Fiks Startet 20.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2011 Hei! Har byttet ut tresnekken med en Saga 27 AC 1981 modell som har behov for en del oppgradering. Arbeidene som er utført/skal utføres er gjennomgang av elektrisk anlegg, oppussing av forkabin, oppussing av akterkabin og reparasjon av pentry +++. Den første jobben som måtte gjøres var det elektriske opplegget. Opplegget i båten fungerte men noe av installasjonen så litt tvilsom ut. Da dynamoen sluttet å virke ble byttedynamo innkjøpt og jeg bestemte meg for ta en gjennomgang og oppjustering av det elektriske anlegget i den forbindelse. Hovedstrømbryter mm. montert på plate i batterirom Legg merke til bryter til venstre med 2 stk. 10mm2 kabler. Dette var hovedbryter for startmotor. Kabler under plate. Heldigvis så var de originale skjemategningene samt en del skisser av forandringer på anlegget ombord i båten slik at jeg hadde et utgangspunkt for jobben. Da jeg skiftet dynamoen gikk jeg gjennom el. anlegget på motoren og fjernet den originale spenningsregulatoren som var montert i koblingsboks på motor. I tilegg ble alle overflødige kabler fjernet og nytt koblingskjema for motor tegnet opp slik anlegget faktisk er ombord. Plate med hovedbrytere og sikringer plassert i batterirom ble revet ut og utstyret som var i orden ble montert på skott i forkant av batterirommet. Ny hovedstrømsbryter for start ble montert og kabler forsynt med skikkelige kabelsko. Koblingsskjema for installasjon i båten ble tegnet opp og det er laget nye kurslister for sikringsrekke i batterirom og i dashbord. Bryterpanelet var i en sørgelig forfatning. Det var brukt forskjellige brytere i panelet og det var for liten plass under panelet til de nye bryterene. Nye brytere og monteringsrammer av type Superswitch ble innkjøpt og og montert sammen med 2 stk sigarettenneruttak i plate av teak kryssfiner. Ledningsopplegget fra batterirom til dashbord ser ut som en skikkelig spaghetti, men jeg har bestemt meg for at dette får være slik så lenge alt virker. Å legge om kablene bare for å få et visuelt finer opplegg har ikke prioritet i denne omgang. Dette på grunn av at det tilkomsten til den eksisterende kabelstokken er vanskelig. Kommer tilbake med mer tekst og bilder senere. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Hei. Noen bilder til prosjektet: Hovedbrytere, sikringsboks og skillerele flyttet til skott i batterirom. Nytt bryterpanel og sigarettennerplugger. Sikringsrekke med kabler i dashbord. Ser ille ut men det virker. Oppdatert skjema. Neste jobb var å trekke opp sidene i forlugaren. Den originale trekkingen var av typen "teddyfor" som var løsnet fra sidene og hang kun fast i skap og hyller i siden. Fjerning av trekk i forkabin. Hyller og skap ble demontert trekket fjernet og limrester fjernet med skrape og stålbørste. Først ble det limt opp et lag med 5 mm skumplast isolasjon deretter ble skottbekledningen skåret ut med det gamle "teddyforet som mal og limt på skumplasten. Både isolasjon og skottbekledningen ble limt med våtromslim. Dette forenkler tilpassingen av isolasjon og trekk på skottet. Ny isolasjon i sider. Jeg måtte høvle og pusse av 5-6 mm på skott forut, skap og hylleplater med festebraketter for å kompensere for isolasjonstykkelsen før jeg kunne montere disse igjen. Gamle ryggputer ble fjernet og nye ryggstø ble laget av teak kryssfiner med teak kantlister. (Lister kjøpt hos Biltema) Tilpassing av nye ryggstø Forkabin ferdig med nytt trekk i sider og nye benkeputer MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Pent jobba. Gjerne flere bilder av prosjektet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fiks Svart 21.