Bennen Startet 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2011 I oktober 2009 fikk jeg montert et helt nytt drev (DP-G) etter en skade. Drevet ble montert på merkeverksted. Etter dette ble båten lite brukt og service ble utført på samme verksted i mai 2010. I forrige uke under en tur, ble det en smell da jeg skulle ta båten opp i plan, og fremdriften forsvant. Båten er nå tatt på land på verksted, og drevet må byttes. Jeg ser at på Volvo sine hjemmesider henviser de til 12 mnd garanti på deler... Er fryktelig spent på utfallet. Dette er jo ikke en forsikringssak siden det ikke er noen ytre påvirkning. Er det noen som har erfaring med garanti/reklamasjon på Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Dette bør du greit kunne reklamere på etter Forbrukerkjøpslovens bestemmelser uavhengig av garantibetingelser som VP måtte hevde gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 22.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Det mener jo for så vidt jeg også. Mener jo at at drev bør være ment å vare lengre enn halvannet år/300 timer Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 Tips! Dersom du mener du har retten på din side til å reklamere, fremstå også som at du anser det som en selvfølge! Vis ikke ovenfor forhandler om du skulle tvile. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2011 5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Og sørg for å gjøre din rett gjeldende umiddelbart og skriftlig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 har du hatt servicer på merkeverksted så gir VP 2 års garanti Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 For bil gjelder følgende: Garantigiveren kan kreve at du utfører periodisk service på bilen for at garantien skal gjelde, men garantigiveren kan ikke sette begrensinger for hvilke verksteder som utfører servicen. Tror nok dette også vil gjelde for båtmotorer, men fra andre tråder her på forumet så kan det virke som om Volvo Penta har egne regler eller egne tolkninger av lovverket. Uansett så har du Forbrukerkjøpsloven og en garanti fra en produsent kan ikke avgrense disse lovbestemte rettighetene du har! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Husk at en garanti er noe annet enn vanlig reklamasjonsrett etter kjøpslovene. En garanti gjelder helt og fullt på sine egne vilkår og kan i prinsippet gå ut på hva som helst. F. eks. at den ikke gjelder hvis du tar om bord slike firbente dyr som de lager fårepølse av. Eller den kan ha vilkår om at alle krav skal fremføres som stev på arabisk. (OK da, innholdet må jo være saklig). Poenget er at innholdet i garantien suverent bestemmes av "garantisten" dvs. produsenten/importøren. Men innholdet i garantien kan aldri frata deg noen rett du har etter tvingende lov, i praksis Forbrukerkjøpsloven. Enkelt sagt har en garanti ingen virkning på retten du har etter loven. Den begrenser ingenting. Altså har du alltid i behold retten til å reklamere på en kjøpsrettslig mangel, men husk at en mangel nødvendigvis må ha foreligget ved levering. (Unntaket er holdbarhetsfeil dvs.feil som gjør at tingen har kortere levetid enn avtalen forutsetter). En garanti vil gjerne "overstyre" dette ved at den garanterer at tingen ER og VIL FORBLI feilfri i garantitiden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Fikk bilde fra verkstedet i dag etter at båten er kommet på land. Hva kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Kan dette skyldes noe annet enn en ytre mekanisk påvirkning? F.eks at du har truffet en gjenstand i sjøen. Jeg ville meldt dette til forsikringsselskapet før noen videre aksjon tas. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjappfot Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Feil i støpegods eller skjev flens eller skjev tiltrekking av bolter. Uansett iboende feil som da går som reklamasjon. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Ingen andre skader utvendig enn sprekk i huset... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Eller den kan ha vilkår om at alle krav skal fremføres som stev på arabisk. :lol: :lol: :clap: :clap: :clap: Men til saken, det ser også ut for at godset omkring bolten oppe til venstre er delvis borte. Det kan indikere ytre påvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Tipper det er noe som har forårsaken press innvendig som har medført for stor belastning på huset. Er det noen plass på drevet forøvrig som har blitt skadet på noen måte? En annen sak vedrørende garanti, forbrukerkjøpslov osv. Du fikk skiftet drevet som forsikringssak. Forsikringsselskap opererer ofte med egne garantier på de jobber som de har betalt for. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Her er et bilde til. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 så nylig en artikkel i et norsk båtblad (husker ikke hvilket) vedrørende VPdrev på Grønland, som havarerte pga feil med shims i drevet, ikke ulikt det problemet du har.... Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 23.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2011 Få drevet levert inn til de som leverte det snarest og reklamer. Ikke la noen andre skru/demontere.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 (redigert) Det ser ut som drevet er noe "tannløs", og det kan vel neppe komme av utvendige skader.. og siden det ikke er fysiske skader utvendig som kan underbygge en teori om at skaden kommer utenfra, så har du etter min mening en god sak mot Volvo Penta.. Det er nok en fordel at dette håndteres av et autorisert VP verksted, så er den biten i orden. Redigert 24.Mars.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
andk Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 det dummeste du gjør er å begynne å skru selv nå...da har du en dårlig sak! Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Båten står på autorisert verksted. Den ble tauet ditt av redningsskøyten da havariet oppstod. Har aldri løsnet et skru selv på denne båten siden jeg fikk den i 2005. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Tja, om tennene på gearet er barbert før eller etter sprekken har oppstått er vanskelig å si, men når en slik sprekk oppstår vil nesten alltid tennene på gearene ryke også akkurat i det de skiller seg og backlash og inngrep blir "litt" feil. På den andre siden har jeg sjelden sett at hele huset sprekker fordi gearet ryker, men det er ikke umulig at det kan skje dersom det oppstår nok krefter. Ut i fra de to bildene er det ikke lett å si noe, men det ser ut for meg som om drevet har gått på noe hardt i god fart, og prøvd å stå igjen mens festet i båten har fortsatt videre, ettersom det er sprukket på en slik måte. Jeg ville samtidig tro at dersom det var slik at drevet har gått på noe, så er det andre ting som ville gi etter før selve huset, men det er ikke nødvendigvis slik, huset er tross alt bare aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Skaden oppstod på vei hjem fra fisketur. Da båten skulle taes i plan etter å ha ligget stille ble det en smell og full stopp med en gang det ble gasspådrag. Båten kom aldri opp i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Hendelsesforløpet og skadene på tannhjulet minner mye om vår erfaring når vi kjørte tau i propellene på vårt 290-drev på forrige båt. Den gang var det imidlertid ingen ytre skader. Vi lå i marsfart umiddelbart før skaden oppsto. Taurestene som lå mellom fremste propell og undervannshuset var knapt synlig, selv etter at båten ble tatt på land. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Victora III Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Min teori er et av to; enten monteringsfeil eller shims-problemet som en del har omtalt. I begge tilfellene er dette en reklamasjonssak. Teorien om ytre påvirkning virker lite sansynlig så lenge båten ikke var oppe i fart. Hadde drevet truffet noe i sjøen vil jeg tro at undervannshuset ville vært det som ble skadet og ikke øvre del av drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.