra nok dersom du trenger å trekke til med nøyaktig moment.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik Biltema momentnøkkel. Siste gangen jeg trengte den prøde jeg å kalibrere den med momentarm og digital fiskevekt. Det ble ikke veldig vellykket fordi nøkkelen ikke løser ut ved samme momentet hver gang. Konklusjonen min er derfor at denne momentnøkelen kanskje ikke er bra nok dersom du trenger å trekke til med nøyaktig moment.

Har testet momentnøkkler i test benk for momentnøkkler, og det du beskriver at de ikke løser ut ved samme moment er ikke uvanlig selv for kvalitetsverktøy (ala. Gedore, Norbar, Stahlwille).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...