Jump to content

Prosjekt: Oppgradering av Saga 27.


Fiks

Recommended Posts

Hei!

 

Har byttet ut tresnekken med en Saga 27 AC 1981 modell som har behov for en del oppgradering.

 

Arbeidene som er utført/skal utføres er gjennomgang av elektrisk anlegg, oppussing av forkabin, oppussing av akterkabin og reparasjon av pentry +++.

 

Den første jobben som måtte gjøres var det elektriske opplegget. Opplegget i båten fungerte men noe av installasjonen så litt tvilsom ut. Da dynamoen sluttet å virke ble byttedynamo innkjøpt og jeg bestemte meg for ta en gjennomgang og oppjustering av det elektriske anlegget i den forbindelse.

 

hovedstroembryter_mm..jpg

Hovedstrømbryter mm. montert på plate i batterirom Legg merke til bryter til venstre med 2 stk. 10mm2 kabler. Dette var hovedbryter for startmotor.

 

kabler_1.jpg

Kabler under plate.

 

Heldigvis så var de originale skjemategningene samt en del skisser av forandringer på anlegget ombord i båten slik at jeg hadde et utgangspunkt for jobben. Da jeg skiftet dynamoen gikk jeg gjennom el. anlegget på motoren og fjernet den originale spenningsregulatoren som var montert i koblingsboks på motor. I tilegg ble alle overflødige kabler fjernet og nytt koblingskjema for motor tegnet opp slik anlegget faktisk er ombord.

 

Plate med hovedbrytere og sikringer plassert i batterirom ble revet ut og utstyret som var i orden ble montert på skott i forkant av batterirommet. Ny hovedstrømsbryter for start ble montert og kabler forsynt med skikkelige kabelsko. Koblingsskjema for installasjon i båten ble tegnet opp og det er laget nye kurslister for sikringsrekke i batterirom og i dashbord.

 

Bryterpanelet var i en sørgelig forfatning. Det var brukt forskjellige brytere i panelet og det var for liten plass under panelet til de nye bryterene. Nye brytere og monteringsrammer av type Superswitch ble innkjøpt og

og montert sammen med 2 stk sigarettenneruttak i plate av teak kryssfiner.

 

Ledningsopplegget fra batterirom til dashbord ser ut som en skikkelig spaghetti, men jeg har bestemt meg for at dette får være slik så lenge alt virker. Å legge om kablene bare for å få et visuelt finer opplegg har ikke prioritet i denne omgang. Dette på grunn av at det tilkomsten til den eksisterende kabelstokken er vanskelig.

 

Kommer tilbake med mer tekst og bilder senere.

 

 

MVH

Fiks

Link to post

Hei.

 

Noen bilder til prosjektet:

 

 

hovedbrytere_i_batterirom.jpg

Hovedbrytere, sikringsboks og skillerele flyttet til skott i batterirom.

 

 

nytt_bryterpanel.jpg

Nytt bryterpanel og sigarettennerplugger.

 

 

sikringsrekke_i_dashbord.jpg

Sikringsrekke med kabler i dashbord. Ser ille ut men det virker.

 

 

el_skjema.jpg

Oppdatert skjema.

 

 

Neste jobb var å trekke opp sidene i forlugaren. Den originale trekkingen var av typen "teddyfor" som var løsnet fra sidene og hang kun fast i skap og hyller i siden.

 

 

fjerning_av_trekk_i_forkabin1.jpg

Fjerning av trekk i forkabin.

 

 

Hyller og skap ble demontert trekket fjernet og limrester fjernet med skrape og stålbørste.

Først ble det limt opp et lag med 5 mm skumplast isolasjon deretter ble skottbekledningen skåret ut med det gamle "teddyforet som mal og limt på skumplasten. Både isolasjon og skottbekledningen ble limt med våtromslim. Dette forenkler tilpassingen av isolasjon og trekk på skottet.

 

 

ny_isolasjon.jpg

Ny isolasjon i sider.

