Jump to content

Hvordan gravere NOR-kallesignal

REM

Recommended Posts

Jeg har nå framskaffet samtlige papirer for registrering i NOR, og mangler bare gravering og foto av kjennemerke i båtens ”bunnstokk”

Det er sikkert mange her som har vært gjennom dette og spørsmålet er; hvordan graverer man? Gjøres det på frihand med en Dremmel fres el, etter først å ha tegnet bokstavene med blyant el. Eller benyttes noen form for mal?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg brukte en Dremel kopi kjøpt på Clas O... laget bare en mal av kjennemerket, skjært ut og tegnet.... og noen minutter eller mer, i støv og styren lukt så var jeg ferdig... Ja det støver noe i granskauen med en slik fres... men kan med fordel skylles ned med :cheers: etter vel utført jobb

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Laget malen i MS Word og printet ut papiret. (Pass på at bokstavene blir store nok). Fikk ikke kjennemerker fra NOR i 2008.

Klippet deretter ut bokstavene. Tapet så papirmalen på bunnstokken og tegnet inn bokstavene med tusj.

Brukte en dreml for å gravere / slipe gjennom gelcoaten.

Dekk til motorrommet mest mulig med laken, etc. før du starter på graverings jobben.

Blir mye støv.

Etterpå kan du f. eks. bruke sort maling der du har slipt bort gelcoaten.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)

Jeg laget en mal ved å skrive ut nummeret så stort jeg kunne på et A4 ark eller litt større. Plasserte dette der jeg ville og risset gjennom arket. Brukte deretter en standard håndoverfres på frihånd. og malte med svart Bengalac i bokstavene. Her er jeg i begynnelsen av prosessen, har ikke bilde av der ferdige resultat her og nå...

Kjenningsmerke.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

...og slik ble det seende ut:

lk9748.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Vakkert, og takk for tips. Da har jeg plottet ut malene i 140 pkt Ariel= ca 6cm bokstavhøyde. Til helgen tar jeg overhandfresen of freser ut kjenningssignalet i en dybde på ca gelcoattykkelse. Blirsåflottatte.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg skar ut bokstavene i finer, skrudde de på en plate.

La deretter 2 lag med glasfiber og stempla inn i den våte glasfiberen.

perfekt resultat, og 0 støv:)

Morten

Korleis kan du skjæra i finer utan at det blir støv?

Må ikkje topcoaten slipast vekk før du kan legga glassfiber?

Båten vår har to skrog. Skal den då ha kjenningsmerke i begge botnstokkane?

Ask

Er dette NOR kjennemerke samme som kallesignal på radiostasjonen om bord ?

F.eks. i mitt tilfelle LD 3029.

Nei - det er det ikke.

"NOR" som det snakkes om her er kjenningssignal utstedt av Norsk ordinært Skipsregister.

Ditt - LD3029 er ett kallesignal utstedt av Lisensavdelingen hos Telenor Maritim radio.

Det er ikke krav til at dette skal graveres inn.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

. Og <kremt> så heter det hverken kallesignal eller kjennemerke. Men kjenningssignal.

Hmmm.. har alltid sagt registreringsnummer om nummeret fra NOR jeg.

Så har man seilnummer og kallesignal på VHF i tillegg.

Mitt er allerede frest inn i glassfiberen nede i kjølsvinet og det ser ut som det er gjort på frihånd.

Kunne sikkert vært penere, men på en annen side.... det er da ingen som ser nedi der annet enn meg, så det spiller ingen trille lissom.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Så har man seilnummer og kallesignal på VHF i tillegg.

Nja? Har du blitt tildelt kjenningssignal fra NOR skal vel dette også benyttes som kallesignal på VHF. Man benytter altså ikke et eget VHF kallesignal i tillegg?

ad. planlegging:

Nja? Har du blitt tildelt kjenningssignal fra NOR skal vel dette også benyttes som kallesignal på VHF. Man benytter altså ikke et eget VHF kallesignal i tillegg?

Jeg har lært at jeg skal bruke kallesignalet som VHFn er registrert med. LK4634 - Det er kallesignalet jeg har fått utstedt av Telenor.

I skipsregisteret er båten registrert med LAB264 og det er det som er gravert inn i kjølen og som står på skiltet i baugen på båten.

Seilnummeret er det nummeret jeg har i seilene og på målebrevet.

RSL

Paster over fra NIS/NOR sidene:

KJENNINGSSIGNAL/RADIOKALLESIGNAL

De fartøy som ikke har dette fra før vil bli tildelt ett av Skipsregistrene ved mottak av meldingsskjemaet (versjon pr.oktober 2009).

For hurtig tildeling av kjenningssignal kan meldingsskjemaet først sendes til

post@nis-nor.no og deretter pr. vanlig post sammen med øvrige registreringspapirer.

Radiokallesignal tildelt av Telenor kan nå benyttes ved registrering i NOR

Jeg leser det slik at har du et Telenor Radiokallesignal fra før kan dette meldes inn og videreføres ved registrering i NOR. Hvis du ikke melder inn et slikt nummer skal Kjenningssignalet du blir tildelt fra NOR benyttes som Radiokallesignal.

Noen som er uenige?

ad. planlegging:

Skal man på langtur ville jeg nesten hatt kallesignal i seilet, jeg reagerer neppe på oppkall på NOR 10109 (men barna ville),

LD signalet sitter litt dypere i ryggmargen for meg, har hatt det siden 1992. Har jo et MMSI nummer også, men det brukes sjelden.

Ser mange fiskebåter som har kallesignalet med store bokstaver så det skal være lett synlig.

I NSSR registeret kan man jo få NOR nummeret som registrering.

At felles nummer/kode hade vært en god ide.

I vår AIS verden er det kanskje ikke så nødvendig lengre, men mange skip slår av klasse B AIS.

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Ikke målte båter får kjenningsbokstaver fra Telenor.

På båter under 15m er det ikke lengre krav om måling fra NOR.

Dem godtar et "Builders Certificate" hvor målene er oppgitt.

Sertifikatet må dog stemples/verifiseres av Notarius Publicus.

Sender man inn søknad om registrering først til NOR, får man tildelt kjenningssignal derfra, som også Telenor vil bruke under tildeling av VHF konsesjon.

Redigert av Fiskmåsen (see edit history)

Jeg tolker det slik at de som allerede har et radiokallesignal fra Telenor skal fortsette å bruke dette.

Har man derimot ikke radiokallesignal fra telenor, kan man bruke NOR-nr ved registrering hos telenor og vil da kunne forholde seg til dette nummer. Radiokallesignal og Registreringsnummeret i NOR vil da være det samme.

Har båten allerede nummer fra telenor og NOR, skal radiokallesignalet fra telenor benyttes ved bruk av VHF.

NOR-nummer til forsikring, registrering i båtforeninger o.s.v mens seilnummer benyttes i regattaer.

Det er slik jeg tolker det.

RSL

Sender man inn søknad om registrering først til NOR, får man tildelt kjenningssignal derfra, som også Telenor vil bruke under tildeling av VHF konsesjon.

Rekkefølgen av nummer er vel vesentlig å få med seg. VHF konsesjonen følger jo som oftest personen og ikke båten og bytter en båt og tar med seg konsesjonen kan jo det oppstå noe forvirring med NOR nummer fra en annen båt. Ellers må en jo søke om ny konsesjon for den nye båten dersom en ikke bare anvender løs (personlig) VHF.

Er jeg på jorde her :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...