Jump to content

Hvilken batteridrill (skrumaskin) til ca 1500-2500kr


FjordHT

Recommended Posts

For meg ser det ut som at han her sammenligner to vidt forskjellige driller. Milwaukeen han viser først har et lite 1,5A batteri, mens Dewalten etterpå har 2,5 eller 3A batteri.

Kunne laget samme type film med motsatt resultat hjemme, min Dewalt hadde ikke klart mer enn et par hull fra topp ladet til null.

 

Har du gått fra Festool?

Du finner et Makita sett innenfor budsjettet ditt her

De var tomme på lager, men har sendt henvendelse ang fraktpris og når de kommer på lager.

Greit sett, synd det bare var 1.5ah batterier.

 

Festool blir for dyrt, ihvertfall det jeg har sett til nå.

 

Makita BHP 452 på prishammeren i danmark, som nevnt ovenfor, kommer på ca 2900 inkl mva + frakt og tullgebyr. Men da får jeg alu-koffert, 220v lader og 2stk 3ah batterier. Kanskje budsjettet må utvides :(

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for tre år siden ei "pakke" med DeWalt verktøy 18V. Drill, skrumaskin, hammerdrill, sirkelsag, vippesag, vinkelsliper, fres, bajonettsag, Lykt++. Brukt daglig som elektriker, drill, hammerdrill, vinkelsliper og skrumaskin. Ingen batterier tatt kvelden ennå. Drillen tok kvelden for etpar måneder siden, girkassa tok kvelden, brukt hardt!! tusenvis av 18mm hull i stendere, masse borring i stålbjelker, gjenging mm!! betalte 10000 inkl mva for ei sånn pakke importert fra USA! Helt greit verktøy i forhold til prisen! Kjøpte ny drill, skrumaskin og liten drill med lipo, lipo batteriene er pinglete effektmessig i forhold til de gamle, men utrolig lette og fine!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

 

Makita BHP 452 på prishammeren i danmark, som nevnt ovenfor, kommer på ca 2900 inkl mva + frakt og tullgebyr. Men da får jeg alu-koffert, 220v lader og 2stk 3ah batterier. Kanskje budsjettet må utvides :(

 

Du sier ikke noe om hvor du bor, bor du nær grensen, eller danskebåten, kan du jo stikke over grensen å hente den og ta den med inn uten å betale MVA og gebyrer.

 

Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

 

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wurth. Nedsatt fra 4500 til 2500 med ujevne mellomrom i Wurth butikkene. Lader og 2 batterier. Borrer igjennom syrefaste plater som en lek. Helt fantastisk. Mine 3 "kjipe" batteridriller fra livet før Wurth står stor sett bare og tar opp plass i garasjen.

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som at han her sammenligner to vidt forskjellige driller. Milwaukeen han viser først har et lite 1,5A batteri, mens Dewalten etterpå har 2,5 eller 3A batteri.

Kunne laget samme type film med motsatt resultat hjemme, min Dewalt hadde ikke klart mer enn et par hull fra topp ladet til null.

 

Har du gått fra Festool?

Du finner et Makita sett innenfor budsjettet ditt her

 

Da står valget mellom det kittet, og samme dril i pakke med 1 3ah batteri som du finner hær

 

Det som er ulempen med det settet er at det leveres med 2stk 1.5AH batterier. Hvor vidt dette er en stor ulempe når det går 15-20 min å lade er jo et spørsmål. Det er uansett et problem hvis man ikke har strøm tilgjengelig.

 

Prisforskjellen er jo også en sak, det settet kommer på ca 2700kr med mva og frakt, den enkle drillen med lader og 3ah kommer på 1700kr inkl mva og frakt.

 

Så for 1000kr "ekstra" sitter man igjen med den lille skruvmaskinen, lykt og bag, men må slite med 2 små batteri. Tenker det burde være greit, men hvis noen av dere har testet disse med de små batteriene så hadde det vært fint med en tilbakemelding.

 

Takker for all hjelp.

 

ps. Er ikke en stor sak å bygge om laderne på disse fra 110 til 220v hvis man kan litt elektro. 2 kondensatorer, og en varistor må byttes. Hvis man er uheldig må man også bytte transistor, men det er vist skjelden.

Link to post
Share on other sites

Det lureste jeg har gjort var å ta en prat med en snekker for å få hans erfaring med batteridrill, jeg kjøpte dewalt av ypperste merke :flag_bp:

 

Er nesten like mange meninger som det er snekkere tror jeg :rolleyes: Ok, en liten overdrivelse. Etter å ha hørt og lest litt så skal vist disse makitaene være bra maskiner. "tilsvarende kit(uten lykt men med 3ah batteripakker) koster 4000kr pluss frakt(og mva?) i norge.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nesten like mange meninger som det er snekkere tror jeg :rolleyes: Ok, en liten overdrivelse. Etter å ha hørt og lest litt så skal vist disse makitaene være bra maskiner. "tilsvarende kit(uten lykt men med 3ah batteripakker) koster 4000kr pluss frakt i norge.