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Hei. Neste prosjekt var reparasjon av hylle i pentry. Termoplasthyllen var skadet av varme og ikke reparerbar. Jeg bestemte meg for å fjerne plasthyllen og tallerkenhylle som var nedfelt bak pentryseksjonen og heller bygge en enkel innfelt hylle av teak kryssfiner. Den gamle hyllen ble fjernet og mål tatt for å lage ny hylle. Ytterskott heller innover slik at bakplate i hylle måtte skrå innover. Delene til hyllen ble skåret ut med håndoverfres ført langs rettholt. Skrå snitt ble laget ved å legge en tynn list under sålen til overfresen. Ved å bruke fres i stedet for sirkelsag unngår jeg at platekantene flises opp. Hyllen ble limt med polyurethanlim og skrudd med syrefaste skruer. Lister i front av hyllen er fra Biltema. Alt ble lakket med to strøk Ravilakk. Nytt blandebatteri ble montert til erstatning for den enkle kranen som var montert originalt. Dette for å kunne installere varmtvannsbeholder senere. Ferdig hylle. Når jeg arbeider med båten prøver jeg så langt som mulig å kun arbeide med ett avgrenset prosjekt om gangen. Dette for at båten skal være mest mulig brukbar stand hele tiden. Det kan være greit å kunne ta en tur på fjorden med en "brukbar" båt i stedet for at alt er demontert og noen fine vårdager passerer uten at båten kan brukes. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Hei! Akterkabinen har fuktskader etter mange år med lekkasjer og kondens: Løsnet trekk i BB side Skade på skottplate Vannskadet hylle. Jeg startet jobben med å lage ny hylleplate. Hyllen er laget av 12 mm teak kryssfiner med teak slingrelister. Den gamle hylleplaten ble brukt som mal og den nye platen ble delvis frest ut med overfres og delvis saget med stikksag. Jeg brukte et sagblad som var merket med clean cut, dette gav et tilnærmet perfekt snitt. Et par små fliser løsnet likevel. Hakkene etter disse ble fylt med en blanding av epoxylim og teak slipestøv. Slingrelistene ble laget ved å frese ut spor i en 12 x 120 mm teakplanke fra Biltema og slisse denne med sirkelsagen. Skråkanten på innsiden av listene ble høvlet og listene deretter pusset med båndsliper. Listene ble deretter skåret til med gjæringssag, tilpasset til hylleplaten of festet med syrefaste skruer. Lister skal demonteres og lister og plate lakkes 2 strøk med Ravilakk før montering ombord. Tilskjæring av ny hylleplate. Fresing av spor i slingrelister. Ferdige slingrelister. Tilpassing av lister. Ferdig hylle klar for pussing og lakking. Har også startet med å fjerne skott med fuktskader og målt opp hvor mye isolasjon og skottbekledning som må kjøpes. Skott på BB side er fjernet. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Hallo. Holder på med å lage nye deler til skott i forkant av akterkabinen. Har brukt de gamle delene til mal og trekker fra 5-6 mm på platekanten mot båtsidene. Dette for å lage plass for ekstra isolasjon. Skottene blir laget av 9 mm teak kryssfiner. Dette er 5 mm tykkere enn de originale platene slik at hyller i sidene må kortes inn tilsvarende. Etter kapping blir skottene prøvet ombord og den siste fintilpassingen blir gjort med båndpusseren. Merking og kapping av skott. BB skott klar for tilpassing. Platen på SB side er litt vanskelig å få på plass da åpningen inn til skottet der den skal monteres er mindre enn skottet. Har kappet av noen mm på høyden av platen slik at det blir lettere å få den på plass. Åpningen mot taket skal dekkes av den originale taklisten. Jeg har kjøpt inn isolasjon, skottbekledning og lim og er klar til å fjerne gammel- og å lime opp ny skottbekledning. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 dette blir kjempe bra, likte den løsningen på hyller ved vasken din så denne kommer jeg nok til og kopiere. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 En liten prosjektoppdatering. Da det har vært for kaldt til å lime isolasjon og skottbekledning har jeg startet med å lage badeplattform med dreggkasse til Sagaen. Dette for å få bedre plass akterut til å stue anker og tauverk og få en enklere entring av jolle. Tegning av plattformen Størrelsen på plattformen er tilsvarende plattformen som er på den båten som jeg deler brygge med og jeg har brukt denne plattformen for å grovtilpasse delene. Plattformen blir lages av divinycell kjerne med glassfiberlaminat. Taukassen skal lages av enkeltlaminat. Materialene som jeg bruker er kapp fra et lokalt båtbyggeri. Eksisterende badeleider skal modifiseres og en ny badelieder av Båtsystem typen skal monteres under plattformen. Oppmerking av skrogfasong på sandwich plate. Merking av plate. Skjøting av plate. Divinycell kjernen limes med polyestersparkel. Laminatet skal nulles ned mot skjøten og skjøten remses med 3 lag 300 grams glassfibermatte. Plate ferdig grovkappet og kanter delvis avrettet. Plate skjæres ut med stikksag og kanter rettes av med båndpusser. Laminat skal nulles ned og skarp kant pusses til passende radius før divinycell kjernen lukkes med 3-4 lag 300 gram glassfibermatte. Detalj av limt kjerne i plateskjøt Prøving av plate på nabobåten. