Jump to content

Fylling av dieseltank

SVG Seiler

Recommended Posts

Som ny eier av seilbåt skulle jeg fylle dieseltanken min for første og eneste gang ifjor. Glad og fornøyd fylte jeg opp til punpen stoppet av seg sel slik man gjør ved fylling av tanken på en bil. Alt bra så langt.

Når jeg da begynnte å kjøre så luktet det diesel lang vei og jeg så ta det rant diesel ut av noe som så ut som en liten lufteventil på hekken. Antar dette er en lufteventil for å unngå vakuum i tanken men er det normalt at det kommer diesel ut her om man fyller tanken opp?

Det var jo ikke store mengdene men det piplet ut litt og det gjør jo mye av seg både på vannet og lukt.

Ganske irriterende egentlig, men etter litt kjøring (og dieselbruk) så kom det ikke noe mer.

Noen som har vært borti dette før?

Det er overløpet fra tanken din. Jeg lytter når jeg fyller diesel, og da lyden av diesel i fyllerøret kommer, så stopper jeg! Vil ikke ha dieselsøl langs vannlinja på båten, da det er lite vakkert(samt at sjøen ikke er glad i et heller)

Heilt normalt :headbang: zaloflaska står alltid klar, da det er vanskelig å unngå litt søl. Vi har to tanker, og må fylle på begge sider av båten, paralellslange i mellom. Så det kan plutselig surkle i lufting på motsatt tank....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette er nok noe som er rimelig vanlig når en topper en tank i båt slik som du her nevener. Største forskjellen og årsak til dette fenomenet er at luftingen ofte er i samme høyde eller lavere en påfylling. Luftingen på bil er integrert via tank lokket, så der er eneste plassen væske og luft kommer inn/ut. (bortsett til forbruk og evt retur motor da)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...