Canargo Startet 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2011 Startet opp sabben og hadde kjørt i 45minutter da det kom masse lyd fra motoren. Stoppet motoren og sjekket den men kunne ikkje se noe gale og startet opp att og kjørte på tomgang til brygga, den ristet litt mer en vanlig men utenom lyden virket den ok. Da eg kom til land tok eg av topp-dekselet og sjekket litt rundt i motoren. Støt-stanga til eksos ventilen på sylinder 1 var litt bøyd og var stor ventil-klaring, sjekket kompen og den var lik null. Da er spørsmålet, er det berre ventilen som har kollapset eller er det noe mer lengre nede i motoren som forårsaker det. Skal starte i dag med å skru av toppen og sjå på den. Er det noen som har hatt erfaring med noe liknende så er eg takknemlig for innspill. Har ett lite håp om att det er ventilen som er problemet så eg slipper opp med heile motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 I verste fall så har du kanskje knekt en ventil. Håper i så fall at den ikke har slått seg gjennom stempelet, da blir det starks mer arbeid ut av det.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Canargo Svart 25.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Der var feilen funnet, det var sylinder-foringen og stemplet som var sprukket.Snakket med sabb Bergen og dei sa att det ville koste 30k++ å borre ut og sette inn ny foring,(det er ikkje løse foringer på denne blokka) så det blir vel å få tak i ny blokk (brukt) å så bruke delene av den gamle. Det å sette inn ny motor med alle dei tilpasninger som det vil medføre vil vi prøve å unngå, så vist noen har ei blokk liggene så er det berre å ta kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Dette er vel en Mitsubishi blokk som også ble brukt i bil? I så fall burde det være kurant å finne seg en bilmotor hos en hogger og flytte over mariniseringen fra den du har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Asbjørn2 Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 30k+ ?? for bytte av sylinderforing? Den jobben bør koste maks 5000 hvis du demonterer selv. Gå til et annet verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2011 Ja delvis enig med Asbjørn2.... Prøv et mekanisk verksted som du vet tar slike jobber....I Bergen drev Auto 23 med slike jobber, vet ikke om de holder på ennå.... Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 Heilt rett index, det er en Sabb Mitsubishi 86mod, skal ta og sjekke det opp litt etter helga. PS Du veit ikkje tilfeldigvis bilmodellen den står i ;) Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 Blokka måtte i dreiebenkbenk for å dreie ut den gamle foringen og den nye foring måtte tilpasses blokka og presses på plass. Prisen var med stempel og foring, men uansett er det ikkje aktuelt for den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 (redigert) Den jobben har jeg fått utført noen ganger tidligere på andre maskiner, men var aldri i nærheten av den summen....Men ok begynner å bli noen år siden da.heheheheh... Var en slik 70hk. for salg på finn for en stund siden....Har sett 2 slike for salg der toppen er sprukket så kanskje det kan dukke opp en blokk for alt vi vet... Redigert 26.Mars.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 PS Du veit ikkje tilfeldigvis bilmodellen den står i ;) Jeg vet ikke, men jeg tipper det er snakk om 2,5 literen uten turbo som står i Pajero, pickuper, varebiler etc fra åttitallet og oppover. Hvis det er denne det er snakk om, burde det være mengder å finne hos en egnet opphogger. Min Ford Sabb har fått donorblokk fra en nyere Transit, og den trives like godt til vanns som til lands... ;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 Vil anbefale å ta kontakt med Sylinderservice hos Auto 23. Spør etter Halvorsen dersom det er andre som svarer, telefon 55155573. Har fått skiftet foringer der og det ble langt rimeligere enn hos Sabben. Håper det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2011 Der var motoren ute og på plass i garasjen, det var ein sprekk i stempelet på sylinder to også. Her tatt litt bilder som eg skal legge ut senere ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Her er bildene av skaden på motoren, det viste seg att det var sprekk i stempel på sylinder nr2 også så her er det berre å få tak i en annen blokk. Går ut brett (som politiet sier) og sjekker opp fiksing av gammel blokk/ få tak i brukt blokk/sjekke opp om det går an å bruke blokk som har vert i bil, så får vi se kva det ender opp med,masse styr vert det uansett. Er det noen som har innspill eller helst deler som eg vert hjelpen med vanker det hederlig omtale og sider fra Hardanger Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Husker for endel år siden at vi kjøpte en såkalt "shortmotor" til en nissan sunny vi hadde . Da kom motoren uten toppen og alt det som er utenpå motoren , men resten var som nytt og regne . Dette var til bil , men det er ikke noe sånt opplegg til båtmotorer også ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Gammel tråd, men er dette en motor som sliter med alutopp på lik linje med me feks volvo Penta Md21, eller er dette gode motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.