Jump to content

Bunnstoff, høst eller vår?


Astor

Recommended Posts

Jeg er på vei ned i havna for å stoffe båten. Det er rundt 11 grader ute og det er dermed bedre temperatur nå enn tidlig på våren. Krangutta mener at det er lite forskjell på groe i bunn på de som stoffer om våren enn de som stoffer på høsten.

 

Jeg vet at det har vært tatt opp i forskjellige tråder før, men syntes det kunne være greit å høre hva dere andre gjør.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg stoffer også på våren.

 

Er det ikke en maks grense på hvor lenge båten bør stå på land etter du har stoffet med selvpolerende?

Har mitt eget lille forsøk på dette nå.

Til våren så blir det 2 år siden jeg stoffet sist og fortsatt ingen problem med groe. Skal også ligge ute i vinter. Sist vinter var båten på land og sjøsatt igjen uten nytt bunnstoff.

Bruker NonStop

Link to post
Share on other sites

Hadde båten oppe i juni, den hadde da ligget ute i godt over to år med selvpolerende bunnstoff. Eneste plassene det var groe var der bunnstoffet var flasset litt. Ellers ingenting. Spylte rent, flekket der det hadde flasset av samt en 10-15 cm stripe i vannlinjen. Regner med at dette holder i to år til før jeg må opp igjen. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde båten oppe i juni, den hadde da ligget ute i godt over to år med selvpolerende bunnstoff. Eneste plassene det var groe var der bunnstoffet var flasset litt. Ellers ingenting. Spylte rent, flekket der det hadde flasset av samt en 10-15 cm stripe i vannlinjen. Regner med at dette holder i to år til før jeg må opp igjen. :smiley:

Hvilket bunnstoff bruker du??

Håper du svarer NonStop, for da ser det ut til at jeg har mange sesonger foran meg uten å stoffe, bortsett fra flekker og de øverste 15 cm ved vannlinje

Link to post
Share on other sites

Hvilket bunnstoff bruker du??

Håper du svarer NonStop, for da ser det ut til at jeg har mange sesonger foran meg uten å stoffe, bortsett fra flekker og de øverste 15 cm ved vannlinje

 

Når jeg tenker meg om så var det faktisk noe spesialstoff for tankbåter, svart og selvpolerende. :blush: Kostet visstnok over 700,- pr. liter. Så da er det vel ikke så rart at det holder, da dette  nok er laget for lange vedlikeholdsintervaller (5-7år?). Men jeg har flekket med svart Non-Stop nå, så det skal bli artig å se om det er synlig forskjell neste gang jeg tar den opp. Det var nærmere halvparten igjen av anoden etter to år, så med mindre bunnen gror til så ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp igjen før i 2006.  :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig som Anders sier at det i alle fall på enkelte av Jotuns produkter står at båten må sjøsettes innen et visst antall dager etter stoffing.

Noe annet ville jo være hinsides. Kan aldri tenke meg at en produsent av et stoff ville skrive på boksen. Smør bunnstoff i år og vent 5 år til neste gang.

 

Det er jo dette vi nå er flere som finner ut at ikke er noe problem. Så nå spares det en masse penger på bunnstoff, som kan brukes til andre båtting.

Link to post
Share on other sites

Noe annet ville jo være hinsides. Kan aldri tenke meg at en produsent av et stoff ville skrive på boksen. Smør bunnstoff i år og vent 5 år til neste gang.

Nei, jeg har jo heller ingen tro på at noen produsenter ville skrive noe slikt. Men det er kanskje en mulighet for at et helt nytt (og kanskje tykt) lag med bunnstoff, ikke har godt av å stå fra høst til vår oppe i friluft. Jeg vet ikke .

 

Som skrevet før, så flekker jeg bare, og det har jeg holdt på med i flere år. Men de få gangene jeg har stoffet hele bunnen, gjorde jeg det kun noen dager før sjøsetting. Da hadde jeg ingen tanker om å gjøre meg ferdig med det om høsten. Da var det like godt å følge "bruksanvisningen" og ta det noen dager før båten havnet på vannet.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har jo heller ingen tro på at noen produsenter ville skrive noe slikt. Men det er kanskje en mulighet for at et helt nytt (og kanskje tykt) lag med bunnstoff, ikke har godt av å stå fra høst til vår oppe i friluft. Jeg vet ikke .

Om det har godt av det eller ikke ser ikke jeg på som noe problem.

