Jump to content

Göta Kanal - ferietur 2011

Bitteliten

Recommended Posts

3000 liter diesel x 14 kroner/liter= :lipseal:

Tror ikke det holder med 14 kr.L Hentet båten i Stockholm i 2009 Da kostet dieselen 14.60 pr l.

Tror du bør beregne litt bedre tid i kanalen ca.5 dager.Fra Mem og opp til Stockholm er det en kjempetur hvis du kjører innaskjærs men det går vel ikke veldig fort.(mye trange sund) Kjøpte egen kartbok for kanalen denne var meget bra.Ifølge naboen som har tatt turen 5 ganger lønner det seg å reise før uke 27 eller etter 32 GOD TUR !!!

Trange sund kan jeg skrive under på og.... brygger, umerkede (også i kartet) som stikker langt ut i mot leia så hvis dere går etter mørkets frembrudd så hold veldig god utkikk og bruk søkelys flittig. Men en kejmpefin tur. Stegeborg slott som ligger straks etter Mem bare må ses. og når dere går opp mot Stockholm så gå via Sødertälje, i elven oppover dit er det en meget hyggelig marina med drivstoff fylling som heter Skansholmen. De som driver restauranten er blandt de få i Sverige som får brenne og selge sitt eget. Mange spennende urteopplevelser. Lå der i to døgn i 2009 og renset dieseldyr ut av tanken. Urtebrennvinet gjorde en ekkel opplevelse litt hyggeligere.

Jeg vil sterkt fraråde å sluse alene, det trengs som regel to i båten og en på land. Jeg hadde min datter på 9 i land, det er en enkel jobb.

Madamen på fordekket og selv håndterte jeg motor og aktertau. Alene vil dette bli vel komplisert. Husk at det er ikke sikkert du blir

liggende stille når du kjører inn i slusa, så man kjører pent inn bakker opp og fester tauene så snart man er nogenlunde rolig.

Det er strøm fra de andre så du kan lett komme på tvers. I Trollhättan slusene kan du også bli tatt av vinden og havne på tvers.

Kort sagt ikke gjør dette alene, lei en matros for turen, kanskje noen vil være med bare for å ha gått slusene.

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Dette er en tur på ca 1000nm, stemmer ikke det ?

Går det så mye som 3liter diesel pr nm, synes det høres ekstremt mye ut men jeg har ikke peiling på motorbåter, synes bare 40-50lapper i fuel for en ferietur høres litt merkelig ut, det kan vel ikke stemme.

store deler av en slik tur går vel i sakte fart og da kan det vel umulig gå 3000liter ?

Selvsagt må man slå av motoren inne i ei trang sluse. Den har plass til fire båter av 30+ fot størrelse.

Den er kanskje 2.4 meter dyp og det blir veldig ubehagelig å være der om ikke alle slår av motoren med en

gang de har tamper fast. Glemmer du det er det nok av andre som minner deg på det. Dessuten står det

alltid en gjeng med tilskuere og ser på slusing, det er flaut å dumme seg ut foran så mange tilskuere.

Flest tilskuere ved Berg og i Söderköping, ikke spør dem om hjelp med liner, det er landkrabber.

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg regnede lige lidt mere på brændstofforbruget. Forudsætningerne er:

Distance: Cirka 1000 Nm - heraf 250 nm med "Slow Speed" / 6 knob og 750 Nm transportsejlads med "Full Speed" / 26 knob

Brændstofforbrug: 100 liter i timer ved 26 knob og 12 liter i timen ved 6 knob.

Facit: 3385 liter fuel. :eek:

Hvis I vælger at gå halvdelen af distancen med 6 knob (500 nm) så falder forbruget kun til 2923 liter. så den store effekt har det ikke.

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Vanligvis går det ca 3000 liter i sesongen. I år vil det da gå 5000-6000 liter.Diesel kost har aldri vært den største kostnaden i vårt båthold, o ghar vi ikke råd til å dra på de turene vi vil pga dieselkostnaden må vi nok konvertere til seilbåt eller landliv.