 

 

Jeg måtte høvle og pusse av 5-6 mm på skott forut, skap og hylleplater med festebraketter for å kompensere for isolasjonstykkelsen før jeg kunne montere disse igjen. Gamle ryggputer ble fjernet og nye ryggstø ble laget av teak kryssfiner med teak kantlister. (Lister kjøpt hos Biltema)

 

 

tilpassing_av_ryggstoe.jpg

Tilpassing av nye ryggstø

 

 

forkabin_med_nytt_trekk_og_nye_puter.jpg

Forkabin ferdig med nytt trekk i sider og nye benkeputer

 

 

MVH

Fiks

Link to post

Hei.

 

Neste prosjekt var reparasjon av hylle i pentry.

 

 

brannskade_i_pentry.jpg

Termoplasthyllen var skadet av varme og ikke reparerbar.

 

Jeg bestemte meg for å fjerne plasthyllen og tallerkenhylle som var nedfelt bak pentryseksjonen og heller bygge en enkel innfelt hylle av teak kryssfiner.

Den gamle hyllen ble fjernet og mål tatt for å lage ny hylle. Ytterskott heller innover slik at bakplate i hylle

måtte skrå innover.

Delene til hyllen ble skåret ut med håndoverfres ført langs rettholt. Skrå snitt ble laget ved å legge en tynn list under sålen til overfresen. Ved å bruke fres i stedet for sirkelsag unngår jeg at platekantene flises opp. Hyllen ble limt med polyurethanlim og skrudd med syrefaste skruer. Lister i front av hyllen er fra Biltema. Alt ble lakket med to strøk Ravilakk. Nytt blandebatteri ble montert til erstatning for den enkle kranen som var montert originalt. Dette for å kunne installere varmtvannsbeholder senere.

 

ny_hylle_i_pentry.jpg

Ferdig hylle.

 

Når jeg arbeider med båten prøver jeg så langt som mulig å kun arbeide med ett avgrenset prosjekt om gangen. Dette for at båten skal være mest mulig brukbar stand hele tiden. Det kan være greit å kunne ta en tur på fjorden med en "brukbar" båt i stedet for at alt er demontert og noen fine vårdager passerer uten at båten kan brukes.

 

MVH

Fiks

Link to post

Hei!

 

Akterkabinen har fuktskader etter mange år med lekkasjer og kondens:

 

fuktskade_i_akterkabin3.jpg

Løsnet trekk i BB side

 

fuktskade_i_akterkabin_2.jpg

Skade på skottplate

 

hylle_fra_akterkabin.jpg

Vannskadet hylle.

 

Jeg startet jobben med å lage ny hylleplate. Hyllen er laget av 12 mm teak kryssfiner med teak slingrelister.

Den gamle hylleplaten ble brukt som mal og den nye platen ble delvis frest ut med overfres og delvis saget med stikksag. Jeg brukte et sagblad som var merket med clean cut, dette gav et tilnærmet perfekt snitt. Et par små fliser løsnet likevel. Hakkene etter disse ble fylt med en blanding av epoxylim og teak slipestøv.

 

Slingrelistene ble laget ved å frese ut spor i en 12 x 120 mm teakplanke fra Biltema og slisse denne med sirkelsagen. Skråkanten på innsiden av listene ble høvlet og listene deretter pusset med båndsliper.

Listene ble deretter skåret til med gjæringssag, tilpasset til hylleplaten of festet med syrefaste skruer.

 

Lister skal demonteres og lister og plate lakkes 2 strøk med Ravilakk før montering ombord.

 

 

ny_hylleplate_3.jpg

Tilskjæring av ny hylleplate.

 

 

fresing_av_spor_i_lister.jpg

Fresing av spor i slingrelister.

 

 

ferdige_kantlister.jpg

Ferdige slingrelister.

 

 

tilpassing_av_lister_2.jpg

Tilpassing av lister.

 

 

hylle_klar_for_lakking.jpg

Ferdig hylle klar for pussing og lakking.

 

Har også startet med å fjerne skott med fuktskader og målt opp hvor mye isolasjon og skottbekledning som må kjøpes.

