Jump to content

Epoxy behandle bunn på tresjekte -god ide?

sveinis

Recommended Posts

Har lest litt tråder på behandling av trebåter, med alle slags skrekkhistorier...

Det som er saken: Jeg kjøpte en tresnekke som jeg besiktighet sammen med en båtbygger (han gikk god for den). Da jeg fikk den hjem og skulle ha en lokal båtbygger til å skifte et par bord sa han at det kom til å bli veldig dyrt siden det var så mye å fikse. Sannsynligvis har den ligget for lenge på land (minst 6 år). Det var bedre å skrinlegge prosjektet....Senere ringte jeg han og spurte om det var en ide å behandle bunne, det mente han kunne fungere. Bunnen er jo knusk tørr...

Så har jeg snakket med West system som mener det vil funke bra å rengjøre bunnen (under vannlinja), og epoxybehandle den/legge epoxybunn utenpå den gamle trebunnen. Da slipper jeg i tillegg spetakkelet med trutning.

Det er altså snakk om enten st hansbål eller epoxy her. Det må legges til at alt tre over vannlija er i mahogny....

Noen tanker og tips/betraktninger?

Kan jeg likegodt kjøpe epoxyen på biltema?

Mvh. Svein

Redigert av sveinis (see edit history)

Har hatt båt bygget etter West-metoden i mange år og om dette gjøres skikkelig er det en suveren overflatebehandling for tre som er tilnærmet vedlikeholdsfri. Legger du duk i samtidig vil du få en mye sterkere båt. Biltema epoxy har jeg ingen erfaring med men det er vel West og SP som er de store aktørene. SP har vel et fortrinn når det gjelder overflatebehandling, feks. om du velger å gjøre det på overbygningen. Mye god informasjon på West sine hjemmesider: http://www.westsystem.no/

Hvis båten er glissen i bunnen ville jeg byttet ut en del av naglene med nye slik at bordgangene ble strammet opp igjen. I noen tilfelle kan en klinke opp de gamle også for å stramme opp båten så fram til at bordene er i bra stand. Ville ikke bakt inn min båt i epoksy i alle fall, men smaken er som baken, den er delt.... :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Dolviking: Takk for godt svar:) Veldig bra!

Til bartesam: på sjøen vil den se ut som en trebåt, det er jo bare bunnen som skal behandles, til og med Eikely bygger mahognysjekter med plastbunn...

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article848781.ece

Som sagt, har ikke råd til å kjøpe ny bunn hos båtbygger, så epoxy eller vraking av båt er alternativene....

Som alternativ til vraking er epoxy et helt OK alternativ. Den blir ikke like bra som etter en skikkelig renovering på klassisk måte, men du får en tett båt som får forlenget levetiden sin med en del år. Du kan imidlertid ikke helt sammenlikne dette med båter bygget med epoxy fra bunnen av, da du her starter med tørt, nytt treverk og forselger alle skjøter og forbindelser underveis med epoxy før du til slutt behandler flatene med epoxy og duk. En gammel båt vil aldri bli like stiv i konstruksjonen, og om det blir bevegelse i skroget så kan epoxyen sprekke og slippe vann inn til treverket. Men som sagt, det kan lett legge til 5-10-15 år til levetiden til båten. Og da er det kanskje verdt utgiftene?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal du bruke epoxy, må du også bruke duk. Det har ingen hensikt å bare smøre lim over bunnen. Har du råte i bunnen, kan dette være en enkel og brukelig måte å berge båten på. Gjør du ordentlig arbeid, får du et stivt og sterkt skrog, men prosessen er utvilsomt arbeidskrevende. Men har du kun skjører i undervannsskroget, altså sprekker i bordgangene, noe som er svært vanlig, hadde jeg bare renskjært disse og limt inn lister ("lusinger"). Dette er en fullgod reparasjon, og du sparer deg for mye arbeid. For å få et stivere skrog - om det er problemet - kan du nok med hell også legge inn mer innved i bunnen, flere bunnspanter/bunnstokker. Det er enklere enn du tror.

Index: 10år -15 år lengre levetid er vel litt mindre enn hva man kan forvente?

Gon: Det du sier er interessant, billigere og kanskje mindre arbeid? Da må i tilfelle et par bord skiftes uansett...

Når det gjelder reparasjon kontra epoxy, det som er forvirrende er at båtbyggere er som tannleger. Den ene finner ingen hull den neste finner 15...

Skal du forbi Søgne så er jeg superglad om du tar en titt på den....

