REM Startet 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2011 Jeg har nå framskaffet samtlige papirer for registrering i NOR, og mangler bare gravering og foto av kjennemerke i båtens ”bunnstokk” Det er sikkert mange her som har vært gjennom dette og spørsmålet er; hvordan graverer man? Gjøres det på frihand med en Dremmel fres el, etter først å ha tegnet bokstavene med blyant el. Eller benyttes noen form for mal? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 (redigert) Jeg brukte en Dremel kopi kjøpt på Clas O... laget bare en mal av kjennemerket, skjært ut og tegnet.... og noen minutter eller mer, i støv og styren lukt så var jeg ferdig... Ja det støver noe i granskauen med en slik fres... men kan med fordel skylles ned med etter vel utført jobb Redigert 24.Mars.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Targa 23.1 Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 (redigert) Laget malen i MS Word og printet ut papiret. (Pass på at bokstavene blir store nok). Fikk ikke kjennemerker fra NOR i 2008. Klippet deretter ut bokstavene. Tapet så papirmalen på bunnstokken og tegnet inn bokstavene med tusj. Brukte en dreml for å gravere / slipe gjennom gelcoaten. Dekk til motorrommet mest mulig med laken, etc. før du starter på graverings jobben. Blir mye støv. Etterpå kan du f. eks. bruke sort maling der du har slipt bort gelcoaten. Redigert 24.Mars.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Jeg laget en mal ved å skrive ut nummeret så stort jeg kunne på et A4 ark eller litt større. Plasserte dette der jeg ville og risset gjennom arket. Brukte deretter en standard håndoverfres på frihånd. og malte med svart Bengalac i bokstavene. Her er jeg i begynnelsen av prosessen, har ikke bilde av der ferdige resultat her og nå... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mariell Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Hos meg fikk tidligere eier lov til å frese inn kallesignalet på ei Teakplate som senere ble støpt fast i bunnstokken. Dette var i gamledager, mulig dette ikke lenger er tillatt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SveinHa Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 ...og slik ble det seende ut: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Jeg gjorde som SveinHa (dvs stjal hans metode) men mener jeg fikk malene med fra SD. Og <kremt> så heter det hverken kallesignal eller kjennemerke. Men kjenningssignal. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 24.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 (redigert) Vakkert, og takk for tips. Da har jeg plottet ut malene i 140 pkt Ariel= ca 6cm bokstavhøyde. Til helgen tar jeg overhandfresen of freser ut kjenningssignalet i en dybde på ca gelcoattykkelse. Blirsåflottatte. Redigert 24.Mars.2011 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olews Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Er dette NOR kjennemerke samme som kallesignal på radiostasjonen om bord ? F.eks. i mitt tilfelle LD 3029. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mariell Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ribtjenester Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Jeg skar ut bokstavene i finer, skrudde de på en plate. La deretter 2 lag med glasfiber og stempla inn i den våte glasfiberen. perfekt resultat, og 0 støv:) Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ask Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Jeg skar ut bokstavene i finer, skrudde de på en plate. La deretter 2 lag med glasfiber og stempla inn i den våte glasfiberen. perfekt resultat, og 0 støv:) Morten Korleis kan du skjæra i finer utan at det blir støv? Må ikkje topcoaten slipast vekk før du kan legga glassfiber? Båten vår har to skrog. Skal den då ha kjenningsmerke i begge botnstokkane? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 (redigert) På vår båt er det godkjent at call sign er gravert inn i et teakskilt som så er limt fast i et skott Det er brukt samme lim som CE merket er limt fast med. Hva slags lim det er vet NordWEst. Redigert 24.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 Er dette NOR kjennemerke samme som kallesignal på radiostasjonen om bord ? F.eks. i mitt tilfelle LD 3029. Nei - det er det ikke. "NOR" som det snakkes om her er kjenningssignal utstedt av Norsk ordinært Skipsregister. Ditt - LD3029 er ett kallesignal utstedt av Lisensavdelingen hos Telenor Maritim radio. Det er ikke krav til at dette skal graveres inn. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
RSL Svart 24.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2011 . Og <kremt> så heter det hverken kallesignal eller kjennemerke. Men kjenningssignal. Hmmm.. har alltid sagt registreringsnummer om nummeret fra NOR jeg. Så har man seilnummer og kallesignal på VHF i tillegg. Mitt er allerede frest inn i glassfiberen nede i kjølsvinet og det ser ut som det er gjort på frihånd. Kunne sikkert vært penere, men på en annen side.... det er da ingen som ser nedi der annet enn meg, så det spiller ingen trille lissom. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
