Jump to content

Kjøp av båt i EU - avgifter og regler


quantumduck

Recommended Posts

Prøver å orientere meg litt i forhold til innkjøp av langturbåt. Prismessig er det fordelaktig å kjøpe utenfor Norge, og det er jo dumt å betale norsk mva og hk-avgift (er ikke toll på fritidsbåter) for en båt som primært ikke skal brukes i Norge. På den annen side er det litt i overkant sprekt å pakke kofferten, kjøpe båt i Italia og dra derfra på direkten. Så en mulig løsning er da - har jeg skjønt - å kjøpe båt i EU og la den ligge i f.eks. Sverige.

 

Gitt at man kjøper en båt og lar den ligge i Sverige (under TIR-bestemmelsene), og man selv har fast registrert bopel i Norge:

 

- Båten kan likevel registreres i NIS/NOR?

 

- Forsikres i Norge eller Sverige?

 

- Må en ha registrert adresse i Sverige, hytte, postboks el?

 

- Hvilke bestemmelser gjelder for bruk av båten i Norske farvann? Er det tilsvarende bil, dvs. det utløser umiddelbart masse avgifter om man blir kontrollert og ikke kan vise til fast bopel i utlandet? (Ønskelig å anskaffe båten i god tid før avreise, og da kan det være aktuelt å benytte den i norske farvann ifm. fritid.)

 

Alternativt - la eierskapet ligge i et selskap:

 

- Utløser det toll om man importerer båten til Norge når den er eid av et selskap (inngår vel da formelt sett i næringsvirksomhet og kan ikke regnes som fritidsbåt)?

 

- Mva slipper man muligens unna med et selskap som eier båten, men hvordan er reglene der egentlig? Selskapet har et momsregnskap, men slipper man reelt sett mva'en når selskapet ikke har noen inntekter å snakke om? Moms ut/inn ... ?

 

- Enkelte båter på markedet er allerede eid av et (utenlandsk) firma, som evt. kan overdras med båten. Er det noen fordeler ved å overta et slikt firma ifm. kjøpet?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...