Bitteliten Startet 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2011 (redigert) Med utgangspunkt i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/77999-erfaringer-med-ferie-paa-oestkysten-av-sverige/page__pid__1110723#entry1110723 har vi kommet til at vi vurderer å gå Göta Kanal til Østkysten av Sverige i år. I den forbindelse har jeg mange spørsmål som kanskje er relevante for flere som tenker på denne turen. Vi har kjøpt oversiktskart over svenske kysten fra Göteborg til Stockholm - og jeg tenker at vi bruker disse for grovplanlegging og digitalkart for detaljer. Det finnes nytt båtsportkart utgitt i 2011 for Göta Kanal. Jeg tror NAvionics XG 44 dekker Göta Kanal også Noen spørsmål om kanalen: må vi regne med mye ventetid ved slusene pga kø? det er totalt 52 sluser - er det flere sluser etter hverandre - eller er det slik at vi stort sett sluser hele tiden gjennom kanalen? Vi skal gå inn fra Göteborg. Går vi da inn ved Göteborg eller kan vi gå opp "Norra Älven" ved Kungsälv? VI stiller 1,5 meter dypt og er ca 5 meter høye. Hvor lang tid må vi regne opp til Vänern? Hvor langt er det over Vänern til Sjötorp i nm? Her er en film om slusing Her er hjemmesiden til Göta Kanal Jeg sitter og googler litt og finner en del svar Her er et kart over Vänern. Trollhätatns kanal utløp ved Vänersborg og Göta Kanals innløp ses på kartet Trollhättans kanal er 82 km lang og starter ved Långedrag ved Gøteborg. http://no.wikipedia.org/wiki/Trollhätte_kanal http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartssektorn/Batliv1/Turism--fritid/Turism--fritid5/Trollhatte-kanal/ För er som kommer med båt kostar det ca. 800:- för en enkelresa (2009) att slussa genom hela Trollhättekanal och Göta älv mellan Göteborg och Vänern. Denna avgift erläggs i den övre slussen i Trollhättan. Jeg tenker at det bør være mulig å gå fra Marstrand til Trollhättan på en dag om vi "koster litt på" Redigert 20.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 du må gå via Gøteborg.Jeg tror Norra elven er regulert. Det er kjempestore moderne sluser til og med Venersborg.Fin gjestehavn i Gøteborg, rett ved siden av operaen og Norstan. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 I tråden jeg linket til over tipset et medlem om deres egen blogg fra da de gitt kanalen. Her står det masse fin info! http://sarepta37.piczo.com/?g=55911670&cr=6 Jeg tillater jeg å sitere litt av det de skrev Fredag 14. August kl 09 startet vi på Gøta Kanal i Mem. 5.600 kr inklusiv havneavgifter hørtes dyrt ut. Men etter å ha passert de første slusene og sett hvordan systemet fungerer så er det helt ok. Gøta kanal er ett av de største byggeprosjekt som noensinne er utført i Sverige. Kanalen går fra Mem til Sjøtorp og er hele 190 km lang med 58 sluser. Av strekningen er 87 km gravd med spade og hakke av blant annet soldater, arbeidet tok 22 år. Arbeidet ble påbegynt i 1810 og innviet ved Mem i 1832 av initiativtageren baron Baltzar von Platen. Søderkøping var vår første hamn i kanalen. Vi hadde lest anbefalinger om stedet og anbefaler stedet gjerne til andre. En svært sjarmerende liten by, med masse koselige kafeer og butikker langs kanalen og inne i sentrum som ligger 100 meter fra kanalen. Hele området er velstelt med parker og brostensbelagte gater. Vi tilbrakte to netter før vi fortsatte vår ferd mot vest søndags morgen. Vi brukte tre dager til Sjøtorp som ligger ved Væneren. Distansen fra Sjøtorp ned til starten av Trollhettakanalen er det 60 nautiske mil. Vi brukte ti timer på turen. Vi hadde en fantastisk dag med seiling hele veien, med vinden om babord slørte vi hele veien i ti timer og ca 8 til 10 meter i sekundet. En fantastisk fin seildag. Var i havn i Vænersborg kl 21. Turen ned Trollhættakanalen tok ti timer, kjempestore