Jump to content

Bunnstoff, høst eller vår?


Astor

Recommended Posts

Jeg skal stoffe til våren, men jeg skal da prøve et eksperiment.

 

Jeg leste en historie om en langturseiler som måtte stoffe båten sin et sted i det Indiske hav.  Han forsøkte forgjeves å finne bunnsmurning i forretingene.  

 

Årsaken fant han ut til slutt var at folk der kjøpte en eller annen billig type maling og blandet inn rikelig med chilipulver av sterkeste sort.

Og det fungerte veldig godt. Miljøvennlig er det også i og med at chili er organisk.

 

Regner med at man kan kjøpe store pakninger med chilipulver i invandrerbutikkene.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal stoffe til våren, men jeg skal da prøve et eksperiment.

 

Jeg leste en historie om en langturseiler som måtte stoffe båten sin et sted i det Indiske hav.  Han forsøkte forgjeves å finne bunnsmurning i forretingene.  

 

Årsaken fant han ut til slutt var at folk der kjøpte en eller annen billig type maling og blandet inn rikelig med chilipulver av sterkeste sort.

Og det fungerte veldig godt. Miljøvennlig er det også i og med at chili er organisk.

 

Regner med at man kan kjøpe store pakninger med chilipulver i invandrerbutikkene.

Har også lest at de har prøvd dette i UK med god virkning mot rur. Der blandet de chilipulvret inn i båtbunnstoff for ekstra effekt da de moderne miljøvennlige bunnstoffene ikke holder mål.

Link to post
Share on other sites

I følge en jeg snakket med på kundeservice på Jotun for noen år siden, anbefaler de å sjøsette innen 6 mnd. etter stoffing.

Men fremdeles står spørsmålet igjen: Hvorfor?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men fremdeles står spørdmålet igjen: Hvorfor?

Fordi det står på boksen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke svar på spørsmålet om "hvorfor", men ettersom antigroingen er en kjemisk prosess der stoffer i bunnmalingen skal løses gradvis opp i sjøen, er det kanskje slik at en alt for langvarig tørkeprosess kanskje gjør overflaten for hard, en sterkere hinne, - altså slik at "oppløsningen" mot sjøvannet ikke går så lett som forutsatt? Bare en logisk tankerekke ...

 

Ser for øvrig på SeaJets hjemmeside at når det gjelder deres selvpolerende bunnstoff, så er intervallet før båten "må" sjøsettes såpass lenge som 8 måneder, og da er vel ikke dette noe praktisk problem. Selv ikke på Østlandet er det vel 8 måneder vinter og båtopplag?  :confused:

 

Sitat fra SeaJet: Etter påføringen av Seajet bunnstoff kan du vente opp til åtte måneder før sjøsetting, men ikke tidligere enn neste dag. Hvis man venter mere enn tre måneder anbefaler vi å spyle med ferskvann (ikke høytrykksspyl) før utsetting, for å fjerne støv og forurensning. Dersom du sjøsetter for tidlig, er det stor sjanse for at bunnstoffet poleres bort for hurtig.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har mitt eget lille forsøk på dette nå.

Til våren så blir det 2 år siden jeg stoffet sist og fortsatt ingen problem med groe. Skal også ligge ute i vinter. Sist vinter var båten på land og sjøsatt igjen uten nytt bunnstoff.

Bruker NonStop

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det en ny vår og mitt bunnstoff går inn i sin tredje sesong, har også ligget ute i vinter selv om det da ikke gror så mye.

Ble nesten skuffet :wink: da båten kom opp ved krana på sin tredagers puss

Bilde

 

Dårlig nok en spiseskje med rur etter 9 måneder i sjøen. En del slim som trykkvaskeren tok greit.

 

Polering under fenderlist gjort og imorgen går den tilbake til sitt rette element etter at abstinensen øker etter 36 timer på land.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...