SeaMaster175 Startet 26.Mars.2011 Del på Facebook Startet 26.Mars.2011 Hei! Veldig lenge siden jeg har vært aktiv på dette forumet. Gamla skal nå selges og ny båt kjøpes inn. En ny Hansvik 18HT. Noen som har erfaring med denne båten? Vi velger å gå for en 50 hk på den, men hvilket merke er å foretrekke? Har sett litt på Honda, men jeg heller kanskje litt mot Yamaha eller Suzuki... Ps. Om noen er interessert i å kjøpe Gamla er det bare å ta kontakt! M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Hei! Vi hadde i mange år en Hansvik 18HT. Denne hadde en 60 Hk Mariner 3-syl 2-takter, som jeg syns var perfekt for denne båten (den er visst bare godkjent for maks 50 Hk?). Dette ga behagelig marsjfart i området 15-20 knop med relativt lavt motorturtall og lite motorstøy. Ikke gå for noen mindre motor enn 50Hk i hvertfall! Den eneste svakheten jeg registrerte med båten var at den pga ganske flat bunn slo ganske kraftig ved småbølger forfra. Trimplan, slik at man får trimmet ned baugen litt i motsjø, hjelper en del mot dette, men blir bølgene store nok er det bare å gå ned i "halvplanerfart". Lykke til med salget av "Gamla"! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Håper noen her på baatplassen kjøper Gamla da, den hører nå liksom til her . Sikkert litt vemodig å selge den, men behovene endrer seg jo. Hansvik 18HT er en grei båt har jeg forstått, selv om jeg ikke har prøvd den. Lykke til med både salg og kjøp, håper vi vil se mer til dere her med ny båt Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Benji Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Bra båt, "stor" for størrelsen, og som skrevet over så slår den litt, er vel vell butt i baugen. Kan skaffes både ileggsputer, og lite pantery til å montere inn. Hadde stor glede av min i drøye to sesonger. gå for 50 hk, det er maks av hva den er godkjent for, ser det er flere med større motor, men hva da om noe skjer, hva sier ev forsikringsselskapet om "overmotorisering" Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
sol Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Savner Hansviken min.Hadde en eldre modell med pentry og 40hk Mercury (4 sylindret ) totakter. Gjorde godt og vel 25 knop og var egentlig kraftig nok. Med dagens 4T,bør du nok satse på 50HK.Kjempefin båt.Var på lange turer nedover svenskekysten med den.Trygg og god i stor sjø,men banker en del i krapp motsjø Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Her i erfaringsdatabasen kan du lese litt mer om hvilke erfaringer vi hadde med Hansviken vår (scroll litt nedover så finner du den). Vi "stæsja" den litt opp og hadde mange fine helgeturer med den på Dalslands-sjøene i Sverige. Nesten litt vemodig å se igjen bildene... Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Har en 18 fisker med 70Hk suzuki 4t, og utgjør nesten ikke noe på hastigheten i forhold til 50 hk evinrude 4t som jeg hadde før. Det eneste positive med større motor er at den er lettere å få i plan med mye last. Er forøvrig stødige båter, men som de nevner ovenfor, de slår noe helt fantastisk i krapp motsjø. Lykke til med kjøpet av en Vikna-væring :D Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Hei igjen og takk for svar! Vi har lest litt blandede tester ang. Hansviken. Så vi er blitt litt usikre på om vi skal gå for denne eller annen type båt. Med et maksbudsjett på 230 000, hva vil dere anbefale? Kriteriene er at båten må ha en toppfart på omtrent 25 knop (rundt omkring), kunne klare litt hardt vær og være behagelig å kjøre på lange strekker... Noen ideer? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 ibiza 19 touring de ligger mange på finn. rana 530 er bra båt tilen 50 hk motor. bella 561 ht. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
SeaMaster175 Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Takk for svar! Ser ikke ut til at man finner noen Ibiza 19 til under 230 000 ny på finn. Samme med Bella'en. Rana derimot kan kanskje være en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 de ligger mange fine brukte bla en som er gått på mjøsa,av ibiza 19 touring Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
SeaMaster175 Svart 26.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Vi har bestemt at vi skal ha en helt ny båt. Derfor er dessverre ikke den aktuell. Ellers takk for tipsene :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 (redigert) Med et maksbudsjett på 230 000, hva vil dere anbefale? Kriteriene er at båten må ha en toppfart på omtrent 25 knop (rundt omkring), kunne klare litt hardt vær og være behagelig å kjøre på lange strekker... DENNE Nordkappen på Finn er mere moro for penga enn Hansvik 18HT tror nå jeg da Og svært så behagelig å kjøre på lange strekker. Angrer litt på at jeg ikke strakk meg til en sånn en... Redigert 26.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Denne ville jeg valgt i ditt segment. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=27556619 Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Takk for alle svar. Nå er Gamla lagt ut for salg her og på finn.no så får vi se hva vi finner ut av så fort den er solgt. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 m/b Gamla skriver at det er bestemt at det skal bli Helt Ny Båt !! har lyst å reise spørsmålet om dette er så veldig lurt. I en stakkars tilværelse kan det oppstå mange tildragelser som gjør at man må selge båten. De aller fleste andre pusler og steller like fint med båten sin , som du gjør selv. Jeg har selv kjøpt 2 nye båter og ca 4 nye biler + enda flere brukte biler/båter. Bruk litt tid på Finn og sammenlign hva du får for de 230' pengene. Jeg har selv en oppgradert og ajourført båt fra 1982 med motor fra 2008 , og den ville ikke innbrakt mere enn halvparten . Til slutt - har hatt Hansvik 18 for lenge siden. Ville sagt at 50Hk er nok motor , ulempen med at den banker og slår og i krapp motsjø, har man igjen for , med at den går veldig fint i området 10 - 12 mil. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Hei og takk for svar! Vi er nok ganske bestemt på at båten vi skal kjøpe er fra forhandler og helt ny. Nå fokuserer vi på å få solgt Gamla før vi går til innkjøp av ny båt (som sannsynligvis blir Hansvik 18 HT med litt utstyr) :) M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.