Krølle Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 3000 liter diesel x 14 kroner/liter= Tror ikke det holder med 14 kr.L Hentet båten i Stockholm i 2009 Da kostet dieselen 14.60 pr l. Tror du bør beregne litt bedre tid i kanalen ca.5 dager.Fra Mem og opp til Stockholm er det en kjempetur hvis du kjører innaskjærs men det går vel ikke veldig fort.(mye trange sund) Kjøpte egen kartbok for kanalen denne var meget bra.Ifølge naboen som har tatt turen 5 ganger lønner det seg å reise før uke 27 eller etter 32 GOD TUR !!! Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Trange sund kan jeg skrive under på og.... brygger, umerkede (også i kartet) som stikker langt ut i mot leia så hvis dere går etter mørkets frembrudd så hold veldig god utkikk og bruk søkelys flittig. Men en kejmpefin tur. Stegeborg slott som ligger straks etter Mem bare må ses. og når dere går opp mot Stockholm så gå via Sødertälje, i elven oppover dit er det en meget hyggelig marina med drivstoff fylling som heter Skansholmen. De som driver restauranten er blandt de få i Sverige som får brenne og selge sitt eget. Mange spennende urteopplevelser. Lå der i to døgn i 2009 og renset dieseldyr ut av tanken. Urtebrennvinet gjorde en ekkel opplevelse litt hyggeligere. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Er det mulig å gå Göta kanal med en person i båten? 25 fot litt over 3 tonn ferieklar. Ned ser greit ut, men er kanskje verre? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Det ser for meg ut som om det er vanskelig å håndtere alle tau og båt alene - men kanskje slusevaktene hjelper til? Noen tips om steder vi bør oppleve rundt Øland og Västervikskjærgården? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Jeg vil sterkt fraråde å sluse alene, det trengs som regel to i båten og en på land. Jeg hadde min datter på 9 i land, det er en enkel jobb. Madamen på fordekket og selv håndterte jeg motor og aktertau. Alene vil dette bli vel komplisert. Husk at det er ikke sikkert du blir liggende stille når du kjører inn i slusa, så man kjører pent inn bakker opp og fester tauene så snart man er nogenlunde rolig. Det er strøm fra de andre så du kan lett komme på tvers. I Trollhättan slusene kan du også bli tatt av vinden og havne på tvers. Kort sagt ikke gjør dette alene, lei en matros for turen, kanskje noen vil være med bare for å ha gått slusene. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Jeg har lest at motoren skal være avslått under slusing. Gjorde dere det? Og hva er poenget med å ha motoren avslått? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Dette er en tur på ca 1000nm, stemmer ikke det ? Går det så mye som 3liter diesel pr nm, synes det høres ekstremt mye ut men jeg har ikke peiling på motorbåter, synes bare 40-50lapper i fuel for en ferietur høres litt merkelig ut, det kan vel ikke stemme. store deler av en slik tur går vel i sakte fart og da kan det vel umulig gå 3000liter ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 På 1000 nm bruker jeg ca 1300l i 6 kn og ca 7000l i 25 kn. Er det rart at jeg går sakte............ Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Jeg var ikke klar over at det gikk med så ekstremt mye fuel, hva da om noen år når prisen på diesel kanskje er 25-30.- pr liter. Vel det var uten for temaet i tråden men grøss Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 [...]Og hva er poenget med å ha motoren avslått? Eksos, tipper jeg, nede i bunnen av en dyp sluse med 10-12 små og kalde dieselmotorer på tomgang blir fort litt ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) For dere som ønsker en kortere tur er Dalslands kanal bare fantastisk. Gikk du inn via Vänern, eller ble du fraktet på bil inn i kanalsystemet? Eller kanskje begge deler? (Beklager "lån" av tråden, Bitteliten) Redigert 22.Mars.2011 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
olews Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Selvsagt må man slå av motoren inne i ei trang sluse. Den har plass til fire båter av 30+ fot størrelse. Den er kanskje 2.4 meter dyp og det blir veldig ubehagelig å være der om ikke alle slår av motoren med en gang de har tamper fast. Glemmer du det er det nok av andre som minner deg på det. Dessuten står det alltid en gjeng med tilskuere og ser på slusing, det er flaut å dumme seg ut foran så mange tilskuere. Flest tilskuere ved Berg og i Söderköping, ikke spør dem om hjelp med liner, det er landkrabber. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Jeg regnede lige lidt mere på brændstofforbruget. Forudsætningerne er: Distance: Cirka 1000 Nm - heraf 250 nm med "Slow Speed" / 6 knob og 750 Nm transportsejlads med "Full Speed" / 26 knob Brændstofforbrug: 100 liter i timer ved 26 knob og 12 liter i timen ved 6 knob. Facit: 3385 liter fuel. Hvis I vælger at gå halvdelen af distancen med 6 knob (500 nm) så falder forbruget kun til 2923 liter. så den store effekt har det ikke. Andy Redigert 22.Mars.