 

fjernet_skott_i_akterkabin.jpg

Skott på BB side er fjernet.

 

MVH

Fiks

Link to post

Hallo.

 

Holder på med å lage nye deler til skott i forkant av akterkabinen. Har brukt de gamle delene til mal og

trekker fra 5-6 mm på platekanten mot båtsidene. Dette for å lage plass for ekstra isolasjon.

Skottene blir laget av 9 mm teak kryssfiner. Dette er 5 mm tykkere enn de originale platene slik at hyller i sidene må kortes inn tilsvarende. Etter kapping blir skottene prøvet ombord og den siste fintilpassingen blir gjort med båndpusseren.

 

merking_og_kapping_av_skott.jpg

Merking og kapping av skott.

 

skott_klar_for_tilpassing.jpg

BB skott klar for tilpassing.

 

Platen på SB side er litt vanskelig å få på plass da åpningen inn til skottet der den skal monteres er mindre enn

skottet. Har kappet av noen mm på høyden av platen slik at det blir lettere å få den på plass. Åpningen mot taket skal dekkes av den originale taklisten.

 

Jeg har kjøpt inn isolasjon, skottbekledning og lim og er klar til å fjerne gammel- og å lime opp ny skottbekledning.

 

MVH

Fiks

Link to post

En liten prosjektoppdatering.

 

Da det har vært for kaldt til å lime isolasjon og skottbekledning har jeg startet med å lage badeplattform med dreggkasse til Sagaen. Dette for å få bedre plass akterut til å stue anker og tauverk og få en enklere entring av jolle.

 

 

007bbadeplattform_a3_1.jpg

Tegning av plattformen

 

 

Størrelsen på plattformen er tilsvarende plattformen som er på den båten som jeg deler brygge med og jeg har brukt denne plattformen for å grovtilpasse delene. Plattformen blir lages av divinycell kjerne med glassfiberlaminat. Taukassen skal lages av enkeltlaminat. Materialene som jeg bruker er kapp fra et lokalt båtbyggeri. Eksisterende badeleider skal modifiseres og en ny badelieder av Båtsystem typen skal monteres under plattformen.

 

 

26032011341.jpg

Oppmerking av skrogfasong på sandwich plate.

 

 

26032011343.jpg

Merking av plate.

 

 

27032011344.jpg

Skjøting av plate. Divinycell kjernen limes med polyestersparkel. Laminatet skal nulles ned mot skjøten og skjøten remses med 3 lag 300 grams glassfibermatte.

 

 

30032011345.jpg

Plate ferdig grovkappet og kanter delvis avrettet. Plate skjæres ut med stikksag og kanter rettes av med båndpusser. Laminat skal nulles ned og skarp kant pusses til passende radius før divinycell kjernen lukkes med 3-4 lag 300 gram glassfibermatte.

 

 

30032011346.jpg

Detalj av limt kjerne i plateskjøt

 

 

30032011347.jpg

Prøving av plate på nabobåten.

 

 

MVH

Fiks

Link to post

Ny prosjektoppdatering.

 

Jeg har også jobbet med å lage nye deler til skott som er ødelagt.

 

 

26032011336.jpg

Kapping av finerplate med overfres.

 

 

26032011338.jpg

Ferdig skott klar for tilpassing ombord.

 

 

Har også begynt med å fjerne skottbekledningen i akterkabinen. Heldiggvis løsner den lett og i ett stykke slik at jeg kan bruke den som mal når den nye isolasjonen og skottbekledningen skal grovskjæres

 

 

26032011340.jpg

Skottbekledning i BB side er fjernet.

 

 

Planen er å gjøre godt rent i overgang mellom skott og dekk og fuge med polyurethan fugemasse før den nye isolasjonen skal limes på. Sidene må også stålbørstes og skrapes for å fjerne lim- og skumgummitester. Regner også med at gummipakningen som ligger bak aluminiumsrammene til vinduene må skiftes. Listene skal bestilles fra Sagaboats.

 

MVH

Fiks

Link to post

Dagens oppdatering:

 

Ettermiddagens jobb var å skrape og stålbørste skrogsidene i akterkabinen, fuge overgang mellom skrog og dekk

og lime opp isolasjon.