sluser og utsikt til svært lite, ingen høydare akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Hei! Dette kan bli en flott tur, Bitteliten! Jeg tror imidlertid at det er viktig å ikke legge opp for stram tidsplan. For maks utbytte må dere ha slakk i planen for å kunne "ligge over litt" på fine steder, og ta avstikkere for å besøke noen av de idyllliske byene og småstedene langs f.eks. Vänern. Her er noen linker som kan være verdt å studere, hvis du ikke har gjort det allerede: https://baatplassen.no/i/topic/687-goetakanal-erfaringer/page__p__135635__hl__%2Bg%F6ta+%2Bkanal__fromsearch__1#entry135635 http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Kanalfakta/ http://kanaler.arnholm.nu/ Jeg mener at jeg tidligere har sett en reisebeskrivelse fra Göta kanal/Trollhätte kanal som "Gunga Din" har skrevet og linket til her på forumet, men klarer ikke å finne den igjen.. Lykke til med planleggingen! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Du kan reise hit: Sven-Ingvars, illsinna SAAB og fine seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Vi sitter og planlegger nå - og har funnet ut at vi kommer til å bruke ca 2,5-3 uker hjemmefra via Göta Kanal og til Göteborg. Siste delen i Bohuslän tar vi det med ro og får med favorittstedene våre. Litt avhengig av hvor lang tid Göta Kanal tar ser vi om vi går opp til Stockholm eller Sydover. Uansett skal Gotland (Visby), Västervik og Bornholm besøkes. Fra Bornholm til Göteborg er transportstrekning - mulig vi stopper i Falkenberg eller Varberg på veien. Danmark hopper vi antakelig over. Jeg regner forsiktig 20knop i snitt på transportetapper. da bør vi greit klare 120-150 nm på en dag. Redigert 20.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Vi sitter og planlegger nå - og har funnet ut at vi kommer til å bruke ca 2,5-3 uker hjemmefra via Göta Kanal og til Göteborg.[...] Har vært gjennom svenske kanaler med både seil- og motorbåt og: Ikke planlegg for stramt/for mye i kanalen, det er absolutt ikke stedet for å ha dårlig tid. Det er mye 5 knop-soner (alle gravde kanaler og elver, pga utvasking av breddene) og slusingen tar den tiden den tar. I Trollhätte kanal har nyttetrafikken førsterett, så her kan ventetiden være alt fra 10minutter til en hel dag. Over Väneren kjører du akkurat så fort du vil, men opptil 2-3m høye ferskvannsbølger (mye kortere og mer slitsomme enn saltvannsbølger) kan fort gjøre det ønskelig å ta kortere etapper der og.(desuten finnes det mange plasser det kan være artig å besøke uansett f.eks.Spiken eller Lidköping) I selve Göta kanal er det også lite du kan gjøre for å komme fortere fram. Litt ekstra fart kan selvfølgelig gjøre at man rekker akkurat en slusetrapp til før kvelden, men ofte resulterer det bare i at du får bedre tid til å vente på tur. Og skjer det noe (en båt får trøbbel i slusen, går på grunn, synker, brenner eller hva som helst) så stopper gjerne alt, da det ikke finnes så mange muligheter til "omkjøring" og siden alle er der på ferie er ikke brennkjapp opprydding prioritert uansett.) Redigert 20.Mars.2011 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Kjenner ikke kanalen selv, men at en fint bruker 2 uker i kanalene er ikke til hinder etter hva jeg har fått forklart, og det hele går vel i sakte fart, er vel 5 knop greie omtrent hele tiden (ikke hyggelig for en turbomotor å lunke uten last i flere dager). Dessuten er en jo på tur og regner med en vil se seg litt om. Så å regne 20 knop i snitt er ganske sikkert optimistisk. Da jeg for første gang var på båtferie på sørlandet i sommer regnet jeg også med snittfart på 18-20 knop. Etter endt tur på 600 n.mil og ca 60 motortimer gir dette en gjennomsnittsfart på skarve 10 knop, om en trekker fra noen timer på motortimeteller (motorgange etter ankomst og før avgang) kan en kanskje si at snittfarten i "beste" fall havnet på 12 knop. Dette var på sørlandet der en gikk innaskjærs der det var mulig, og det er jo ganske mye, og som videre ofte har 5 knops grense 50 eller 100 meter fra land om jeg husker riktig, på slike plasser låg jeg som regel på 7 knop selv utenfor denne avstanden, da 10-16 knop gir unødvendig store bølger med tanke på andre medmennesker på sjø og sjølivet i sjøkanten. 