Jump to content

Fylling av dieseltank

SVG Seiler

Recommended Posts

Som ny eier av seilbåt skulle jeg fylle dieseltanken min for første og eneste gang ifjor. Glad og fornøyd fylte jeg opp til punpen stoppet av seg sel slik man gjør ved fylling av tanken på en bil. Alt bra så langt.

Når jeg da begynnte å kjøre så luktet det diesel lang vei og jeg så ta det rant diesel ut av noe som så ut som en liten lufteventil på hekken. Antar dette er en lufteventil for å unngå vakuum i tanken men er det normalt at det kommer diesel ut her om man fyller tanken opp?

Det var jo ikke store mengdene men det piplet ut litt og det gjør jo mye av seg både på vannet og lukt.

Ganske irriterende egentlig, men etter litt kjøring (og dieselbruk) så kom det ikke noe mer.

Noen som har vært borti dette før?

Dette er nok noe som er rimelig vanlig når en topper en tank i båt slik som du her nevener. Største forskjellen og årsak til dette fenomenet er at luftingen ofte er i samme høyde eller lavere en påfylling. Luftingen på bil er integrert via tank lokket, så der er eneste plassen væske og luft kommer inn/ut. (bortsett til forbruk og evt retur motor da)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...