Astor Startet 22.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2004 Jeg er på vei ned i havna for å stoffe båten. Det er rundt 11 grader ute og det er dermed bedre temperatur nå enn tidlig på våren. Krangutta mener at det er lite forskjell på groe i bunn på de som stoffer om våren enn de som stoffer på høsten. Jeg vet at det har vært tatt opp i forskjellige tråder før, men syntes det kunne være greit å høre hva dere andre gjør. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
John_Kr Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Jeg stoffer på våren. God Helg Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Anders Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Jeg stoffer også på våren. Er det ikke en maks grense på hvor lenge båten bør stå på land etter du har stoffet med selvpolerende? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Jeg stoffer også på våren. Er det ikke en maks grense på hvor lenge båten bør stå på land etter du har stoffet med selvpolerende? Har mitt eget lille forsøk på dette nå. Til våren så blir det 2 år siden jeg stoffet sist og fortsatt ingen problem med groe. Skal også ligge ute i vinter. Sist vinter var båten på land og sjøsatt igjen uten nytt bunnstoff. Bruker NonStop Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Min båt var stoffet sist i 2000 eller 2001 av forrige eier. Blir vel til at jeg stoffer den til våren. Det er brukt International Offshore Extra( lignende som VC 17). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hadde båten oppe i juni, den hadde da ligget ute i godt over to år med selvpolerende bunnstoff. Eneste plassene det var groe var der bunnstoffet var flasset litt. Ellers ingenting. Spylte rent, flekket der det hadde flasset av samt en 10-15 cm stripe i vannlinjen. Regner med at dette holder i to år til før jeg må opp igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Amorosa Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hadde båten oppe i juni, den hadde da ligget ute i godt over to år med selvpolerende bunnstoff. Eneste plassene det var groe var der bunnstoffet var flasset litt. Ellers ingenting. Spylte rent, flekket der det hadde flasset av samt en 10-15 cm stripe i vannlinjen. Regner med at dette holder i to år til før jeg må opp igjen. Hvilket bunnstoff bruker du?? Håper du svarer NonStop, for da ser det ut til at jeg har mange sesonger foran meg uten å stoffe, bortsett fra flekker og de øverste 15 cm ved vannlinje Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Jeg flekker over på våren like før sjøsetting. Det er lenge siden jeg stoffet over det hele. Det er nok riktig som Anders sier at det i alle fall på enkelte av Jotuns produkter står at båten må sjøsettes innen et visst antall dager etter stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Hvilket bunnstoff bruker du?? Håper du svarer NonStop, for da ser det ut til at jeg har mange sesonger foran meg uten å stoffe, bortsett fra flekker og de øverste 15 cm ved vannlinje Når jeg tenker meg om så var det faktisk noe spesialstoff for tankbåter, svart og selvpolerende. Kostet visstnok over 700,- pr. liter. Så da er det vel ikke så rart at det holder, da dette nok er laget for lange vedlikeholdsintervaller (5-7år?). Men jeg har flekket med svart Non-Stop nå, så det skal bli artig å se om det er synlig forskjell neste gang jeg tar den opp. Det var nærmere halvparten igjen av anoden etter to år, så med mindre bunnen gror til så ser jeg ikke noen grunn til å ta den opp igjen før i 2006. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Amorosa Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Det er nok riktig som Anders sier at det i alle fall på enkelte av Jotuns produkter står at båten må sjøsettes innen et visst antall dager etter stoffing. Noe annet ville jo være hinsides. Kan aldri tenke meg at en produsent av et stoff ville skrive på boksen. Smør bunnstoff i år og vent 5 år til neste gang. Det er jo dette vi nå er flere som finner ut at ikke er noe problem. Så nå spares det en masse penger på bunnstoff, som kan brukes til andre båtting. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Noe annet ville jo være hinsides. Kan aldri tenke meg at en produsent av et stoff ville skrive på boksen. Smør bunnstoff i år og vent 5 år til neste gang.Nei, jeg har jo heller ingen tro på at noen produsenter ville skrive noe slikt. Men det er kanskje en mulighet for at et helt nytt (og kanskje tykt) lag med bunnstoff, ikke har godt av å stå fra høst til vår oppe i friluft. Jeg vet ikke . Som skrevet før, så flekker jeg bare, og det har jeg holdt på med i flere år. Men de få gangene jeg har stoffet hele bunnen, gjorde jeg det kun noen dager før sjøsetting. Da hadde jeg ingen tanker om å gjøre meg ferdig med det om høsten. Da var det like godt å følge "bruksanvisningen" og ta det noen dager før båten havnet på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Nei, jeg har jo heller ingen tro på at noen produsenter ville skrive noe slikt. Men det er kanskje en mulighet for at et helt nytt (og kanskje tykt) lag med bunnstoff, ikke har godt av å stå fra høst til vår oppe i friluft. Jeg vet ikke . Om det har godt av det eller ikke ser ikke jeg på som noe problem. Bunnstoff blir jo smurt på for å hindre groing. Så lenge jeg kan smøre et år og kan vente i 3-4-5 år før jeg smører neste gang. Da er min hensikt oppnådd. Og penger spart Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 JA ser det er flere her som har båten ute opp til flere år uten groe ..... men den tiden er nok forbi for det stoffet en får køpt nå er uten antigroemiddel det er så godt som bare farge ... hindrer i hverfall ikke groe :headbang: Sløsing å kjøpe de dyre stoffene som ikke virker lenger :nono: det var andre tider før .......... Noen som har gode ideer på hva som virker nå ...de er hjertelig velkommen Fikk tak i godt stoff i våres så håper å slippe å stoffe til våren igjen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Astor Svart 22.