Jump to content

Edit History

rundgren

rundgren

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

Både artikkel og annonse beskriver justerbar pitch, men propellene på bildet er fast-pitch propeller og ser mer ut som tradisjonelle skewback aksling-propeller.

Forøvrig ikke et eneste bilde av eller fra motorrom, men artig dashbord da :rekker_tunge:

Virker for meg som om @Ingarhar rett i at selger ikke vet helt hva han har. Når jeg leser artikkelen nøye får jeg inntrykk av at dette var den personlige båten til mannen bak CPS Drive, og at noe av motivasjonen hans var erfaringen med å montere "vanlig" Arneson på denne båten.

"Først på egen båt
Ideen til drevet fikk Selmer da han erstattet to vannjetaggregat med to Arneson-drev på sin gamle Alicraft 35. Med vannjetene var manøvreringsegenskapene på topp, spesielt på lave turtall. Men effekttapet var betydelig, og fartspotensialet svært begrenset.
- Da jeg fikk montert Arneson-drevene ble situasjonen snudd på hodet, forteller Selmer.
- Nå fikk jeg en bra toppfart, men farts- og manøvreringsegenskapene i deplasementsområdet var dårlige fordi de tradisjonelle overflatepropellene som satt på Arneson-drevene hadde liten virkningsgrad når de var helt under vann og på lave omdreiningstall. Utfordringen med overflatepropellere er at propellen skal arbeide under to vidt forskjellige forutsetninger. Den starter neddykket, og når båten kommer opp i planingsfart vil deler av propellen ligge over vann, forklarer Selmer.
- Målet med CPS-løsningen var å kombinere store saktegående overflatepropeller som gir ønsket trekkraft- og manøvreringsegenskaper i alle hastighetsområder. Men for at motorene ikke skal bli kvalt når propellene blir koblet inn og båten settes i bevegelse, må det en eller annen form for utveksling til, sier Reodor Selmer.
Han løste utvekslingsproblematikken ved hjelp av en standard slurekobling som han fikk fatt i hos den tyske produsenten Voith, som blant annet leverer slik såkalte hydrodynamiske koblinger til traktorprodusenten Fendt."

Nå gjetter jeg litt, men det virker som om kotversjonen av historien er at det opprinnelig har stått to Hamilton vannjet på denne, så har disse blitt byttet ut med Arneson, som har inspirert Selmer til å finne opp dette CPS-systemet

rundgren

rundgren

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

Både artikkel og annonse beskriver justerbar pitch, men propellene på bildet er fast-pitch propeller og ser mer ut som tradisjonelle skewback aksling-propeller.

Forøvrig ikke et eneste bilde av eller fra motorrom, men artig dashbord da :rekker_tunge:

Virker for meg som om @Ingarhar rett i at selger ikke vet helt hva han har. Når jeg leser artikkelen nøye får jeg inntrykk av at dette var den personlige båten til mannen bak CPS Drive, og at noe av motivasjonen hans var erfaringen med å montere "vanlig" Arneson på denne båten.

"Først på egen båt
Ideen til drevet fikk Selmer da han erstattet to vannjetaggregat med to Arneson-drev på sin gamle Alicraft 35. Med vannjetene var manøvreringsegenskapene på topp, spesielt på lave turtall. Men effekttapet var betydelig, og fartspotensialet svært begrenset.
- Da jeg fikk montert Arneson-drevene ble situasjonen snudd på hodet, forteller Selmer.
- Nå fikk jeg en bra toppfart, men farts- og manøvreringsegenskapene i deplasementsområdet var dårlige fordi de tradisjonelle overflatepropellene som satt på Arneson-drevene hadde liten virkningsgrad når de var helt under vann og på lave omdreiningstall. Utfordringen med overflatepropellere er at propellen skal arbeide under to vidt forskjellige forutsetninger. Den starter neddykket, og når båten kommer opp i planingsfart vil deler av propellen ligge over vann, forklarer Selmer.
- Målet med CPS-løsningen var å kombinere store saktegående overflatepropeller som gir ønsket trekkraft- og manøvreringsegenskaper i alle hastighetsområder. Men for at motorene ikke skal bli kvalt når propellene blir koblet inn og båten settes i bevegelse, må det en eller annen form for utveksling til, sier Reodor Selmer.
Han løste utvekslingsproblematikken ved hjelp av en standard slurekobling som han fikk fatt i hos den tyske produsenten Voith, som blant annet leverer slik såkalte hydrodynamiske koblinger til traktorprodusenten Fendt."



×
×
  • Create New...