Jump to content

Momentnøkkel. Anskaffelse og kalibrering. Noen som kan dette?


Birchwood 320

Recommended Posts

Min erfaring er at den tilsynelatende klikker på samme moment dersom jeg strammer sakte til. Er jeg rask er jeg litt mer i tvil.

 

På min momentnøkkel følger det med ett kalibreringssertifikat som viser at den er godkjent testet innenfor 4%. Men klart-om de ljuger og er uredelige merker jeg nok sikkert ikke dette....

 

I tillegg ligger den i boksen sin på ett kjølig og rolig sted slik at den ikke blir utsatt for undøvendige vibrasjoner/skader/varme/slag etc som potensielt kan ødelegge nøyaktigheten

Link to post
Share on other sites

Sist jeg var avhegig av nøyaktig tiltrekking brukte jeg elektronisk fiskevekt på lang vektarm. Sjekket vekta først. Den var nøyaktig (ikke en "snill" fiskevekt med ljugepotensiale).

 

Dette var relativt små bolter. Metoden blir nok litt vanskelig på grove bolter.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg tar Biltema momentnøkkelen min med på jobben ca en gang i året for å sjekke. Den har vært innenfor parametrene siden jeg kjøpte den for 5-6 år siden.

Det viktigste er å skru den tilbake til 0 når en legger den fra seg, om det så er snakk om kun 10-20min. Om den ligger tilskrudd til neste gang en skal bruke den er den sannsynligvis utenfor.

Men Biltema har nok litt mer varierende kvalitet i produksjonen og anbud-innhentingen en kvalitetsmerkene. Så er ikke overraskende om noen batcher er dårligere en andre. 

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...