Bunnstoff blir jo smurt på for å hindre groing. Så lenge jeg kan smøre et år og kan vente i 3-4-5 år før jeg smører neste gang. Da er min hensikt oppnådd. Og penger spart :wink:

Link to post
Share on other sites

JA ser det er flere her som har båten ute  opp til flere år uten groe ..... :smiley:

men den tiden er nok forbi for det stoffet en får køpt nå er uten antigroemiddel det er så godt som bare farge ...

hindrer i hverfall ikke groe :headbang: :headbang: :headbang:

 

 

Sløsing å kjøpe de dyre stoffene som ikke virker lenger  :nono:

det var andre tider før .......... :yesnod:

 

Noen som har gode ideer på hva som virker nå  :confused:...de er hjertelig velkommen  :seeya:

 

 

Fikk tak i godt stoff i våres så håper å slippe å stoffe til våren igjen :cheers:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet hjem fra havna. Nå er Astor ferdigstoffet. Har brukt Sea jet 033 selvpolerende. 3 liter til den nette sum av drøye 500 kroner.

 

Brukte Sea Jet på gamle-Astor også uten at det ble groe på den.

 

Tror jeg kommer til å flekke fremover.

Vi båtfolk er egentlig temmelig pliktoppfyllende for hva produsent sier vi skal gjøre.

Tanken med denne tråden var egentlig å få mer kunnskap rundt dette med stoffing og buinnstoff.

Det kan være mye penger spart og ikke minst mye drittjobb å spare ved å dra noen konklusjoner når flere har fått lagt inn sine erfaringer.

 

Ekspeditøren på Sea Sea anbefalte meg å skubbe over bunn med en børste til våren for at "porene" skulle åpne seg. Han mente at porene i stoffet lukket seg hvis jeg stoffet på høsten for sjøsetting til våren. Ikke vet jeg om det er noe i det han sa?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Min far brukte i mange år et spesiellt triks :

Kast uti diverse gamle jern rester som kan ligge å ruste på sjøbunnen under der båten ligger. Dette skulle hjelpe mot groing og mark som angrep treverket på båten. Kanskje ikke så renhårig metode i dagens miljøbevisste hverdag ?

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på siden av hovedtema her, men hvilke erfaringer har dere med stoffing av drev Smurte mitt med det transparante stoffet fra Hempel (Mille?) etter alle kunstens regler, men ved opptak i høst har jeg ikke sett på maken! Det var så grodd at du skulle ikke tro at det hadde vært noe på det i det hele tatt. Resten av båten var det ikke antydning til groe på. Noen med samme erfaring - ev. tips??

Link to post
Share on other sites

Normalt skal tradisjonelle bunnstoffer (harde / myke) påføres kort tid før sjø-setting.

Hvorfor har jeg aldri sett noen forklaring på.....

 

Men selvpolerende kan godt påføres om høsten.

Som mange har erfart virker også bunnstoff fra forrige sesong like godt selv om båten har stått på land om vinteren.

Selv har jeg begynt å bare flekke de områdene som er slitt,

Tidligere, når båten lå på vannet hele året, stoffet jeg alltid hele bunnen, med et ekstra lag på de kritiske områdene. (Vannlinje, ror og området rundt propellen)

Link to post
Share on other sites

Vi stoffer om våren!

 

Sist vår brukte vi et bunnstoff som het Nautic, eller noe lignende. Det synes jeg ikke var noe bra, for når vi i år tok opp båten hadde det som før var mørkeblått blitt lyseblått. Det hadde også "flasset" av flere steder. Neste år går vi nok for Seajet, Jotun e.l :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Testet etter ett år i vannet med selvpolerende sort Hempel og selvpolerende sort Gjøko (norsk prod.). Ingen tvil når det gjelder rur. Ingen antydning med Gjøko, men større områder dekket av rur med Hempel. Hvordan det er med grønske vites ikke da dette ikke er noe større problem der jeg ligger.

Link to post
Share on other sites

  hindre skjell på svinger. 

Svart selvpolerende Seajet funker godt på min båt i dens driftsforhold. Saktegåend ytre Oslofjord og kysten på begge sider av Skagerak, ca 300t. Om du har god erfaring med bunnstoffet du bruker på båten allerede og er plaga med groe bare på eller rundt svingeren kan det være en tanke å kikke etter turbulensproblemer. De små uønsked har en tendens til å lettere feste taket i turbulensutsatte områder. Du skal ikke se bort fra at du kan komme ondet til livs ved å prøve å forme området mer strømmlinja.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...