20 knop + blir fort for fort, som igjen gjør en hensynløs. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Kjenner ikke kanalen selv, men at en fint bruker 2 uker i kanalene er ikke til hinder etter hva jeg har fått forklart, og det hele går vel i sakte fart, er vel 5 knop greie omtrent hele tiden (ikke hyggelig for en turbomotor å lunke uten last i flere dager). Dessuten er en jo på tur og regner med en vil se seg litt om. Så å regne 20 knop i snitt er ganske sikkert optimistisk. Jeg tolker Bitteliten dithen at han snakker om transportetappene i saltvann når han regner 20 knop. Ikke kanalen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Jeg tolker Bitteliten dithen at han snakker om transportetappene i saltvann når han regner 20 knop. Ikke kanalen. Det er korrekt. Jeg har ikke brydd meg meg å regne snittfart i kanalene. Der er det maks 5 knop. Men fra Øland til Bornholm bør vi kunne regne rundt 20 knop i snitt. Samme fra Bornholm til Gøteborg, Slakken i planen er at om kanalene tar lengre tid enn planlagt drar vi ikke nordover mot Stockholm. Og er det fint vær kan vi enkelt marsje 28-30 knop. Da kommer vi fra Malmø til Mastrand på en dag. Redigert 20.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Hei, Var opp Gøta elv og Trollhättans kanal for to år siden, vi brukte ca. 10 timer fra Långedrag til vi var oppe den øverste slusen ved Trollhättan, men måtte vente ca 1,5 timer ved første slusa Lille Edet på nytte traffikk som har "forkjørsrett", det er vel 10 knop fartsbegrensning i Gøta elv som ikke er et veldig interessant strekk, går vel da et par tre timer fra Trollhättan til utløpet ved Vänersborg (en sluse til dit). Trollhättan sluss: Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Har bare kjørt Gøta Kanal fra Vänern til Vättern. Det skjedde midt i fellesferien. Vi startet fra Sjøtorp tidlig på morgenen. Da rakk vil til Hajstorp før slusene stengte. Det er litt over halveis på hele strekket mellom innsjøene. En dagsetappe til så var vi Vättern. Det blir noe venting ved sluser og broer som skal åpnes, men når man kommer inn i køen går det forholdsvis greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Disse broene som skal åpnes - hva er seilingshøyden på de når de er nede? Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Det er broer som forbinder små lokale veier over kanalen. De ligger en meter over vannspeilet og er normalt ikke noe problem der de ligger i forbindelse med slusene, men det ligger noen av de mellom sluesanleggene og de er videovervåket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Vi får sende Williamsen foran som speiderbåt litt vanskelig å kjøre den i 5 knop Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Det er bare å ta det rolig. La kanalens tempo ta kommandoen så ordner det meste seg. Et tips er sjekke opp hvordan de enkelte kanalene praktiserer slusingen. Det er nemlig forskjellig fra kanal til kanal. I Gøta kanal må du selv holde tauene og sende en person på land med de. Oppstrøms fester du tauet i baugen til båten og trekker inn slakke akter, mens det er motsatt når du går nedstrøms. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Det går jo an å ta en titt på denne filmen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
