joelle Startet 23.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2004 Etter att en venn av meg satte fyr på sin båt gjenom att kortslutte det elektriske tenkte jeg att det var en god ide att instalere en hoved sikkring. Da er spørsmålet om størrelse. Jeg trenger en på start og en på forbruk. Hva burde jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2004 Du kan gjerne sette en hovedsikkring på forbruk, her må du da regne sammen alt effektforbruk du har i dag samt legge til en god margin for tileggsutstyr. Når det gjelder start siden så har jeg aldri hørt at noen innstallerer sikring, i så fall så må den være enorm stor. Anbefaler at du glemmer sikkring på startkabelen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ok67 Svart 23.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2004 Everkene bruker stooooore knivsikkringer på mange hundre amp. i trafokiosker ol. Det burde selvsagt være mulig å benytte noe sånt i en båt også, men den tar jo noe plass da. Samtidig er sikringsholderen en stor vippbar skuff med plass til 3 stk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2004 Når det gjelder start siden så har jeg aldri hørt at noen innstallerer sikring, i så fall så må den være enorm stor. Anbefaler at du glemmer sikkring på startkabelen. Å joda, her Har 100A automatsikring fra Carlingswitch på startkretsen som er nok til min påhengsmotor som bruker 90A. Gjelder det større dieselmotorer så blir det nok litt mer vanskelig og dyrere. Men slike sikringer finnes også og trengs ikke å ta fra everks-verden. Skulle heller ikke være et større problem å koble smeltesikringer i parallel. Men det er såvidt jeg husker ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 23.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2004 Jeg er også interessert i store sikringer til forbruk, ankerwinch og gjerne start. Jeg har hatt litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har montert det ennå... Er det noen som kan si hvor man får kjøpt slike til en fornuftig pris (gjerne automatsikring)? Hvor stor sikring trenger jeg for å starte en Perkins 4.108 diesel (48 hk)? Far Out :diving Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 23.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2004 jeg fikk svar idag fra den lokale "sjakka" att det er greit med en 40ah sikkring Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2004 jeg fikk svar idag fra den lokale "sjakka" att det er greit med en 40ah sikkring 40A (ikke Ah, Ampere hours er batterikapasitet) er kanskje riktig til forbruk, der har jeg 35A (uten kjøleskap og varmer). Den beregnes ved at du bare summerer opp verdiene til sikringene du har på hovedtavla. Men kan også settes lavere enn denne summen dersom du kan (eller vil) utelukke at aller kurser noengang utnyttes til det maksimale. Til motor - mindre diesel i en Bostrøm 31 - er den garantert for liten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.