 

 

02042011349.jpg

Skraping og stålbørsting av sider for å fjerne rester av skumplast og lim.

 

 

02042011351.jpg

Fuging av skjøt mellom skrog og dekk. Den eksisterende skjøten var limt med glassfibermatte og polyester og så bra ut. Da jeg likevel hadde kjøpt fugemasse fant jeg ut at jeg kunne bruke denne som en ekstra sikkerhet.

 

 

02042011350.jpg

Grovskjæring av isolasjonen med det gamle trekket som mal.

 

 

02042011352.jpg

Påføring av lim. Jeg bruker våtromslim, brukte også dette i forkabinen og det ser ut som om det fungerer bra.

Våtromslimen gir muligheter for justering underveis som jeg ikke har med kontaktlim.

 

 

02042011353.jpg

Isolasjonen i BB side på plass.

 

 

02042011355.jpg

Detalj ved skap akter.

 

Mvh

Fiks

Link to post

Hallo!

 

Ettermiddagens jobb var å skjære til og lime skottbekledningen i akterkabinen.

Brukte det gamle trekket som mal og skar det nye ut med overmål i ender og nede mot benk.

Jeg bruker skottbekledning med lukkede celler, denne virker noenlunde enkel å jobbe med.

 

 

03042011356.jpg

Tilpassing i sider

 

 

03042011358.jpg

Ferdig limt og renskåret på BB side

 

 

03042011357.jpg

Detalj ved skap akter

 

 

03042011360.jpg

SB side

 

 

Nå gjenstår fintilpassig av skott, liming av nytt trekk i recess over forkant av køyer,

tilpassing av hyller og lakking av nytt treverk.

 

MVH

Fiks

Link to post

Hallo.

 

Har ikke jobbet så mye med båten denne uken men har fått lakket den nye hyllen og de nye delene til skott i akterkabin.

 

Jeg har konstatet at det er lekkasje i akterkabinen og skal i første omgang skjære ren pakningene på utsiden av vinduene og legge på toppforsegling med sikafleks. Jeg vil prøve dette før jeg evt. tar ut vinduene da det erfaringsmessig kan være problemer å få ut alle skruene i 30 år gamle aluminiumsrammer. Når jeg er ferdig med dette skal jeg spyleprøve åpningsvinduet for å se om det kan være problemer med pakning mellom vindusramme og karm. En annen fordel med å legge på toppforsegling på gummipakningene er at problemet med sverting fra pakningene forsvinner når jeg vasker og polerer overbygget .

 

Jobben med vinduene ble påbegynt i dag.

 

09042011361.jpg

Litt "rufsete" kanter på pakningen. Kantene ble skåret ren med stanleykniv og fuger vasket godt med såpevann og avfettet med aceton.

 

 

09042011362.jpg

Mye gammel fugemasse

 

 

09042011364.jpg

Fjernet fugemasse, det ser ut som om den ikke er tett.

 

 

09042011366.jpg

Maskering av vindusrammer og overbygg

 

 

 

09042011363.jpg

Ferdig fuget vindu

 

 

MVH

Fiks

Link to post
  • 3 uker senere...

Hallo!

 

Det gårr litt i rykk og napp med båtprosjektet. Har bl.a. fått gjort ferdig trekk i akterkabin, montert nye skott, laget ny dør til skapet ved lensepumpen og fortsatt arbeidet med badeplattformen.

 

 

18042011367.jpg

Fuktskader på skottplate fra akterkabin.

 

 

18042011368.jpg

Plate pusset ren for lakk til rent treverk.

 

 

20042011378.jpg

Skottplater lakket 2 strøk med ravilakk.

 

 

22042011379.jpg

Skott BB side i akterkabin. Arbeidet som gjenstår er å tilpasse hyller med ryggstø i begge sider.

 

 

24042011380.jpg

Dør til skap ved lensepumpe. (Valg av beslag var ikke helt "sjødyktig")

 

 

24042011382.jpg

Ny dør laget av 10 mm teak kryssfiner kantet med teakfiner. Nye hengsler og dørholder av messing.