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Som Saga 27 ejer er dette en meget spændende tråd at følge. Glæder mig meget til fortsættelsen. Vh Uffe Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Ny prosjektoppdatering. Jeg har også jobbet med å lage nye deler til skott som er ødelagt. Kapping av finerplate med overfres. Ferdig skott klar for tilpassing ombord. Har også begynt med å fjerne skottbekledningen i akterkabinen. Heldiggvis løsner den lett og i ett stykke slik at jeg kan bruke den som mal når den nye isolasjonen og skottbekledningen skal grovskjæres Skottbekledning i BB side er fjernet. Planen er å gjøre godt rent i overgang mellom skott og dekk og fuge med polyurethan fugemasse før den nye isolasjonen skal limes på. Sidene må også stålbørstes og skrapes for å fjerne lim- og skumgummitester. Regner også med at gummipakningen som ligger bak aluminiumsrammene til vinduene må skiftes. Listene skal bestilles fra Sagaboats. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Stilig prosjekt dette Jeg skal følge med videre Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Dagens oppdatering: Ettermiddagens jobb var å skrape og stålbørste skrogsidene i akterkabinen, fuge overgang mellom skrog og dekk og lime opp isolasjon. Skraping og stålbørsting av sider for å fjerne rester av skumplast og lim. Fuging av skjøt mellom skrog og dekk. Den eksisterende skjøten var limt med glassfibermatte og polyester og så bra ut. Da jeg likevel hadde kjøpt fugemasse fant jeg ut at jeg kunne bruke denne som en ekstra sikkerhet. Grovskjæring av isolasjonen med det gamle trekket som mal. Påføring av lim. Jeg bruker våtromslim, brukte også dette i forkabinen og det ser ut som om det fungerer bra. Våtromslimen gir muligheter for justering underveis som jeg ikke har med kontaktlim. Isolasjonen i BB side på plass. Detalj ved skap akter. Mvh Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hallo! Ettermiddagens jobb var å skjære til og lime skottbekledningen i akterkabinen. Brukte det gamle trekket som mal og skar det nye ut med overmål i ender og nede mot benk. Jeg bruker skottbekledning med lukkede celler, denne virker noenlunde enkel å jobbe med. Tilpassing i sider Ferdig limt og renskåret på BB side Detalj ved skap akter SB side Nå gjenstår fintilpassig av skott, liming av nytt trekk i recess over forkant av køyer, tilpassing av hyller og lakking av nytt treverk. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hei, jeg hadde også en Saga for noen år tilbake som jeg pusset mye på, noe kan du se ved å følge denne link. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fiks Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hei, jeg hadde også en Saga for noen år tilbake som jeg pusset mye på, noe kan du se ved å følge denne link. Inspirerende lesning, jeg kommer nok ikke til å gå så grundig til verks. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 9.