Jump to content

Hvilken batteridrill (skrumaskin) til ca 1500-2500kr


FjordHT

Recommended Posts

Si det til kona du, ikke lenge før du trenger en feinsag, en dykksag eller noe annet. Se bare hvordan du endret budsjettet underveis :lol:

 

Gratulerer med selvimportert nytt verktøy :cool:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Si det til kona du, ikke lenge før du trenger en feinsag, en dykksag eller noe annet. Se bare hvordan du endret budsjettet underveis :lol:

 

Gratulerer med selvimportert nytt verktøy :cool:

 

Hehe :smiley: takk takk :smiley:

Litt uheldig formulert den dær, mener det blir lenge til jeg kjøper meg nye verktøy som skal erstatte det som er i det settet :smiley:

 

Skal innom biltema i morgen, så allerede da blir det innkjøp av verktøy... igjen... :smiley:

 

Det er viktig å lagre dungevis med verktøy, man vet aldri når man får bruk for det :yesnod: Har verktøy som har vært i orginalinnpakningen i flere år, aldri vært brukt, men jeg kommer til å få bruk for det. heeeelt sikkert :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

JUHUUUU, endelig fremme :clap:

Men posten skal ha lite skryt for det, måtte selv ut å lete etter postbilen for å få pakken min ettersom de ikke hadde orket å ringe meg. Pakken var sendt med bedriftspakke, dør til dør. Lever for å levere, jau mannsjit!

 

Etter å ha lest litt på nettet ang å bygge om ladere til 220v har jeg kommet frem til at i de aller fleste tilfeller så holder det å bytte kondensatorne på 220v siden, samt en varistor. Noen ganger må det byttes en transistor også. Har forstått det slik at denne dør av overoppheting, så laget like greit en løsning for det også.

 

Når det kommer til å lete etter kondensatorer og varistorer i "gammelt utstyr" som ligger rundt om, som beskrives som enkelt, kan jeg ikke si meg enig i dette tilfellet.

Jeg måtte ha en stor kondensator på ca 400v 150-450uf. samt en passende varistor, Vmax360 Imax6000. Jeg endte opp med en Vmax560, Imax6000 og denne måtte jeg i en "gammel" paraboltuner å finne.

De som sier det meste finnes i en gammel pc strømforsyning, tar feil, med mindre de vil seriekoble kondensatorene.

Jeg fant tilslutt en passende kondensator i en gammel 17" CRT monitor. Gått gjennom 6 PC strømforsyninger av forskjellige typer uten hell, diverse ladere, en lcd skjerm +++ uten å finne en stor nok kondensator.

Så hvis dere skal på leting, er det kanskje like greit å kjøpe en stor kondensator samt en pakke varistorer. varistorer kan kjøpes i pakker på 5 for under 50kr med frakt...

 

Saken var igrunn grei, loddet ut kondensatoren og varistoren. Tok et par bilder før jeg monterte krympestrømpe på varistoren(bør gjøres, tilfelle denne ryke så begrenser strømpen mye ugang)

 

Bilder av printkort, med nye komponenter

1302892965_resized.jpg?width=540&height=405

1302892998_resized.jpg?width=540&height=405

 

 

Ettersom jeg ikke hadde lyst å oppleve overoppheting, fant jeg fram noen kjølere jeg ha samlet på siden jeg drev å skrudde mye på pc'er.

 

Disse små passet fint å dytte innimellom:

1302893031_resized.jpg?width=540&height=405

 

Så på plass med noen større også(den brune i bak-kant).

1302893064_resized.jpg?width=540&height=405

 

Testet laderen, alt fungerte utmerket :yesnod:

Demonterte den for å kjenne hvor varmt det var inne, å det var ikke skummelt noen steder, men nå har laderen kun ladet ett batteri på en kald plass. Så tok frem dremmelen(ettersom forsyningen uansett sto demontert, delte en kjøler i to, og plaserte på de plassene jeg fant ut måtte være varmest.

