Jump to content

Sabb M4.295 70hk med masse lyd

Canargo

Recommended Posts

Startet opp sabben og hadde kjørt i 45minutter da det kom masse lyd fra motoren. Stoppet motoren og sjekket den men kunne ikkje se noe gale og startet opp att og kjørte på tomgang til brygga, den ristet litt mer en vanlig men utenom lyden virket den ok. Da eg kom til land tok eg av topp-dekselet og sjekket litt rundt i motoren. Støt-stanga til eksos ventilen på sylinder 1 var litt bøyd og var stor ventil-klaring, sjekket kompen og den var lik null. Da er spørsmålet, er det berre ventilen som har kollapset eller er det noe mer lengre nede i motoren som forårsaker det. Skal starte i dag med å skru av toppen og sjå på den. Er det noen som har hatt erfaring med noe liknende så er eg takknemlig for innspill. Har ett lite håp om att det er ventilen som er problemet så eg slipper opp med heile motoren.

Der var feilen funnet, det var sylinder-foringen og stemplet som var sprukket.Snakket med sabb Bergen og dei sa att det ville koste 30k++ å borre ut og sette inn ny foring,(det er ikkje løse foringer på denne blokka) så det blir vel å få tak i ny blokk (brukt) å så bruke delene av den gamle. Det å sette inn ny motor med alle dei tilpasninger som det vil medføre vil vi prøve å unngå, så vist noen har ei blokk liggene så er det berre å ta kontakt.

Den jobben har jeg fått utført noen ganger tidligere på andre maskiner, men var aldri i nærheten av den summen....Men ok begynner å bli noen år siden da.heheheheh... :lol:

Var en slik 70hk. for salg på finn for en stund siden....Har sett 2 slike for salg der toppen er sprukket så kanskje det kan dukke opp en blokk for alt vi vet...

Redigert av Gudrun (see edit history)

PS Du veit ikkje tilfeldigvis bilmodellen den står i ;)

Jeg vet ikke, men jeg tipper det er snakk om 2,5 literen uten turbo som står i Pajero, pickuper, varebiler etc fra åttitallet og oppover. Hvis det er denne det er snakk om, burde det være mengder å finne hos en egnet opphogger. Min Ford Sabb har fått donorblokk fra en nyere Transit, og den trives like godt til vanns som til lands... ;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er bildene av skaden på motoren, det viste seg att det var sprekk i stempel på sylinder nr2 også så her er det berre å få tak i en annen blokk. Går ut brett (som politiet sier) og sjekker opp fiksing av gammel blokk/ få tak i brukt blokk/sjekke opp om det går an å bruke blokk som har vert i bil, så får vi se kva det ender opp med,masse styr vert det uansett. Er det noen som har innspill eller helst deler som eg vert hjelpen med vanker det hederlig omtale og sider fra Hardanger

olav_si_baat2_022.jpg

olav_si_baat2_021.jpg

olav_si_baat2_020__kopi_2.jpg

olav_si_baat2_019.jpg

olav_si_baat2_016.jpg

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...