Jump to content

Hvilken batteridrill (skrumaskin) til ca 1500-2500kr


FjordHT

Recommended Posts

Pass for all den å få en drill med Li-ion batteri , de er vesentlig mye bedre enn de gamle cadmium batteriene , spesielt hvis du bruker drillen lite/sjeldent , og de tåler klattlading . Har selv en 14,4 V 3,0 ah Panasonic som jeg synes er ganske bra , som hobbybruker hadde en på 12 v vært plenty til mitt bruk . Ut fra min erfaring ville jeg nok satset på en kvalitetsdrill med lavere batterispenning fremfor en billigdrill med høyere spenning , men uansett LI-ion batteri .

Link to post
Share on other sites

Makita er sjef! Kjøpte meg ein Makita pakke, via Optimera systemet, dvs Monter for de som ikke er proffkunde.. :thumbsup:

Pakken er nok litt mer enn det du trenger, men inneholder: Slagdrill, slagtrekker, bajonettsag, sirkelsag, 3 stk 3 Amp Lithium batt(jepp! 3 amper batteri) med lader og bag til ca 10000.- Eneste den mangler, er stikksag.. Ja er med lykt forresten..

Er et 18 volt system, der alle maskinene har LED lys.. Utrulig gode maskiner! Kompanjongen min har Dewalt 18 volts pakke, og disse er også bra, men den ene amp'en og et ekstra batteri, er gull verdt!

Ellers så er Panasonic sine veldig bra, Blå Bosch funker bra også..

Det som er viktig i mine øyne på skrudrill, er; 13mm chuck,Gir, stort batteri type lithium og ergonomi..

Bruker batteriverktøy daglig i jobben, og da funker bare det beste..

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg to stk Milwaukee 18 v driller fra USA i fjor. Inklusive frakt og norsk MVA blir det ca 1800 kr.

 

:thumbsup:

 

Bedre batteridrill skal du lete lenge etter.

Dewalt'en min ligger og råtner bort i gasskassa på campingvogna, maken til oppskrytt merke skal du lete lenge etter, dårlig batteri, tung og ubalansert.

 

Har ikke testet Hitachi sine batteridriller, men har 2stk 220V hvor den ene nå er 10-12år gammel og fungerer som ny (etter bytte av børster, selv etter at den lå under båten i hele vinter gjemt under snø og is)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på nye og gammle driller, Jeg har også brent opp både Panasonic ,Bosch, Dewalt og andre ting , Men min nye Hitachi med litium bateri og overbelastnings vern er den beste jeg noen gang

har hatt.

 

Jeg synes også det er viktig at den har bra turtall nåt jeg skal borre !

 

Ser en del Milwaukee ser ut som Bosch sine driller !!

 

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Jeg har både Bosch og Elu og en Hitachi. Hadde en proff Hitatchi, men den ble stjålet på hytta i fjor høst (dustene tok ikke laderen)

 

Boschen er som beskrevet lengre opp drittal da den tømmer batteriet når den lagres. Det er jalla. Den er ubrukt så og si, for sånt piss gidder ikke jeg.

 

Proff Hitachien er veldig bra, sterk og har 2ah batterier. Bruker nå de batteriene på den nye Hitachien, så da har jeg 5stk til den. Liten og lett. Men kunne nok vært litt sterkere. Men den er billig, ca 1100kr med 2batt og lykt + hurtiglader.

 

Har en B&D med lithium, er "husmordrillen" til heimen. Til bildeoppheng og lettere boring og skruing. Dyr, og ikke all verden. Havna på 3 plass i hobbydrillene i den testen over her. Drit med batteri som sitter fast, det er jalla.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun Makita-driller. Har hatt to blå-bosher, en dewalt (den holdt i en uke på jobb med mitt bruk). De eneste som holder i lengden har vært Makita-drillene. Jeg tror du kan få en makita-drill innen prisen du har begrenset deg til hvis du kjøper den fra USA. Jeg har misbrukt to slike på jobb hver eneste dag i mange år nå. Jeg glemte å ta med laderen hjem fra en jobb jeg gjorde en gang, og kjøpte da en ny makita-drill (for å få med laderen), så nå har jeg to, men bare en lader. Begge lever fortsatt i beste velgående og batterikapasiteten er fortsatt kjempebra selv om det er 3-4 år siden jeg kjøpte den siste :thumbsup: I går brukte jeg den eldste drillen for første gang siden jeg parkerte båten i fjord høst. Den har ligget i båten i hele vinter uten å bli ladet og kapasiteten var fortsaatt på topp når jeg fant den frem i går. Tror den er 6 år gammel nå :thumbsup:

 

Ellers synes jeg ikke noen av alternativene du nevner er noe å samle på. Milauwekeen fra ebay er det desidert beste kjøpet som har kommet frem i tråden såvidt jeg har fått med meg. 13mm chuck er obligatorisk! 10mm setter bare masse begrensninger. Mine makita-driller brukes til alt mulig rart, tom. 140 mm hullsagbor uten problem :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Bedre batteridrill skal du lete lenge etter.