olews Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Min datter på 9 forklarer om slusing på kanalen. Siste slusing før Töreboda : kort introduksjonsvideo. Vi har også noen bilder fra 2009 turen på : Sirius bilder. En fin tur, men ta god tid. Det er fint å bade både i kanalen og sjøene. Det er butikker på nesten alle steder, men det er landsbygda i Sverige så det stenger kl. 18. Vänersborg er verd å stoppe i, en skikkelig by og fint badeland. Vi var noen dager i Göteborg også, lå i Lilla Bommen. Liseberg etc. Ole Redigert 20.Mars.2011 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
olews Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Klarte å poste samme innlegg to ganger.....redigerte vekk, men fant ikke en sletteknapp. Redigert 20.Mars.2011 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Jeg sitter og kikker på kartet som går nordover fra Mem. Lurer på Stockholmsskjærgården. Noen som har erfaring med denne skjærtgården? Vi liker ikke å ligge midt i byen - går det an å ligge feks i Saltsjøbaden og ta trikk til byen? Så ser jeg også på Gotland - hvordan er det her? Er det andre steder enn Visby som er verdt å besøke? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Her er skildringer og bilder fra "S/Y Runner"s tur i fjor sommer. http://www.my-dream.no/runner/reiseindx.htm Spesielt reisebrevene 8/5 og 8/6 kan kanskje være interessante for dere? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 Det er sikkert en flot tur! Fruen mener også, at vi skal denne tur på et tidspunkt. Selv mener jeg, at vi skal sætte lidt mere tid af til turen. Så jeg venter nok til jeg har mulighed for at sætte 4-6 uger af til turen. Gad vide hvornår det bliver... Jeg var til middag med gode og meget erfarne sejlervenner i går. De har taget turen flere gange og fortalte at de flere gange har oplevet at blæse inde på vejen hjem langs Sveriges øst/sydkyst. Østersøen kan være ganske barsk når det blæser. På Bornholm lukker de simpelthen nogle havne af med store porte for at beskytte bådene når det blæser. Så kommer man hverken ud eller ind før havnefogeden vurderer at det er sikkert at åbne igen. Jeg lavede en hurtig rute på Iphonen (navionics) og den sagde at du skal bruge omkring 3000 liter diesel på turen. Det er da også en sjat... andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2011 (redigert) Takk for tipsene Været kan være en utfordring ja. Er det for dårlig vær får vi ligge i ro noen dager og heller ta et langt strekk en dag eller to. Fruen er i "trainee" tjeneste og skal lære å kjøre båt i sommer (hun har ikke sagt OK til det ennå...) - så jeg regner med at vi kan kjøre i 10-12 timer om det behøvs. Da må vi riktignok tanke. Vi drar 120 liter i timen på marsfart og har 1200 liters tanker Helt tomme vil vi ikke gå - så rundt 8 timers gange mellom tankingene bør kunne fungere. 3000 liter diesel x 14 kroner/liter= Jeg ser poenget med å ha bedre tid. Egentlig har vi bare 3 ukers sommerferie - men vi kan strekke det til 4 uker. Jeg vil gjerne at ungene skal oppleve denne delen av Sverige, og da mp vi nok gjøre dette i løpet av et par års tid. Og i år ser det ut til å passe ganske bra Redigert 20.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Vurderer også å kunne ta denne turen et år, så det er/blir interessant å følge tråden. Blir der tur, kommer der krav om daglig reisebrev Men skal vi se på dieselkostnader, kan der bli mange årene til dette kan gjennomføres :sweat: Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 For dere som ønsker en kortere tur er Dalslands kanal bare fantastisk. Har tatt runden tre ganger og vil gjerne tilbake med Astor en gang i fremtiden. Kanalferie er noe av det mest avslappende jeg kan tenke meg. Her får man lokallivet langs kanalen helt inn på seg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.