Jump to content

Garanti Volvo Penta

Bennen

Recommended Posts

I oktober 2009 fikk jeg montert et helt nytt drev (DP-G) etter en skade.

Drevet ble montert på merkeverksted.

Etter dette ble båten lite brukt og service ble utført på samme verksted i mai 2010.

I forrige uke under en tur, ble det en smell da jeg skulle ta båten opp i plan, og fremdriften forsvant.

Båten er nå tatt på land på verksted, og drevet må byttes.

Jeg ser at på Volvo sine hjemmesider henviser de til 12 mnd garanti på deler...

Er fryktelig spent på utfallet. Dette er jo ikke en forsikringssak siden det ikke er noen ytre påvirkning.

Er det noen som har erfaring med garanti/reklamasjon på Volvo?

For bil gjelder følgende:

Garantigiveren kan kreve at du utfører periodisk service på bilen for at garantien skal gjelde, men garantigiveren kan ikke sette begrensinger for hvilke verksteder som utfører servicen.

Tror nok dette også vil gjelde for båtmotorer, men fra andre tråder her på forumet så kan det virke som om Volvo Penta har egne regler eller egne tolkninger av lovverket. Uansett så har du Forbrukerkjøpsloven og en garanti fra en produsent kan ikke avgrense disse lovbestemte rettighetene du har!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Husk at en garanti er noe annet enn vanlig reklamasjonsrett etter kjøpslovene.

En garanti gjelder helt og fullt på sine egne vilkår og kan i prinsippet gå ut på hva som helst. F. eks. at den ikke gjelder hvis du tar om bord slike firbente dyr som de lager fårepølse av. Eller den kan ha vilkår om at alle krav skal fremføres som stev på arabisk. (OK da, innholdet må jo være saklig). Poenget er at innholdet i garantien suverent bestemmes av "garantisten" dvs. produsenten/importøren.

Men innholdet i garantien kan aldri frata deg noen rett du har etter tvingende lov, i praksis Forbrukerkjøpsloven. Enkelt sagt har en garanti ingen virkning på retten du har etter loven. Den begrenser ingenting.

Altså har du alltid i behold retten til å reklamere på en kjøpsrettslig mangel, men husk at en mangel nødvendigvis må ha foreligget ved levering. (Unntaket er holdbarhetsfeil dvs.feil som gjør at tingen har kortere levetid enn avtalen forutsetter).

En garanti vil gjerne "overstyre" dette ved at den garanterer at tingen ER og VIL FORBLI feilfri i garantitiden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kan dette skyldes noe annet enn en ytre mekanisk påvirkning? F.eks at du har truffet en gjenstand i sjøen.

Jeg ville meldt dette til forsikringsselskapet før noen videre aksjon tas.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tipper det er noe som har forårsaken press innvendig som har medført for stor belastning på huset. Er det noen plass på drevet forøvrig som har blitt skadet på noen måte?

En annen sak vedrørende garanti, forbrukerkjøpslov osv. Du fikk skiftet drevet som forsikringssak. Forsikringsselskap opererer ofte med egne garantier på de jobber som de har betalt for.

Det ser ut som drevet er noe "tannløs", og det kan vel neppe komme av utvendige skader.. og siden det ikke er fysiske skader utvendig som kan underbygge en teori om at skaden kommer utenfra, så har du etter min mening en god sak mot Volvo Penta..

Det er nok en fordel at dette håndteres av et autorisert VP verksted, så er den biten i orden. :flag_sw:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tja, om tennene på gearet er barbert før eller etter sprekken har oppstått er vanskelig å si, men når en slik sprekk oppstår vil nesten alltid tennene på gearene ryke også akkurat i det de skiller seg og backlash og inngrep blir "litt" feil.

På den andre siden har jeg sjelden sett at hele huset sprekker fordi gearet ryker, men det er ikke umulig at det kan skje dersom det oppstår nok krefter.

Ut i fra de to bildene er det ikke lett å si noe, men det ser ut for meg som om drevet har gått på noe hardt i god fart, og prøvd å stå igjen mens festet i båten har fortsatt videre, ettersom det er sprukket på en slik måte.

Jeg ville samtidig tro at dersom det var slik at drevet har gått på noe, så er det andre ting som ville gi etter før selve huset, men det er ikke nødvendigvis slik, huset er tross alt bare aluminium.

Hendelsesforløpet og skadene på tannhjulet minner mye om vår erfaring når vi kjørte tau i propellene på vårt 290-drev på forrige båt. Den gang var det imidlertid ingen ytre skader. Vi lå i marsfart umiddelbart før skaden oppsto.

Taurestene som lå mellom fremste propell og undervannshuset var knapt synlig, selv etter at båten ble tatt på land.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Min teori er et av to; enten monteringsfeil eller shims-problemet som en del har omtalt. I begge tilfellene er dette en reklamasjonssak. Teorien om ytre påvirkning virker lite sansynlig så lenge båten ikke var oppe i fart. Hadde drevet truffet noe i sjøen vil jeg tro at undervannshuset ville vært det som ble skadet og ikke øvre del av drevet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...