Jump to content

Erfaring med Hansvik 18HT og valg av motor

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Veldig lenge siden jeg har vært aktiv på dette forumet. Gamla skal nå selges og ny båt kjøpes inn. En ny Hansvik 18HT. Noen som har erfaring med denne båten? Vi velger å gå for en 50 hk på den, men hvilket merke er å foretrekke? Har sett litt på Honda, men jeg heller kanskje litt mot Yamaha eller Suzuki...

Ps. Om noen er interessert i å kjøpe Gamla er det bare å ta kontakt!

M/B Gamla

Hei!

Vi hadde i mange år en Hansvik 18HT. Denne hadde en 60 Hk Mariner 3-syl 2-takter, som jeg syns var perfekt for denne båten (den er visst bare godkjent for maks 50 Hk?). Dette ga behagelig marsjfart i området 15-20 knop med relativt lavt motorturtall og lite motorstøy. Ikke gå for noen mindre motor enn 50Hk i hvertfall! Den eneste svakheten jeg registrerte med båten var at den pga ganske flat bunn slo ganske kraftig ved småbølger forfra. Trimplan, slik at man får trimmet ned baugen litt i motsjø, hjelper en del mot dette, men blir bølgene store nok er det bare å gå ned i "halvplanerfart".

Lykke til med salget av "Gamla"!

Håper noen her på baatplassen kjøper Gamla da, den hører nå liksom til her :smiley: . Sikkert litt vemodig å selge den, men behovene endrer seg jo. Hansvik 18HT er en grei båt har jeg forstått, selv om jeg ikke har prøvd den.

Lykke til med både salg og kjøp, håper vi vil se mer til dere her med ny båt :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bra båt, "stor" for størrelsen, og som skrevet over så slår den litt, er vel vell butt i baugen.

Kan skaffes både ileggsputer, og lite pantery til å montere inn.

Hadde stor glede av min i drøye to sesonger.

gå for 50 hk, det er maks av hva den er godkjent for, ser det er flere med større motor, men hva da om noe skjer, hva sier ev forsikringsselskapet om "overmotorisering"

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

:sailing: Savner Hansviken min.Hadde en eldre modell med pentry og 40hk Mercury (4 sylindret ) totakter. Gjorde godt og vel 25 knop og var egentlig kraftig nok.

Med dagens 4T,bør du nok satse på 50HK.Kjempefin båt.Var på lange turer nedover svenskekysten med den.Trygg og god i stor sjø,men banker en del i krapp motsjø

Har en 18 fisker med 70Hk suzuki 4t, og utgjør nesten ikke noe på hastigheten i forhold til 50 hk evinrude 4t som jeg hadde før. Det eneste positive med større motor er at den er lettere å få i plan med mye last. Er forøvrig stødige båter, men som de nevner ovenfor, de slår noe helt fantastisk i krapp motsjø.

Lykke til med kjøpet av en Vikna-væring :D

Hei igjen og takk for svar!

Vi har lest litt blandede tester ang. Hansviken. Så vi er blitt litt usikre på om vi skal gå for denne eller annen type båt. Med et maksbudsjett på 230 000, hva vil dere anbefale? Kriteriene er at båten må ha en toppfart på omtrent 25 knop (rundt omkring), kunne klare litt hardt vær og være behagelig å kjøre på lange strekker...

Noen ideer?

M/B Gamla

Med et maksbudsjett på 230 000, hva vil dere anbefale? Kriteriene er at båten må ha en toppfart på omtrent 25 knop (rundt omkring), kunne klare litt hardt vær og være behagelig å kjøre på lange strekker...

DENNE Nordkappen på Finn er mere moro for penga enn Hansvik 18HT tror nå jeg da :wink: Og svært så behagelig å kjøre på lange strekker.

Angrer litt på at jeg ikke strakk meg til en sånn en...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

m/b Gamla skriver at det er bestemt at det skal bli Helt Ny Båt !!

har lyst å reise spørsmålet om dette er så veldig lurt.

I en stakkars tilværelse kan det oppstå mange tildragelser som gjør at man må selge båten.

De aller fleste andre pusler og steller like fint med båten sin , som du gjør selv.

Jeg har selv kjøpt 2 nye båter og ca 4 nye biler + enda flere brukte biler/båter.

Bruk litt tid på Finn og sammenlign hva du får for de 230' pengene.

Jeg har selv en oppgradert og ajourført båt fra 1982 med motor fra 2008 , og den ville ikke

innbrakt mere enn halvparten . Til slutt - har hatt Hansvik 18 for lenge siden.

Ville sagt at 50Hk er nok motor , ulempen med at den banker og slår og i krapp motsjø,

har man igjen for , med at den går veldig fint i området 10 - 12 mil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...