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2011 Hallo. Har ikke jobbet så mye med båten denne uken men har fått lakket den nye hyllen og de nye delene til skott i akterkabin. Jeg har konstatet at det er lekkasje i akterkabinen og skal i første omgang skjære ren pakningene på utsiden av vinduene og legge på toppforsegling med sikafleks. Jeg vil prøve dette før jeg evt. tar ut vinduene da det erfaringsmessig kan være problemer å få ut alle skruene i 30 år gamle aluminiumsrammer. Når jeg er ferdig med dette skal jeg spyleprøve åpningsvinduet for å se om det kan være problemer med pakning mellom vindusramme og karm. En annen fordel med å legge på toppforsegling på gummipakningene er at problemet med sverting fra pakningene forsvinner når jeg vasker og polerer overbygget . Jobben med vinduene ble påbegynt i dag. Litt "rufsete" kanter på pakningen. Kantene ble skåret ren med stanleykniv og fuger vasket godt med såpevann og avfettet med aceton. Mye gammel fugemasse Fjernet fugemasse, det ser ut som om den ikke er tett. Maskering av vindusrammer og overbygg Ferdig fuget vindu MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Hallo! Det gårr litt i rykk og napp med båtprosjektet. Har bl.a. fått gjort ferdig trekk i akterkabin, montert nye skott, laget ny dør til skapet ved lensepumpen og fortsatt arbeidet med badeplattformen. Fuktskader på skottplate fra akterkabin. Plate pusset ren for lakk til rent treverk. Skottplater lakket 2 strøk med ravilakk. Skott BB side i akterkabin. Arbeidet som gjenstår er å tilpasse hyller med ryggstø i begge sider. Dør til skap ved lensepumpe. (Valg av beslag var ikke helt "sjødyktig") Ny dør laget av 10 mm teak kryssfiner kantet med teakfiner. Nye hengsler og dørholder av messing. Avrunding av kant på badeplattform Priming av kant før laminering. Kappet som ble brukt til plattformen er vacuumstøpt med brannhemmende polyester. Denne krever priming før påstøp ellers vil ikke det nye laminatet binde til det eksisterende. Kant laminert med 3 lag 300 gram matte, overlappet ca 50 mm over og under plattformen. Mvh Fiks. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Hallo! En liten oppdatering av arbeidet med badeplattformen: Sliping av laminat støpt på kant av plattformen. Innfelling av syrefaste brikker til skruefester som skal brukes når plattformen skal monteres på skroget. Innstøping av stålbrikker. Oppstilling av plater til taukasse. Platene limes midletidig med smeltelim Top av kasse skal rettes av og kasse fintilpasses mot skrog etter faststøping av kasse til platform. Taukasse sett fra BB side. Detalj av hulkil for å unngå luft i laminat i overgang mellom kasse og platform. MVH Fiks. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 3.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 En oppdatering av badeplattformprosjektet. Siden sist har jeg støpt ferdig taukassen og laget fester for ankeret i akterkant av kassen da det ikke er plass til det i taukassen. Jeg har også satt båten på slipp for å få tilpasset knær under padeplattformen og topp av taukasse til skroget. Knær under plattformen er ferdig tilpasset pg plastret fast. Luke til taukasse er også ferdit laget og tilpasset. Fester for anker. Prøving av fester for anker. Båten er satt på slipp og plattformen plassert for tilpassing av knær på undersiden. Luke til taukasse Tilpassing av kne Innplastring av kne Prøving av badeplattformen etter ferdigstøping detalj tilpassing Detalj taukasse Arbeidene som gjenstår er i hovedsak sparkling, pussing og lakkering av plattformen, montering av badeleider og beslag samt montering på båten. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 (redigert) Hallo! Den siste uken har jeg fått sparklet og lakkert badeplattformen, montert plattformen på båten, tilpasset og montert den eksisterende badeleideren oppå plattformen og den nye badeleideren under plattformen. Sparkling og pussing Første strøk med Biltema polyurethanlakk Antisklimønster lages med fin sandblåsegrit som er strødd i våt lakk og rullet over med et ekstra strøk vått i vått Detalj ferdig antisklimønster. Dette skal lakkes et ekstra strøk sammen med resten av plattformen. Ferdig lakket med to strøk polyurethanlakk Montering av plattform med kasettmontert badeleider under. Ferdig plattform etter sjøsetting, PE røret på eksosen skal byttes ut med en tilpasset lengde eksosslange. MVH Fiks Redigert 14.Juni.2011 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 14.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 Flott jobb du har gjort med Saga`n.