Jump to content

Forskjell på tempgiver til saltvannskjøling og ferskvannskjøling?


Hjeltefjord

Recommended Posts

I følge lokale VP-delepusher på disse kanter var det visst en forskjell, da de kom med forskjellige delenumre...Prøvde å få ut av ham hva forskjellen var uten at jeg helt følte han var i stand til det.Tull eller fakta?Hva sier ekspertisen??

Link to post

Tenkte også det samme angående instrumentet, men det hadde visst kun et delenummer, og gikk om hverandre. Altså ikke snakk om forskjellig kalibrering mellom giver(e) og instrument.Har en ferskvannskjølt md 17 c hvor giveren begynte å tulle, og hadde tilfeldig en brukt giver som har stått på saltvannskjølt liggende. Ingen grunn til å kjøpe ny "ferskvannsgiver", men bruke den jeg har liggende?

Link to post

Vel det er vel det lukkede kjølevannkretsen som måles på en ferskvannkjølt motor, ikke sjøvannet som går gjennom varmeveksler.

 

Er det en sjøvannskjølt motor ; les direktekjølt. Står selvfølgelig giveren i sjøvannet, da det ikke er varmeveksler og det er sjøvannet som sirkulerer gjennom motorblokk.

Link to post

Vel, i min verden når vi snakker sjøvannkjølt motor eller ferskvannkjølt motor snakker vi om motor er utstyrt med varmeveksler med lukket kjølekrets (som en selvfølgelig har kjølevæske i, f.eks ferskvann + glycol) eller ikke, direkte kjølt fra sjøvannet.

 

Å bruke ordet ferskvannkjølt dersom motor ikke er utstyrt med varmeveksler og går i en innsjø med ferskvann er for meg feil, riktig nok er den kjølt av ferskvann, men den er dog alikavel direktekjølt uten egnet kjølevæske med tanke på tæring og rust. Så om en da putter samme båt i sjøvann er den blitt sjøvannkjølt :confused:

 

Tror en blander litt begrepet ferskvannkjølt eller sjøvannkjølt om en tror at det som er avgjørende er hva medie en kjører båten i. Om en da isåfall satte båten i en innsjø med ØL ville den bli ØLkjølt, men bare om motoren er direktkjølt, om ikke ville varmevekslere være ØLkjølt, og motor fortsatt ferskvannkjølt (ettersom det er det en oftest bruker i ett lukket kjølesystem)

 

Edit; Legger til at jeg surrer litt her og henger meg litt mye opp i bruken av disse begreper. Hva angår temperaturføler er den vanligvis plassert slik at om motoren er ferskvannkjølt altså med varmeveksler, lukket system, står denne føler nettopp i ferskvann (motorens kjølevæske) Om motoren ikke har varmeveksler, direktekjølt står nok denne temperaturføler nettopp på samme plass, men her er den da utsatt for hva medie motoren har som kjølemedie, det kan være ferskvann, brakkvann, sjøvann, og tilogmed øl, vin, melk eller hva det skulle være en ville plassere båten oppi.

 

De fleste forbinder nok båt og båtliv med ramsalt sjøvann, derav navnet sjøvannkjølt eller ferskvannkjølt. Tror de ferreste betegner motor for sjøvannkjølt eller ferskvannkjølt avhengig av hva medie den går i, men heller hvordan systemet er oppbygget, vi snakker her om dirkete ller indirekte kjøling :cheers:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

Det som var ment med spørsmålet her var vel om det er forskjell på givern som står i ett lukket system(altså ett system med vann of frostvæske) og givern som står i en sjøvanns kjølt motor(altså en motor som blir direkte kjølt av sjøvann) :yesnod:

Link to post

Her var mye svada. Giverne er forskjellige av fordi en sjøvannskjølt går med lavere temp enn ferskvannskjølt. For at instrumentet skal ligge på grønnt må den ferskvannskjølte ha en annen giver. Dersom ikke så vil instrumentet ligge på rødt. Verre er det ikke.

Link to post

Så det blir brukt ulike instrumenter, og disse viser ikke temperaturen, men kun hvorvidt nåla skal være på grønt eller rødt felt? Dette har jeg aldri hørt om... ett instrument er da ofte gradert 40-110 grader, rødt typisk fra 100 grader. Skal denne sjøvannkjølte motoren ha rødt felt fra ca 70 grader da med tanke for at motor ikke bør gå varmere grunnet faren for krystalliseringen av sjøvannet, antar det er det du sikter til ettersom den sjøvannkjølte motoren ikke bør ligge i samme temperaturområdet som den ferskvannkjølte.

 

Har aldri sett en temperaturmåler til dette formålet som bare viser blått,grønt og rødt felt som det virker som du referer til, de har da i såfall viiterlig også påsatte temperaturer i tillegg på instrumentet.

 

Fint med en nærmere forklaring :flag_bp:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

En temperatur sensor består vanligvis av en temperaturvarierende motstand. Forskjellige sensorer kan ha forskjellige temperatur/motstands karakteristikker.

 

Det samme gjelder måleinstrumentene som skal angi temperaturen. De må ha en visningskarakteristikk som sammenfaller med giverens naturlige arbeidstemperatur-område.

 

Man kan altså ha to identiske givere men med instrumenter med forskjellige visningskarakteristikk, eller instrumenter med identiske visningskarakteristikk og givere med forskjellige temp/motstands karakteristikk.

 

Man ønsker gjerne at pilen på instrumentet skal ligge ca. midt på skalaen ved normale temperaturer. Feks. ved en sjøvannskjølt motor 30-40 gr. C, mens ferksvannskjølt 80-90 gr. C

 

Instrumentene er selvsagt inndelt slik at det viser den reelle verdien den tilhørende sensoren føler!

 

For å sjekke en givers temp/motstands karakteristikk så kan man måle motstanden i giveren ved forskjellige temperaturer for deretter å sammenligne verdiene med en annen giver.

 

F.eks. en PT100 sensor har 100 ohm ved 0 graders C., og 138,5 ohm ved 100 graders C.

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco : Man ønsker gjerne at pilen på instrumentet skal ligge ca. midt på skalaen ved normale temperaturer. Feks. ved en sjøvannskjølt motor 30-40 gr. C, mens ferksvannskjølt 80-90 gr. C
Riktig, og TMe har også forklart dette godt. VP md 17 har instrument med fargeskala uten tall. Mange av disse var opprinnelig sjøvannkjølte, men senere ombygd til ferskvannkjøling, altså varmeveksler.

Da skiftet man til en varmere termostat, men også giver. Så har du varmeveksler og varmere termostat vil tempmåler stige opp på det røde feltet, hvis du benytter giver for sjøvannkjøling. Dette er det ingen tvil om da jeg selv bygd om en slik motor :wink:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...