Major Andy - vi drar ca 120 liter i timen i 28 knop. 110 liter i timen i 22 knop. 160 liter i timen i 37 knop. Normalt marsjer vi et sted mellom 22 og 29 knop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten: Enig - det er marginalomkostninger i det store regnskab. Mit regne-eksempel var blot for at svare Enzo. Og så er det egentlig interessant at man ikke sparer SÅ meget ved at gå i 6 knob i stedet for march.

Hvor mange liter i timer bruger jeres båd ved 6 knob? Min ligger omkring de 10-12 liter i timer eller 5-6 l/t pr. motor.

Og ja, det bliver en eventyrlig tur. Jeg er godt misundelig men håber at det bliver vores tur snart. Det skal prøves. Som andre håber jeg også på rejsebreve undervejs :smiley:

Andy

Jeg husker ikke helt hvor mye vi bruker i 6 knop. Det ligger nok en anelse høyere enn hos deg i og med at vår båt er tyngre.

Om noen synes det går mye diesel så er jeg helt enig - det var en ganske stor overgang fra Windy 37 til NordWest 420. NordWesten bruker dobbelt så mye diesel som Windyen. Båtene er like raske. Og som MajorAndy skriver - kostnad per nm er ganske lik uansett fart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Gikk du inn via Vänern, eller ble du fraktet på bil inn i kanalsystemet? Eller kanskje begge deler?

Vi gikk til Halden og ble fraktet med lastebil over til Nøssemark ved Stora Le. Deretter ned til Vanern og ned Gjøteborg og hjem. Denne turen går helt fint alene med en båt på under 30 fot. Vi så en tysker med stålbåt på rundt 33 fot som håndterte dette ypperlig. Også i Gøta elv.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.sarepta37.piczo.comSommeren 2009 gikk vi Gøtakanal. Ligger en link fra turen på et av de første innleggene i tråden. I linken er det logg fra hele turen, samt bilder fra turen. Vi startet 1. juni i tønsberg og var hjemme 1. september. Startet med Danmark, Tyskland,Bornholm, Øland,Stocholm og så Mem og Gøta kanal. Hvis vi skulle tatt turen på nytt så ville vi kuttet ut tyskland,og heller tatt raskeste vei til Bornholm før vi hadde krysset derfra over til Karlskrona. Videre derfra ville vi brukt godt med tid oppover østsiden av Sverige. Skjærgården videre opp mot Stocholm er fantastisk fin, med mye vegetasjon på øyene og flere fjorddarmer man kan ta avtikkere til. Vi gikk gjennom kanalen fra Saltsjøbaden og opp til Stockholm, derfra videre fra sentrum av byen og inn til Melaren, før vi fortsatte ut til Sødertalje og saltvann. Vil anbefale å ta denne sløyfen når man først er i området.

Området videre nedover på ferden mot Mem og Gøtakanal var også en positiv opplevelse, med vakker skjærgård.

Vil også anbefale å kjøpe kartserien med bildebok for Gøtakanalen. Denne er fin og planlegge turen utifra. Vi brukte en håndholdt gps med kart over kanalen, fungerte kjempefint sammen med kartserien og bildeboken. Resten av turen brukte vi vanlig kartplotter med C-map.

Når det gjelder Gøtakanal så passerte vi i slutten av august og da var det liten trafikk. Tror ikke vi hadde tatt turen midt i fellesferien, men, jeg er vel av det utålmodige slaget, så er du utpreget tålmodig går det vel bedre. En ting er at en må vente i kø sammen med di som går din vei, men en jo også vente på alle som kommer mot også. Er også en prøvelse å være vitne til di som ikke følger anvisningen i forhold til fortøyning og håndtering av disse under slusingen. Følger du rådene til anvisningen som du får utlevert så fungerer det best. Slusing nedover er svært enkelt, og slusing oppover er mer krevende og krever at du drar inn tampen i baugen mens vannet stiger. Vi brukte vinsj for å ta inn etterhvert og det fungerte svært fint. Når du sluser oppover slippes det vann ut under sluseporten, ute i hjørnene, noe som igjen er med på å presse baugen ut, derfor er det viktig å følge godt med på tampen i baugen. Men det er mange sluser så en blir den eksperten før en er ferdig med alle.

God tur, og er det noen som skal ta turen og har behov for en prat på tlf, er det bare å ringe, 90779041

Redigert av Janda (see edit history)
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...