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fiks Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 (redigert) Hallo! Løfter denne tråden igjen. Jeg merket septiklukt i båten noen ganger i fjor sommer når båten slingret. Jeg trodde først at slangene var dårlige men oppdaget ved en tilfeldighet at det var tært hull i toppen av den rustfrie tanken. Jeg bestemte med derfor for å skifte ut tanken med en ny plasttank fra Plastinvent. Septiktanken plassert under styreposisjon. Topp av tank med tærehull i prikken med mørkere ring rundt ved siden av ledningen. Det var også flere hull i sveisen. Tanken fjernet. Hullet i dørken var laget for innløps- og utløpsslange. Det må fikses opp i en del ledninger under dørken og nye septikslanger må legges opp før den nye tanken skal monteres. Tærehull ved utløpsstuss. Skrujernet kunne trykkes rett gjennom i sveisen i bunn Skisse av ny plasttank. Tanken ligger så høyt i båten at det ikke er nødvendig med lensepumpe for å tømme den. Pumpen som var plassert i batterirommet er derfor fjernet for å få bedre plass. Redigert 3.April.2013 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Sendte forespørsel til Plastinvent AS i går kveld og fikk prisen i dag tidlig, kr. 2 565,- inkl mva. komplett med slangestusser. Tanken er bestilt med levering i begynnelsen av neste uke. Kjøpte også nye slanger til 25 mm innløp, 38 mm utløp og 19mm lufting, dette kom på ca. kr. 850,- inkl mva. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hallo, septiktankprosektet ble ferdig i fjor vår så det er vel på tide med en oppdatering av tråden. Den originale overbordventilen var tært i slangestussen. Ventilen var forøvrig uten tæringer til tross for at den er originalmontert i 1981. Det var litt av en jobb å få den løs da ventil og gjennomføring var laget i ett stykke og plastret inn med sparkel og glassfiberarnmert polyester. Jeg måtte fjerne mutter på utsiden og skru ventilen ut da det viste seg at var gjenger i skroget. Ny bunngjennomføring, denne ble skrudd inn i de gamle gjengene i skroget med Sikafleks på utsiden og polyestersparkel under mutter på innsiden. Ferdig montert overbordventil med avløpsslange Prøving av ny tank for å finne ut hvor slange fra toalettet skal gå gjennom bunn i skapet bak tanken. Den gamle bunnplaten i skapet var dårlig så det ble laget ny plate av kryssfiner. Septiktanken ble satt opp en 3 mm gummipakning og sikret med impregnerte lekter som ble skrudd fast i dørken. Ferdig montert tank med nye slanger fra toalett, til lufting og til overbordventil. Avløpsstussen er plassert rett under mannlokkes slik at det kan stakes fra innsiden. Erfaringen etter et års bruk er at den litt ekle lukten i batteriroomet er helt forsvunnet. I forbindelse med montering av tanken fikk jeg også ryddet opp i en del kabler under dørken og lagt disse opp i trekkerør fra batterirommet til dashbordet. Jeg fikk også montert inn ekkoloddsvingeren til den nye kartplotteren. Boret pilothull fra innsiden og boret opp for svingeren med 51 mm hullsag fra utsiden. Laminatet var ca. 2 cm tykt. Fyllstykker laget av 40 mm PE plast for å få svingeren mest mulig vertikal. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Hei!!Jeg har irritert meg over det elektriske opplegge i dashbordet på min Saga 27 siden jeg kjøpte den. Det elektriske har fungert, men all den overflødige "spaghettien" som må stappes inn hver gang luken skal lukkes var i overkant plagsom.Jeg fant derfor ut at en ryddeaksjon var på sin plass med fjerning av overflødig ledning og merking av alle kurser i samsvar med skjema.Heldigvis var alle kabler fra de opprinnelige multikontaktene lange nok til å nå direkte til bryterpanelet uten skjøting, slik at jobben var relativt enkel. Jeg kjøpe også ny samleskinne til minuskablene for å få et mer ryddig opplegg av disse enn det originale fra Saga. Før rydding av ledninger Underveis i prosjektet, ledningene ble kappet og merket en for en før nye kabelsko ble satt på og ledningene montert tilbake. Overflødig ledning Fullført jobb, jeg sørget også for å merke all minusledning med kursnummer eventuell senere feilsøking blir enklere. Revidert skjema Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.