harry92 Startet 24.Mars.2011 Del på Facebook Startet 24.Mars.2011 heisann. jeg har planer om 4 ukers ferie i snekka , mene har lyst til og ta turen nedover til danmark men samtidig ta en tur oppover norske kysten. hva syns dere jeg skal gjøre, eventuelt andre steder jeg kan ta ferie. noen forslag ? mathi92 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Du kan forsøke det vi planla ifjor: Sydover langs Sverige til du kommer til "Karringøen" (flott sted - nesten som å være med i en episode av "vi på saltkråkan"). Derfra kan du krysse til Skagen, og evt reise litt sydover langs Danmark. På en godværsdag kan du så vurdere om du skal krysse fra Skagen til f.eks Kristiansand. Det er ca. 100 nautiske mener jeg å huske, og vil vel ta deg ca. en dag. Vi droppet det pga dårlige forhold den dagen vi tenkte på, og dro tilbake samme vei. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mariell Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 (redigert) Både Danmark og oppover Norske kysten i løpet 4 uker, er det heller tvilsomt om du rekker. Vet ikke hvor mye du har vært på tur med båten din. Hvis det er første gang. Vil jeg anbefale en tur nedover sørlandskysten eller på svenskesiden. Og vente ett par år med Danmark. Hvis du absolutt vil til Danmark, gå så raskt som mulig ned til Marstrand/Gøteborgsområdet og kryss over til Læsø derfra. Så kan du eventuelt gå videre til fastlands Danmark derfra. Men husk du skal hjem igjen også. Jeg pleier å beregne mer enn dobbel så lang tid på hjemturen. Ikke mye gøy å ligge flere dagsettapper hjemmenifra i møkka vær og se dagen man planla å være hjemme nærme seg med stormskritt. Uansett hva du velger. Ha en god og sikker tur. Redigert 24.Mars.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Nero II Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Hei mathi! Hvis det er ei vanlig snekke du har, så vil jeg anbefale deg å gå langs kysten. Min erfaring er at du er mer utsatt for værforandring i Skagerak enn langs kysten. hvor langt du kommer, avhenger av hvor keen du er. Mi snekke går bare en 5-6 knop, men jeg liker å være underveis, og har gjerne 8-12 timers økter når jeg er underveis. Da er ikke kysten så lang (hadde nesten sagt desverre. Fra Oslo til Lindesnes bruker du 3-4 dager med lange økter, og bortsett fra rundt vestfoldkanten er det rimelig beskytta lei. Rundt Jæren er langt for ei snekke, men du rekker det på en dag, hvis forholdene er OK. Men pass på, vitsen med å kjøre langt er å komme frem til steder der du kan gi deg tid. Det blir litt pjuskete bare å dra langs leia, og itillegg, hvis du gjør det i sommerferien er det så trangt og fullt overalt at halve moroa er vekke. Sett igang å bruke båten din, det er det du lærer av og gjennom det finner du også ut hvor mye du og båten tåler og hva du liker. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Å planlegge både danmark og oppover norskekysten på bare fire uker, høres ut som en skrekkferie for min del. Vitsen med sommerferie for meg, er å ta alt på sparket og ikke ha klart definerte mål. Været bestemmer for det menste hvordan dagene blir og hvor mye vi gidder forflytte oss. Jeg har halvplaner om å seile ned til kr.Sand og så rett over til vestsiden av danmark, gjennom limfjorden og svenskekysten opp igjen, men jeg tror ikke det blir denne sommeren heller. Kommer det et skikkelig gunstig værsystem mens vi allikevel er på sørlandet, kan det hende vi tar det på sparket, men det er slettes ikke sikkert. Det kommer en sommer neste år også. For min del, måles ikke ferien i utseilt distanse. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
stinilsen Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Hei, jeg hadde en 28 fots plast snekke med en vp 36 hk for noen år siden. Krysset fra Hvaler til Vrengen i motvind og bølger. Loggen viste 3,2 knop. Turen ble uhyggelig lang. Velg rute med omhu! Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post
lgboat Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Kan jeg foreslå nedover norskekysten, over til Skagen, så Gøteborg og opp svenskekysten? Da får du de fremherskende strømretninger med deg, og med litt planlegging hver dag mht høy/lavvann kan du regne med å ha god tid til alt. Så tar du Norskekysten rundt neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.