 

 

25042011383.jpg

Avrunding av kant på badeplattform

 

 

25042011384.jpg

Priming av kant før laminering. Kappet som ble brukt til plattformen er vacuumstøpt med brannhemmende polyester. Denne krever priming før påstøp ellers vil ikke det nye laminatet binde til det eksisterende.

 

 

25042011385.jpg

Kant laminert med 3 lag 300 gram matte, overlappet ca 50 mm over og under plattformen.

 

 

Mvh

Fiks.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hallo!

 

En liten oppdatering av arbeidet med badeplattformen:

 

26042011387.jpg

Sliping av laminat støpt på kant av plattformen.

 

 

26042011388.jpg

Innfelling av syrefaste brikker til skruefester som skal brukes når plattformen skal monteres på skroget.

 

 

07052011392.jpg

Innstøping av stålbrikker.

 

 

09052011397.jpg

Oppstilling av plater til taukasse. Platene limes midletidig med smeltelim Top av kasse skal rettes av og kasse fintilpasses mot skrog etter faststøping av kasse til platform.

 

 

09052011398.jpg

Taukasse sett fra BB side.

 

 

09052011399.jpg

Detalj av hulkil for å unngå luft i laminat i overgang mellom kasse og platform.

 

 

MVH

Fiks.

Link to post
  • 3 uker senere...

En oppdatering av badeplattformprosjektet.

 

Siden sist har jeg støpt ferdig taukassen og laget fester for ankeret i akterkant av kassen da det ikke er plass til det i taukassen. Jeg har også satt båten på slipp for å få tilpasset knær under padeplattformen og topp av taukasse til skroget. Knær under plattformen er ferdig tilpasset pg plastret fast. Luke til taukasse er også ferdit laget og tilpasset.

 

15052011402a.jpg

Fester for anker.

 

 

15052011404.jpg

Prøving av fester for anker.

 

 

02062011412.jpg

Båten er satt på slipp og plattformen plassert for tilpassing av knær på undersiden.

 

 

02062011415.jpg

Luke til taukasse

 

 

03062011421.jpg

Tilpassing av kne

 

 

02062011418.jpg

Innplastring av kne

 

 

03062011423.jpg

Prøving av badeplattformen etter ferdigstøping

 

 

03062011419.jpg

detalj tilpassing

 

 

03062011420.jpg

Detalj taukasse

 

Arbeidene som gjenstår er i hovedsak sparkling, pussing og lakkering av plattformen, montering av badeleider og beslag samt montering på båten.

 

MVH

Fiks

Link to post
  • 2 uker senere...

Hallo!

 

Den siste uken har jeg fått sparklet og lakkert badeplattformen, montert plattformen på båten, tilpasset og montert den eksisterende badeleideren oppå plattformen og den nye badeleideren under plattformen.

 

 

05062011425.jpg

Sparkling og pussing

 

 

08062011426.jpg

Første strøk med Biltema polyurethanlakk

 

 

08062011431.jpg

Antisklimønster lages med fin sandblåsegrit som er strødd i våt lakk og rullet over med et ekstra strøk vått i vått

 

08062011432.jpg

Detalj ferdig antisklimønster. Dette skal lakkes et ekstra strøk sammen med resten av plattformen.

 

 

09062011434.jpg

Ferdig lakket med to strøk polyurethanlakk

 

 

11062011438.jpg

Montering av plattform med kasettmontert badeleider under.

 

 

12062011440.jpg

Ferdig plattform etter sjøsetting, PE røret på eksosen skal byttes ut med en tilpasset lengde eksosslange.

 

MVH

Fiks

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Hallo! Løfter denne tråden igjen. Jeg merket septiklukt i båten noen ganger i fjor sommer når båten slingret. Jeg trodde først at slangene var dårlige men oppdaget ved en tilfeldighet at det var tært hull i toppen av den rustfrie tanken. Jeg bestemte med derfor for å skifte ut tanken med en ny plasttank fra Plastinvent.