1302893100_resized.jpg?width=540&height=405

Det er en vifte i laderen som står for sirkulasjon :smiley:

 

Hvis noen av dere velger å benytte denne som "guide" på noe vis, så ikke hold meg ansvarlig.

Dette er ikke noe for noen som ikke har litt kjennskap til elektro.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

..Hva er viktigst av høy Volt og høy Ah?

Kommer litt an på bruken :wink:

 

Høy volt (sammen med riktig giring) gir godt dreimoment, noe som sier litt om hvor sterk drillen er. Amperene batteriene har sier mer om hvor lenge du kan bruke drillen før du trenger lade batteriet. Synes ikke 1,5Ah var særlig bra (Panasonic kjører 3,3Ah, altså over dobbelt så mye), men klart, Hitachi-drillen har to batterier og til vanlig hjemmebruk spørs det om det er verdt den ekstra prisen for mer Ah i batteriene.

 

En annen faktor i alle fall jeg synes er viktig er turtallet du får på girene. Noen driller har svært lavt turtal i første gir, noe som ofte tilsier at drillen er kraftig nedgiret og at man kan dra til mye med den. Hvor kraftig drillen er i andre gir på de forskjellige turtallene har også litt å si, spesielt med tanke på borring i ulike materialer der man trenger kraft på turtallene som er best egnet for de forskjellige typer borr og materialer. Har vært borti nyere batteridriller som ikke kan innfri "kraftkravet" i andre gir. Derfor måtte jeg bruke første gir, noe som kan bli litt slitsomt da man må gi så mye gass for å oppnå turtallet borr og material trives i.

Link to post
Share on other sites

Er denne batteridrillen fra Jula bra?

 

Hva er viktigst av høy Volt og høy Ah?

 

 

Hei ikke så ulik de jeg har referert til tidligere i posten bare at de skal tåle noe mere juling noe de desverre ikke gjør....

 

Problemet til hitachi er dålige gearkasser som går i stykker og momentjusteing som slurer mer og mer etter bruk...

 

Til hobbybruk er den sikkert grei men hvis du skal borre litt større bor i tre og bruke hullsag ville jeg valgt noe annet...

Link to post
Share on other sites

Er snart et år siden jeg kjøpte makita settet, har ikke angret ett sekund. Har vært en glede å jobbe med disse verktøyene! Krefter til alt jeg har forsøkt meg på, lader raskt og holder strømmen lenge.

Før hadde jeg kaffepausene i ladeøktene, den måten fungerer ikke med makitaene for da blir det lite kaffe :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg jobber som mekanisk montør og har brukt det meste av merker, og bruker det mye med for stor overbelastning, feks allt for store bor, store hullsager i stålplater, lader feil ... osv , har funnet ut at Hitachi er det som holder lengst. Det som skuffet meg mest i proffsegmenetet var blå Bosch, alle de jeg hadde brant opp innvendig. Men til vanlig "hobby" bruk er nok de fleste kurante merker godt nok, men kjøp de med høyest ampere på batteriene, Voltstyrken er det størrelsen på drillen som avgjør, men 14v pleier å være en fin alrounder for avansert hobbybruk. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en skikkelig vertøy galning, men DEWALT har jeg mista troen på, relamasjoner er helt utlukket for dette merket.

Prøvde å reklamere på det ene av to batt. som fulge med etter 3 mnd, da det ikke tok imot mer strøm, men nei.... Hitasji er å anbefale, aldri proplemer selv ved reklamasjoner.

Link to post
Share on other sites

Spar 100 lappen og naturen for unødig søppel, du får 18v makita for under 2 lapper med lader, alu koffert, 3ah batteri for under 2 lapper nå!

http://batterionline.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_84_99&products_id=1671

 

Dem som ikke brukte drill til mye før, finner bruksområder når de får slikt verktøy :)

 

Kan jo hende du har rett, men hvilke bruksområder skulle det være? Min filosofi pleier å være å kjøpe kvalitet når man først kjøper noe, men er redd drillen kommer til å bli liggende mye ubrukt. Det er vel ikke så bra for batteriene selv om det er Li-ion?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...