REM Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Så har man seilnummer og kallesignal på VHF i tillegg. Nja? Har du blitt tildelt kjenningssignal fra NOR skal vel dette også benyttes som kallesignal på VHF. Man benytter altså ikke et eget VHF kallesignal i tillegg? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
RSL Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Nja? Har du blitt tildelt kjenningssignal fra NOR skal vel dette også benyttes som kallesignal på VHF. Man benytter altså ikke et eget VHF kallesignal i tillegg? Jeg har lært at jeg skal bruke kallesignalet som VHFn er registrert med. LK4634 - Det er kallesignalet jeg har fått utstedt av Telenor. I skipsregisteret er båten registrert med LAB264 og det er det som er gravert inn i kjølen og som står på skiltet i baugen på båten. Seilnummeret er det nummeret jeg har i seilene og på målebrevet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
REM Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Paster over fra NIS/NOR sidene: KJENNINGSSIGNAL/RADIOKALLESIGNAL De fartøy som ikke har dette fra før vil bli tildelt ett av Skipsregistrene ved mottak av meldingsskjemaet (versjon pr.oktober 2009). For hurtig tildeling av kjenningssignal kan meldingsskjemaet først sendes til post@nis-nor.no og deretter pr. vanlig post sammen med øvrige registreringspapirer. Radiokallesignal tildelt av Telenor kan nå benyttes ved registrering i NOR Jeg leser det slik at har du et Telenor Radiokallesignal fra før kan dette meldes inn og videreføres ved registrering i NOR. Hvis du ikke melder inn et slikt nummer skal Kjenningssignalet du blir tildelt fra NOR benyttes som Radiokallesignal. Noen som er uenige? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Hos meg er nummeret gravert inn et sted i motorrommet ved å borre mange hull med et middelstort borr slik at hullene viser nummeret. En rimelig grov inngravering. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Noen som er uenige? Nå forandrer dette seg stadig, men det er vel SD som tildeler kjenningsbokstaver. Jeg har LKxxxx uten noen gang å ha snakket med NOR. At båten har kjenningsbokstaver fra SD betyr ikke nødvendigvis at den har radiostasjon. Ikke målte båter får kjenningsbokstaver fra Telenor. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Skal man på langtur ville jeg nesten hatt kallesignal i seilet, jeg reagerer neppe på oppkall på NOR 10109 (men barna ville), LD signalet sitter litt dypere i ryggmargen for meg, har hatt det siden 1992. Har jo et MMSI nummer også, men det brukes sjelden. Ser mange fiskebåter som har kallesignalet med store bokstaver så det skal være lett synlig. I NSSR registeret kan man jo få NOR nummeret som registrering. At felles nummer/kode hade vært en god ide. I vår AIS verden er det kanskje ikke så nødvendig lengre, men mange skip slår av klasse B AIS. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Fiskmåsen Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 (redigert) Ikke målte båter får kjenningsbokstaver fra Telenor. På båter under 15m er det ikke lengre krav om måling fra NOR. Dem godtar et "Builders Certificate" hvor målene er oppgitt. Sertifikatet må dog stemples/verifiseres av Notarius Publicus. Sender man inn søknad om registrering først til NOR, får man tildelt kjenningssignal derfra, som også Telenor vil bruke under tildeling av VHF konsesjon. Redigert 25.Mars.2011 av Fiskmåsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Jeg tolker det slik at de som allerede har et radiokallesignal fra Telenor skal fortsette å bruke dette. Har man derimot ikke radiokallesignal fra telenor, kan man bruke NOR-nr ved registrering hos telenor og vil da kunne forholde seg til dette nummer. Radiokallesignal og Registreringsnummeret i NOR vil da være det samme. Har båten allerede nummer fra telenor og NOR, skal radiokallesignalet fra telenor benyttes ved bruk av VHF. NOR-nummer til forsikring, registrering i båtforeninger o.s.v mens seilnummer benyttes i regattaer. Det er slik jeg tolker det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Jawik Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Sender man inn søknad om registrering først til NOR, får man tildelt kjenningssignal derfra, som også Telenor vil bruke under tildeling av VHF konsesjon. Rekkefølgen av nummer er vel vesentlig å få med seg. VHF konsesjonen følger jo som oftest personen og ikke båten og bytter en båt og tar med seg konsesjonen kan jo det oppstå noe forvirring med NOR nummer fra en annen båt. Ellers må en jo søke om ny konsesjon for den nye båten dersom en ikke bare anvender løs (personlig) VHF. Er jeg på jorde her Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Dem godtar et "Builders Certificate" hvor målene er oppgitt. Litt vrient når båten er fra 1982. kan man bruke NOR-nr ved registrering hos telenor Du skal kun ha et sett med kjenningsbokstaver. SD orienterer Telenor ved eierskifter ol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.