Dewalt'en min ligger og råtner bort i gasskassa på campingvogna, maken til oppskrytt merke skal du lete lenge etter, dårlig batteri, tung og ubalansert.

 

Har ikke testet Hitachi sine batteridriller, men har 2stk 220V hvor den ene nå er 10-12år gammel og fungerer som ny (etter bytte av børster, selv etter at den lå under båten i hele vinter gjemt under snø og is)

 

Syns milwaukee drillene er altfor tunge og batteriene suger, vet ikke hvor mange batterier jeg har byttet men det er noen stykker nå.

Men jeg har ikke M-serie, kun V18 og v28. Ikke verd prisen syns jeg.

 

Har Makita både 14,4 og 18v, kjempe fornøyd med de.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Bedre batteridrill skal du lete lenge etter.

Dewalt'en min ligger og råtner bort i gasskassa på campingvogna, maken til oppskrytt merke skal du lete lenge etter, dårlig batteri, tung og ubalansert.

 

Regner med du har en slik selv, kan du utdype litt? ser også den har gode "karakterer" andre steder på nettet.

 

Skal se litt på Makita'ene på ebay, noen tips til hvilken utgave jeg burde se på , er vist en del å velge i.

 

Hitachi blir det ikke, for dyr.

Link to post
Share on other sites

http://cgi.ebay.com/MAKITA-18-VOLT-BHP452-HAMMER-DRILL-2-BATTERY-BL1830-18V-/270694254992?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f06a28990 300$ pluss mva, 50 nm makita drill med 2 stk 3ah Li-ion. Da trengs bare overgang til 110v.

 

Denne pakken er nesten det samme, men 2 "driller", 400$ http://cgi.ebay.com/MAKITA-BHP452-18V-DRILL-BTD141-IMPACT-2-BATTERY-CASE-/220310080438?pt=BI_Hammer_Drills&hash=item334b810bb6

 

Hva tror dere? andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Jobber i byggebransjen og har brukt forskjellige merker gjennom årene og kan skrive under på at Hitatchi er dårlig. Alt gjekk sundt, boremaskiner, sirkelsager, stikksager. Har sjøl Festool og er fornøyd men dei som har Protool seier at den er bedre. Protoolen var faktisk bedre enn Hilti på 220v... Var kun den som klarte å skru inn lange franske skruer.

Link to post
Share on other sites

slagdrillen er genial til skruing, men jeg tror budsjettet ditt begynner å sprekke :wink:

 

Tenker du på Makita php452'en?

Den med den "lille trekkern" til ca 400$, nøyaktig 423$ på buy now. kan sikkert få den 10-20$ billigere på "make offer". Ettersom de fleste som sender ikke inkluderer frakt på verdiseddelen så snakker vi da om (310$ x 5.8) x 25%mva = 2250 + frakt(83 x 5.8) 481 og så kommer vell 100kr i tollgebyr. Totalt = sprengt budsjett med 3-400kr. Det må vell gå greit hvis dette er gode greier?

 

 

Ser denne er det eneste tilsvarende i norge, og den koster 3500kr på tilbud...

 

Har noen testet den lille saken i det settet over? er den verdt å ha med?

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hitachi er bra, men det koster. Den billig greia på Europris*(med lommelykt) må du IKKE kjøpe. Har en selv av den og den er dårlig, ikke noe som minner om proff Hitachi. Den er svak, går fort tom for strøm og er skranglete. Kun egnet for lette jobber. Har en billig AEG før som er mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne nettbutikken: http://prishammeren.dk

 

Jeg kjøpte en Aeg drill der med 2 stk 18 volt 3,0 A Litium batterier for 1500 kr! (2 år siden)

Hvorfor handle i Norge til dobbel pris? :confused:

Drar 100 mmm hullsag uten problem.

13 mm chuck, brems og solid.

Overgår de erfaringer jeg har med hitachi ifra jobb, untatt at Aeg en er tyngre.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planken han borrer i er ca 29cm bred og 1,5" tykk. Det er Amerikansk Redwood, eller hurtigvoksende Gran på Norsk.

 

Når jeg jobba på toll lager så brukte de slike planker til å bygge/kjøre bilene i 2 høyder inni containere.

 

3 eller 4 slike i bredden, 240cm lange, da har du kult bord på hytta :) Lagde en del sånt, og også andre ting.

 

Litt moro er det at jeg brukte en nesten maken drill som han i filmen, men Elu sin.

 

Bare kom på det når jeg så den breie plata :) Man ser også stemplinga der, men husker ikke hva det står, er en godkjenning eller noe.

 

OT, men litt kult for meg bare :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

 

Har dere som har kommentert og eier slike opplevd noe sånn?

 

For meg ser det ut som at han her sammenligner to vidt forskjellige driller. Milwaukeen han viser først har et lite 1,5A batteri, mens Dewalten etterpå har 2,5 eller 3A batteri.

Kunne laget samme type film med motsatt resultat hjemme, min Dewalt hadde ikke klart mer enn et par hull fra topp ladet til null.

 

Har du gått fra Festool?

Du finner et Makita sett innenfor budsjettet ditt her

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...