 

03042013262.jpg

Septiktanken plassert under styreposisjon.

 

03042013264.jpg

Topp av tank med tærehull i prikken med mørkere ring rundt ved siden av ledningen. Det var også flere hull i sveisen.

 

03042013268.jpg

Tanken fjernet. Hullet i dørken var laget for innløps- og utløpsslange. Det må fikses opp i en del ledninger under dørken og nye septikslanger må legges opp før den nye tanken skal monteres.

 

03042013270.jpg

Tærehull ved utløpsstuss. Skrujernet kunne trykkes rett gjennom i sveisen i bunn

 

45_liter_40090_plassering_stusser.jpg

Skisse av ny plasttank. Tanken ligger så høyt i båten at det ikke er nødvendig med lensepumpe for å tømme den. Pumpen som var plassert i batterirommet er derfor fjernet for å få bedre plass.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Hallo, septiktankprosektet ble ferdig i fjor vår så det er vel på tide med en oppdatering av tråden.

 

 

bilde

Den originale overbordventilen var tært i slangestussen. Ventilen var forøvrig uten tæringer til tross for at den er originalmontert i 1981.

Det var litt av en jobb å få den løs da ventil og gjennomføring var laget i ett stykke og plastret inn med sparkel og glassfiberarnmert polyester.

Jeg måtte fjerne mutter på utsiden og skru ventilen ut da det viste seg at var gjenger i skroget.

 

bilde

Ny bunngjennomføring, denne ble skrudd inn i de gamle gjengene i skroget med Sikafleks på utsiden og polyestersparkel under mutter på innsiden.

 

 

bilde

Ferdig montert overbordventil med avløpsslange

 

 

bilde

Prøving av ny tank for å finne ut hvor slange fra toalettet skal gå gjennom bunn i skapet bak tanken.

 

 

bilde

Den gamle bunnplaten i skapet var dårlig så det ble laget ny plate av kryssfiner.

 

 

bilde

Septiktanken ble satt opp en 3 mm gummipakning og sikret med impregnerte lekter som ble skrudd fast i dørken.

 

 

bilde

Ferdig montert tank med nye slanger fra toalett, til lufting og til overbordventil. Avløpsstussen er plassert rett under mannlokkes slik at det kan stakes fra innsiden.

Erfaringen etter et års bruk er at den litt ekle lukten i batteriroomet er helt forsvunnet.

 

I forbindelse med montering av tanken fikk jeg også ryddet opp i en del kabler under dørken og lagt disse opp i trekkerør fra batterirommet til dashbordet.

Jeg fikk også montert inn ekkoloddsvingeren til den nye kartplotteren.

 

bilde

Boret pilothull fra innsiden og boret opp for svingeren med 51 mm hullsag fra utsiden. Laminatet var ca. 2 cm tykt.

 

 

bilde

Fyllstykker laget av 40 mm PE plast for å få svingeren mest mulig vertikal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei!!

Jeg har irritert meg over det elektriske opplegge i dashbordet på min Saga 27 siden jeg kjøpte den. Det elektriske har fungert, men all den overflødige "spaghettien" som må stappes inn hver gang luken skal lukkes var i overkant plagsom.
Jeg fant derfor ut at en ryddeaksjon var på sin plass med fjerning av overflødig ledning og merking av alle kurser i samsvar med skjema.
Heldigvis var alle kabler fra de opprinnelige multikontaktene lange nok til å nå direkte til bryterpanelet uten skjøting, slik at jobben var relativt enkel. Jeg kjøpe også ny samleskinne til minuskablene for å få et mer ryddig opplegg av disse enn det originale fra Saga.

 

bilde

Før rydding av ledninger

 

 

bilde

Underveis i prosjektet, ledningene ble kappet og merket en for en før nye kabelsko ble satt på og ledningene montert tilbake.


bilde

Overflødig ledning

 

 

bilde

Fullført jobb, jeg sørget også for å merke all minusledning med kursnummer eventuell senere feilsøking blir enklere.

 

bilde

Revidert skjema

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...