Hehe, ja sant nok det. Makita er vel noe dyrere enn dewalt tror jeg men jeg gikk lei av jakten på noe holdbart og stoppet jakten med en dyr dewalt.

Link to post
Share on other sites

Det får bare være smak og behag som avgjør! Jeg har definitivt funnet mitt favoritt-merke når det gjelder batteri-verktøy og etter å ha hatt gleden av å (mis)brukt dette verktøyet hver eneste dag de siste 6 årene må jeg si at valget er så superenkelt som det kan få blitt! Jeg kommer ikke til å vurdere annet enn el-verktøy fra Makita de nærmeste år og kan fortsatt glede meg over at mine 18-volt batterier som er flere år gamle og batteridrill, sirkelsag, vinkelsliper, bajonettsag, muttertrekker og arbeidslykt fortsatt er "still going strong" selv om det er så mange år siden jeg kjøpte det at jeg ikke en gang husker når det kan ha vært :thumbsup: Men husker såpass at det ble levert på brygga av DHLc en grytidlig morgen mens jeg fortsatt bodde i gamle båten, dvs. minst 4-5 år siden :seeya: Dette verktøyet har fått gjennomgått så mye juling hver eneste dag at jeg fortsatt ikke forstår hvorfor det orker å fungerte med meg på jobb hver dag!

 

Jada, prisen på 6-7000 kr inkl frakt (og moms ?) levert på brygga hjemme i min lille seilbåt var suveren! Mener å huske at jeg kunne kjøpe tilsvarende sett i Norge uten vinkelsliper, bajonerttsag og muttertrekker for omtrent det dobbelte av prisen, men synes ikke det var aktuelt for å si det slik ..... :thumbsup: Tror jeg kjøpte laderen seprat i Norge, men det er så mange år siden at jeg husker ikke sikkert! Uansett fungerer verktøyet perfekt den dag i dag og det har blitt utsatt for belastninger langt utover det som er naturlig å forvente for batteriverktøy skal tåle hver eneste dag! Jada, 140 mm hullsagbor er heller ikke noe problem å bruke på disse suverene batteridrillene og senest i fjord var det en montør som ga positive komplimenter på drillen jeg hadde, selv om den var flere år gammel :thumbsup:

 

Kjøpt hva du vil, men sørg i hvertfall for at du får en drill med 13 mm chuck :thumbsup:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere å kjøpe med ekstra batterier, 2 stk 3A batterier til Makita kommer på ca 1000 kr inkl MVA og det er ikke så galt. I Norge koster 1 batteri nærmere 2000 tror jeg.

Alternativt at du går for dette settet fra Makita. Da er du under 3000 kr inklusive frakt MVA og omformer fra 220 til 110 hos CO :thumbsup:

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg kan misbruke de småbatteriene en stund, og så bare kjøpe ett eller to som er større. Ser jo at det av og til kan være greit å ha de små batteriene også ettersom man får et lettere verktøy å jobbe med enkelte plasser.

 

Kan du linke til den omformeren på CO? Jeg fant den ikke :blush:

Link to post
Share on other sites

Fant ikke omformeren på nettsiden, men den var i sortimentet for et år siden. Vekt er et viktig poeng, og som jeg nevnte tidligere, kjøpte jeg et sett med 18V og et med 12V, og jeg merker at jeg som oftest foretrekker 12V settet, selv når jeg skrudde takplater i sommer. Selv med større, lange skruer er den lille slagdrillen effektiv. Men er det mye skruing eller boring blir det for tregt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

omformern finnespå nettet, 169 kroner som sagt da jeg akkuratt kjøpte den.

 

i settet følger det med en mindre dedikert skrudrill med bits kobling, krafting sak!

 

Finnes sikkert mye rart på nettet, men jeg klarte ikke å finne denne til 169 kr :headbang: Så hvis du eller noen andre kan gi meg link eller varenr så hadde det vært supert :smiley:

 

Drillen blir jo noe lettere med den lille batteripakken. Klart 2kg kan også bli tungt, men jeg tror det går veldi greit for min del :tongue:

Link to post
Share on other sites

Setter personlig Panasonic 14,4v høyest, disse får man med to batt og lykt til under 2,5k på kampanje. :thumbsup:

 

Veldig mange kjøkkenmontører sverger til disse drillene pga kapasiteten.

 

lykke til

La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Transformatoren på Clas Olson er på side 306. art.nr 36-3534 50VA kr 169.- art. 36-3536 100VA kr 279.-

Og angående det, blir ikkje denne til 169.- for liten for de fleste batteriladere. Store batterier og hurtig lading krever sin strøm. Min lader drar intil 105w etter merkingen...

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, for 50w så er det greit at den kan kjøpes for 169, men må nok ha den til 280 å mulig den også blir for liten.

 

Da er det greit å bruke ei lita time på å bytte 2 kondensatorer og en varistor, vell og merke hvis transistoren er "rett" som står i. Tror jeg har alt liggende som jeg trenger, så da koster det meg bare jobben og jeg slipper å drasse på en trafo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...