Men altså den siste båtbyggeren hadde litt lite tro på båten, og mente det kunne komme "lik" opp av lasten...jeg er totalt forvirret, for 2 andre båtbyggere mente ikke det.

Uansett hvis jeg skal bruke båten må den være trygg, jeg tar med meg unger i den.

Å legge epoxy på kun en side kan være skummelt, her vil treverket ikke være innbakt i epoxy. En side av treverket vil være eksponert for vann, (innsiden) og treverket vil få mulighet til å bevege seg pga trutning. Tror du vil få noen år ekstra, men vær obs på at båten kan råtne innenfra og ut!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det er litt vanskelig å gi råd, for du oppgir ikke hva som egentlig er galt med båten. Snakker vi om råte, bør selvfølgelig anløpent treverk skiftes ut, men det hender ikke så ofte at bordganger råtner i en båt som ligger i saltvann. Har derimot båten ligget på land i seks år, og har det i løpet av denne tiden stått ferskvann i den, kan selvfølgelig råteskader ha oppstått. Med er det snakk om bordganger som er sprukne, er trolig utskifting unødvendig. Er du praktisk anlagt, er ikke det å skifte ut en bordgang eller to så altfor krevende, men det tar tid, og du skal finne riktige materialer og ha riktig verktøy. Men kan du ikke presisere hva som er galt med båten da?

Mye som kan se råttent ut her. Jeg ville i det minste gått grundig over både spanter, kjøl og bordganger med syl før jeg hadde gjort noe som helst med denne...

Index: 10år -15 år lengre levetid er vel litt mindre enn hva man kan forvente?

Hvorfor det?

Kun et grovt estimat fra min side egentlig, det kan like godt holde i 5 som 25 år. Men du plastrer inn mye råte her, og prosessen stopper ikke selv om båten blir tett.

Å legge epoxy på kun en side kan være skummelt, her vil treverket ikke være innbakt i epoxy.

Mener å ha lest at f.eks. Dolvik kun bruker epoxy utvendig, og Arcanol innvendig. Dette for at treverket skal få puste, om du plastrer inn begge sider vil du uansett hvor godt du tørker materialene stenge inne noe fuktighet. Pluss at du ikke kan unngå skader over tid som slipper fuktighet inn i trevirket. Så jeg ville foretrukket å kun plastre utsiden. Pass imidlertid på at duken festes godt til skroget, det har forekommet skrekkhistorier om trebåter som har mistet "glassfiberskroget" med et smell underveis. Riktignok båter plastret med polyester, mulig epoxyen sitter så bra at dette ikke er et problem der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har nok litt å pusle med her. Jeg kan skimte av bildene dine at det forekommer sprekker i noen av bordgangene dine, men jag kan ikke konstatere råte. Er virket hardt, er det nok godt nok. Det jeg egentlig likte minst, er den rustne jernhelen akterut. Under et slikt beslag kan man finne mye rart. Min anbefaling: Skrap bunnen ren og sørg for at bunnen tørker godt ut(partier som ikke tørker, er det fare for at det er råte i). Kjenn etter råte (mykt treverk)med en hammer (ved å slå moderat på virket, hører du hvor råten sitter) og kniv. Det finnes noen "religiøse" som mener det er helligbrøde å stikke i en trebåt med kniv, men jeg tror ikke du risikerer så mye i dette tilfellet. Fjern jernhelen og erstatt eventuelt ødelagt treverk med nytt (som du limer på med epoxy, og innfellingen må ikke på død og liv være av eik). Små skjører i bordgangene kan du raspe rene og fylle med epoxy, større skjører "luser" du. Men finner du råte, må du bytte ut, med mindre du vil dekke alt med duk og epoxy (hvilket for øvrig utmerket godt lar seg gjøre på bare en side).

Redigert av gon (see edit history)

Varmluftpistol og trekantskrape, skal du duklegge den så vil kanskje en båndsliper være greit også??, kanskje etter at det meste er skrapt vekk, med et grovt papir vil du få en ru og fin overflate som plastmaterialene hefter godt mot!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Vær forsiktig med hva slags utstyr du bruker, unngå å puste inn støv og damp. Mye skadelige stoffer i gammel bunnsmørning. Black Varnish og kobberholding bunnstoff skal du helst ikke få i deg. Jeg brukte maske, malerdress og en Jordan malerskrape Er du påpasselig med å ha riktig vinkel, så går dette ganske så greit.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...