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mr-c Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Jeg skal også en liten tur på Götakanal I sommer med min Selco 18. Dette er en gammel guttedrøm fra jeg så første Götakanal filmen som guttunge og nå tar jeg med egne barn på tur. Båten kommer til å gå mye på fisking i Venern resten av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Vanligvis går det ca 3000 liter i sesongen. I år vil det da gå 5000-6000 liter.Diesel kost har aldri vært den største kostnaden i vårt båthold, o ghar vi ikke råd til å dra på de turene vi vil pga dieselkostnaden må vi nok konvertere til seilbåt eller landliv. Major Andy - vi drar ca 120 liter i timen i 28 knop. 110 liter i timen i 22 knop. 160 liter i timen i 37 knop. Normalt marsjer vi et sted mellom 22 og 29 knop. Redigert 22.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Dette høres ut som en eventyrlig tur! Lykke til :-)! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Bitteliten: Enig - det er marginalomkostninger i det store regnskab. Mit regne-eksempel var blot for at svare Enzo. Og så er det egentlig interessant at man ikke sparer SÅ meget ved at gå i 6 knob i stedet for march. Hvor mange liter i timer bruger jeres båd ved 6 knob? Min ligger omkring de 10-12 liter i timer eller 5-6 l/t pr. motor. Og ja, det bliver en eventyrlig tur. Jeg er godt misundelig men håber at det bliver vores tur snart. Det skal prøves. Som andre håber jeg også på rejsebreve undervejs Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Jeg husker ikke helt hvor mye vi bruker i 6 knop. Det ligger nok en anelse høyere enn hos deg i og med at vår båt er tyngre. Om noen synes det går mye diesel så er jeg helt enig - det var en ganske stor overgang fra Windy 37 til NordWest 420. NordWesten bruker dobbelt så mye diesel som Windyen. Båtene er like raske. Og som MajorAndy skriver - kostnad per nm er ganske lik uansett fart. Redigert 22.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Gikk du inn via Vänern, eller ble du fraktet på bil inn i kanalsystemet? Eller kanskje begge deler? Vi gikk til Halden og ble fraktet med lastebil over til Nøssemark ved Stora Le. Deretter ned til Vanern og ned Gjøteborg og hjem. Denne turen går helt fint alene med en båt på under 30 fot. Vi så en tysker med stålbåt på rundt 33 fot som håndterte dette ypperlig. Også i Gøta elv. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) Vil du se litt slusing live og forøvrig 40minutter til med båt på tur så er dette en grei film http://seilmagasinet.xstream.dk/webnode//player/mediamaker_player.php?id=736 Redigert 22.Mars.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 (redigert) www.sarepta37.piczo.comSommeren 2009 gikk vi Gøtakanal. Ligger en link fra turen på et av de første innleggene i tråden. I linken er det logg fra hele turen, samt bilder fra turen. Vi startet 1. juni i tønsberg og var hjemme 1. september. Startet med Danmark, Tyskland,Bornholm, Øland,Stocholm og så Mem og Gøta kanal. Hvis vi skulle tatt turen på nytt så ville vi kuttet ut tyskland,og heller tatt raskeste vei til Bornholm før vi hadde krysset derfra over til Karlskrona. Videre derfra ville vi brukt godt med tid oppover østsiden av Sverige. Skjærgården videre opp mot Stocholm er fantastisk fin, med mye vegetasjon på øyene og flere fjorddarmer man kan ta avtikkere til. Vi gikk gjennom kanalen fra Saltsjøbaden og opp til Stockholm, derfra videre fra sentrum av byen og inn til Melaren, før vi fortsatte ut til Sødertalje og saltvann. Vil anbefale å ta denne sløyfen når man først er i området. Området videre nedover på ferden mot Mem og Gøtakanal var også en positiv opplevelse, med vakker skjærgård. Vil også anbefale å kjøpe kartserien med bildebok for Gøtakanalen. Denne er fin og planlegge turen utifra. Vi brukte en håndholdt gps med kart over kanalen, fungerte kjempefint sammen med kartserien og bildeboken. Resten av turen brukte vi vanlig kartplotter med C-map. Når det gjelder Gøtakanal så passerte vi i slutten av august og da var det liten trafikk. Tror ikke vi hadde tatt turen midt i fellesferien, men, jeg er vel av det utålmodige slaget, så er du utpreget tålmodig går det vel bedre. En ting er at en må vente i kø sammen med di som går din vei, men en jo også vente på alle som kommer mot også. Er også en prøvelse å være vitne til di som ikke følger anvisningen i forhold til fortøyning og håndtering av disse under slusingen. Følger du rådene til anvisningen som du får utlevert så fungerer det best. Slusing nedover er svært enkelt, og slusing oppover er mer krevende og krever at du drar inn tampen i baugen mens vannet stiger. Vi brukte vinsj for å ta inn etterhvert og det fungerte svært fint. Når du sluser oppover slippes det vann ut under sluseporten, ute i hjørnene, noe som igjen er med på å presse baugen ut, derfor er det viktig å følge godt med på tampen i baugen. Men det er mange sluser så en blir den eksperten før en er ferdig med alle. God tur, og er det noen som skal ta turen og har behov for en prat på tlf, er det bare å ringe, 90779041 Redigert 22.Mars.2011 av Janda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Mange fine bilder Janda Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Jeg blir mer og mer forsterket i min overbevisning om at dieselolje er alt for billig. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Løfter denne siden vi vurderer Trollhätte kanal og litt til. Hvordan var det Bitteliten? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Hvis du søker opp "gøta kanal på torsdag". En av mine tråder, så kan du lese litt om mine erfaringer. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.