Jump to content

Dunkerque-Oslo i ny seilbåt.

Henrik M

Recommended Posts

Hei.

Har endelig klart å skrape sammen nok penger til å kjøpe drømme båten, som er en jeanneau sun odyssey 49i performance.

30902_1262880104-1.jpg

Flyr ned til Dunkerque(france) den 12.April, og den 13.April starter seilasen hjem til Oslo.

Turen er på rundt 600Nm noe vi burde klare på +- 90timer, om vi da ikke får motvind hele veien.

Vi kommer til å ta en del film og bilder fra overfarten til Norge, som jeg kommer til å legge ut her.

Noen andre som har tatt denne turen?

Gratulerer så mye med ny båt, og håper det blir en fin seilas tilbake til kongeriket Norge :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg hentet min båt på Hitra og kjørte den hjem til Moss i mai fjor. Det er bare en ting jeg angrer på, og det er at vi brukte for kort tid.. Skulle stoppet enda mer, vært innom flere hyggelige steder. For det blir trolig med den ene gangen på de kanter.

Ellers gratulerer jeg med ny, lekker båt (er jo tidligere seiler..). Det er ikke mye som føles bedre enn dette :smiley:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

• 3 uker senere...

Da er jeg ferdig pakket for henting av båt, så nå gjenstår det bare å fly ned til Dunkerque i Natt. :sleep: 0545 eller noe rundt der.

Gleder meg utrolig til å se den for første gang, det er jo noe eget med å se sin nye båt for første gang.

Den ble sjøsatt på fredagen som var, og den flyter fortsatt. :clap:

Turen hjem starter Onsdag morgen, så blir det bare å håpe på godt vær.

Redigert av Henrik M (see edit history)

Gratulerer med flott båt! :cheers_wine:

Regner med det blir mange fine opplevelser i årene som kommer i den der skuta. Gleder meg til lese rapport og se bilder fra henteturen.

God båtpåske! :easter:

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Da vi endelig kom oss til Dunkerque Marina måtte vi finne båten blant alle de andre Jeanneauene som lå der. Dette var ganske enkelt, da båtens akter stakk lengre ut på denne enn på noen av de andre.

Vi skjekket båten og fant ut hva vi måtte handle av nødvendig utstyr og brukte de neste seks timene på å handle inn mat, drikke, stekepanner, kjeler osv.

Det tok så lang tid i butikken at vi glemte å levere leiebilen, noe som var like greit da vi hele tiden kom på ting vi hadde glemt. (skriv liste hjemme før avreise)

Etter at vi endelig var ferdige med innkjøp og sjekking av båten var klokken blitt nærmere 20.00, da fant vi ut at vi ville utsette avreisen til neste dag.

Dro derfor ut for å sjekke livet i Dunkerque city på en tirsdakveldg, for å si det sånn så var det bare tre personer ute den kvelden. (oss)

Dagen etter lå vi tidlig på diesel brygga og ventet på at det skulle åpne, slik at vi kunne få en tidlig avreise.

Etter at vi hadde fylt en ca 400L diesel var vi klare for å legge kursen mot OSLO.

Startet motoren og kalte så opp Harbour Masteren på VHFen, fikk så tillatelse til å forlate Dunkerque med kurs for Norge.

Vi satt seil da vi kom ut av havna, noe som var utrolig deilig men kortvarig fordi vinden døde helt ut i løpet av en time.

De neste to og en halv døgnene gikk vi for motor, trist da jeg jo hadde gledet meg til å seile.

Ganske utrolig å være ett døgn fra land, men uten så mye som en bølge.

Helt nydelig dersom vi hadde kjøpt en motorbåt, men nå hadde vi en fantastisk seilbåt men ikke noe vind.

Det ble ganske kjedelig å høre på motorenduren dag og natt, så da var det godt at det var TV, DVD og USB muligheter i båten. (har vel sett Das boot fem ganger under turen)

Skjedde ikke stort om natten så langt ute som vi var, så vi satte radaren på med alarm, så dersom noen båter/oljerigger kom nærmere enn 2Nm ville alarmen gå.

Det var èn natt som var litt heftig og det var da vi kom til Rotterdam som er en av Europas største havner.

Vi var der rundt 0200 og jeg telte ca 50+ prikker på radaren.

Man så faktisk ikke hvor det ene skipet sluttet og det andre startet, da det var så mye lys at man ikke klarte å tyde hvilke lys som tilhørte hvilket skip.

VHFen kokte og skipene signaliserte til hverandre, så dette ble en utrolig lang natt, men som endte godt.

Mellom Nederland og Danmark så vi ikke et skip på flere Nm. Det føltes roligere samtidig som det å ha noen i nærheten føltes tryggere.

Vinden kom utenfor danskekysten. Vestavind styrke 10-12 m/s slik at da vi kom klar av Danmark og satt kursen mot Sverige, hadde vi først en flott lens før vi kunne sløre inn Oslofjorden, passere Færderfyr i nydelig kveldsbris og aftensol.

En viktig ting; dersom man skal ta denne turen tidlig i april slik som vi gjorde så husk at et er kaldt, altså virkelig kaldt, om natten. La varmen stå på nede og ha korte vakter, 2 timer passet for oss da vi kun var tre ombord.

Av utenomsportslige opplevelser på turen vil vi nevne de utallige oljeplattformene som ligger opplyst som små byer i nattemørket. De gigantiske slepebåtene i Dunkerque og vindmølleparkene i havet er artige ting å få med seg.

Ikke ta turen uten Autopilot, da vi hadde den på hele turen.

Her kommr noen bilder fra turen!

Båten liggende i brygga i Dunkerque.

218108_10150162344642727_636587726_7184835_8103435_n.jpg

Og den stakk lengre ut enn noen av de andre.

208748_10150162344762727_636587726_7184836_2048748_n.jpg

Diesel brygga.

215534_10150162345287727_636587726_7184845_874814_n.jpg

Vi forlater Dunkerque.

217529_10150162346147727_636587726_7184861_8059872_n.jpg

Og slik var det fra Dunkerque til Danmark.

205662_10150162349027727_636587726_7184900_3797969_n.jpg

Men vi måtte styre sikksakk mellom disse.

216072_10150162351922727_636587726_7184940_7876957_n.jpg

Løft i flagget på Danskekysten.

206466_10150162354867727_636587726_7184992_7000029_n.jpg

Like ved Færder.

215384_10150162356067727_636587726_7185010_681019_n.jpg

flotte bilder og skildring... og jeg er bare litt misunnelig på båten... Rett og slett lekker båt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...