Jump to content

Røykehus for varmrøyking av fisk


Norfront

Recommended Posts

jula selger en hendig røykeovn. ellers kan en utrangert v.v. tank bygges om.vet ikke om byggesett. hadde tidlegere et røykehus m 6m rør ned til ovnen. var bare kaldrøking jeg hadde. bare ikke kjøp den lille abu røkeovnen,den er best egnet til å kremere rotter med.

Link to post
Share on other sites

har hatt planer om det samme i mange år,

 

har bl.a en jøtul 602 + kanaler liggende, men det drøyer med prosjektet.

 

søk på Google med "bradley røykovn" så er det beskrevet en enklere vei ,

ved hjelp av røyk generator til 2500,- + et gammelt kjøleskap så er man i gang.

Link to post
Share on other sites

Mange takk "is_620", jeg er virkelig imponert!! Bradley røykeskap er jo perfekt for en hobbyrøyker, og til en høyst overkommelig pris (kr. 3900 for komplett løsning)! Drømmen om egenrøkt sild og makrell har kommet et laaaangt skritt mot realisering. Nå gjelder det å finne et passende sted å montere det opp.

 

Her er salgssiden for Bradley: Røykovn

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag har brukt 200l oljefat med gott resultat

kutt vekk toppen på fatet skru inn noen skruer ca 30 cm ner fra toppen på fatet så du kan legge en grillrist på plass der

stell fatet på noen murstein eller lecablokk så du kan fyre ett bål under fatet

i bunn på fatet legger du eine ris og trespon av eik ,or eller bøk

legg fisken på risten og på med ett lokk fyr gott under fatet

sill er ferdig efter 20-30 min

makrell 30-40 min

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I dag ble det bestilling av kanadisk Bradley røykeskap/ovn. Har også bestilt briketter av or, som skal gi mild og fyldig røyksmak. Nå trenger jeg litt sild og makrell (mai), så blir det MAT!

 

bradley.jpg

 

Nå har jeg prøvd røykeovnen, med ypperlig resultat. Røkte laksefileter smakte himmelsk (ikke sammenlign med røkelaks i butikk). Dette er noe som kan anbefales! En slags avansert form for grilling. Den tar ikke større plass en et middels kjøleskap, og er svært enkel å bruke.

Røyking av kalkunfileter er neste rett jeg skal lage, og gleder meg. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...