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Akkurat kommet hjem fra havna. Nå er Astor ferdigstoffet. Har brukt Sea jet 033 selvpolerende. 3 liter til den nette sum av drøye 500 kroner. Brukte Sea Jet på gamle-Astor også uten at det ble groe på den. Tror jeg kommer til å flekke fremover. Vi båtfolk er egentlig temmelig pliktoppfyllende for hva produsent sier vi skal gjøre. Tanken med denne tråden var egentlig å få mer kunnskap rundt dette med stoffing og buinnstoff. Det kan være mye penger spart og ikke minst mye drittjobb å spare ved å dra noen konklusjoner når flere har fått lagt inn sine erfaringer. Ekspeditøren på Sea Sea anbefalte meg å skubbe over bunn med en børste til våren for at "porene" skulle åpne seg. Han mente at porene i stoffet lukket seg hvis jeg stoffet på høsten for sjøsetting til våren. Ikke vet jeg om det er noe i det han sa? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Faxen Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Stoffer hver vår, med Seajet 033+Round-up . Hadde ikke groer eller annet på skroget, selvom båten lå ubrukt lange perioder. Tusjet propellerene, men det var for "pysete" tusj, denne gangen. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sailorboy Svart 22.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2004 Min far brukte i mange år et spesiellt triks : Kast uti diverse gamle jern rester som kan ligge å ruste på sjøbunnen under der båten ligger. Dette skulle hjelpe mot groing og mark som angrep treverket på båten. Kanskje ikke så renhårig metode i dagens miljøbevisste hverdag ? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Kanskje litt på siden av hovedtema her, men hvilke erfaringer har dere med stoffing av drev Smurte mitt med det transparante stoffet fra Hempel (Mille?) etter alle kunstens regler, men ved opptak i høst har jeg ikke sett på maken! Det var så grodd at du skulle ikke tro at det hadde vært noe på det i det hele tatt. Resten av båten var det ikke antydning til groe på. Noen med samme erfaring - ev. tips?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Normalt skal tradisjonelle bunnstoffer (harde / myke) påføres kort tid før sjø-setting. Hvorfor har jeg aldri sett noen forklaring på..... Men selvpolerende kan godt påføres om høsten. Som mange har erfart virker også bunnstoff fra forrige sesong like godt selv om båten har stått på land om vinteren. Selv har jeg begynt å bare flekke de områdene som er slitt, Tidligere, når båten lå på vannet hele året, stoffet jeg alltid hele bunnen, med et ekstra lag på de kritiske områdene. (Vannlinje, ror og området rundt propellen) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Vi stoffer om våren! Sist vår brukte vi et bunnstoff som het Nautic, eller noe lignende. Det synes jeg ikke var noe bra, for når vi i år tok opp båten hadde det som før var mørkeblått blitt lyseblått. Det hadde også "flasset" av flere steder. Neste år går vi nok for Seajet, Jotun e.l Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Smører på om våren og med Seajet 039 Platinium. http://www.seajetpaint.com/n_site/main.htm Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
atletico1 Svart 23.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2004 Testet etter ett år i vannet med selvpolerende sort Hempel og selvpolerende sort Gjøko (norsk prod.). Ingen tvil når det gjelder rur. Ingen antydning med Gjøko, men større områder dekket av rur med Hempel. Hvordan det er med grønske vites ikke da dette ikke er noe større problem der jeg ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Det var ikke lett for meg å velge, da jeg ikke stoffer båten i det hele tatt? Har båten i ferskvann (Vansjø) og bryr meg ikke så mye med det Sitér dette innlegget Link to post
Sero Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Hei Er det noen som kan gi meg en god medisin på å hindre skjell på svinger. MVH Sero Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 Seajet i Norge sier 6mndr for bløtt bunnstoff. mvh jan Jeg stoffer også på våren. Er det ikke en maks grense på hvor lenge båten bør stå på land etter du har stoffet med selvpolerende? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 24.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2004 hindre skjell på svinger. Svart selvpolerende Seajet funker godt på min båt i dens driftsforhold. Saktegåend ytre Oslofjord og kysten på begge sider av Skagerak, ca 300t. Om du har god erfaring med bunnstoffet du bruker på båten allerede og er plaga med groe bare på eller rundt svingeren kan det være en tanke å kikke etter turbulensproblemer. De små uønsked har en tendens til å lettere feste taket i turbulensutsatte områder. Du skal ikke se bort fra at du kan komme ondet til livs ved å prøve å forme området mer strømmlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.