Jump to content

Teak; Lakk eller olje?

Philonica III

Recommended Posts

Ideelt sett bør dessverre Benaren vekk først, i alle fall pusses ned en del så skiktet blir tynnere. Jo tynnere skikt Benar jo bedre. Benar er en ganske myk lakk, og lakkerer du oppå med en hard lakk kan Ravilakken krakkelere, i verste fall flasse. Ikke så stort problem innendørs, men ute vil treet tørke og trekke fuktighet om hverandre, med bevegelse til følge. Ved for tykt lag myk lakk/olje under hard lakk vil da den siste "flyte" oppå og dermed tåle mindre belastning enn den gjør når den er påført direkte på treet. Andre veien (med hardt skikt i bunn og mykt på topp) går det bra, men da har du jo problemet med slitasjen igjen.

(Bare for å unngå misforståelse her; kan gjerne olje før lakking, men det bør være en olje som impregnerer, ikke legger seg oppå treet slik som Benar og lignende oljer/lakker).

Jeg benyttet Epifanes teaklakk på spilene i badeplattformer på Fjorden jeg hadde. Synes den holdt relativt bra, men det vil alltid bli noen steder lakkflaten sprekker opp(skruehull etc.) og da er eneste medisin å skrape med varmluft og lakke opp på nytt.

Jeg har senere benyttet teakoljen fra Owatrol: http://www.owatrol.com/index.php?langue=no&page=produits-teak-olje og denne kan jeg ikke få fullrost ! Den er litt ulik andre teakoljer da den blir relativt hard, med en slitesterk overflate, men den sprekker aldri. Den lysner og man trenger ikke annet enn å avfette og påføre nye strøk. Slik sett er den både relativt varig og meget enkel å vedlikeholde.

Den påføres også vått-i-vått og det tar derfor ikke lang tid å legge 4-5 strøk.

Jeg har den oppfattning at lakk ikke hører hjemme på fete tresorter, men har hatt vansker med å finne slitesterke oljer. Ovartrol teakolje synes jeg holder lengst av alt jeg har prøvd og anbefaler alle å prøve den, ikke minst på grunn av det enkle vedlikeholdet :thumbsup:

Min mor har en 30 år gammel utgangsdør som har blitt avfettet og gitt 2 strøk Owatrol i året, den ser ut som ny og jeg gremmer meg for ikkke å ha forsøkt denne på båt tidligere....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Owatrol er et godt og annerkjent fabrikat. Jeg hadde ikke hatt noen betekligheter å fortsette med Benarolje hvis ikke det hadde vært for slitasjen fra tauverk mot rekka. Nedre rekke rundt fortsetter jeg med Benar, mens den øvre er jeg fortsatt i tvil hva jeg gjør.

En kompis har en GB som han nå har brukt D1 og D2 på rekka. Den virker hard og viser ingen ting til slitasje. Men så har noen tunger fortalt meg at D1 og D2 ikke hører hjemme på teak.

I vinter trekker jeg alle rekkene med en oppsplittet brannslange som jeg stripper fast. Da slipper jeg frost og vanninntregning. Slike brannslanger finnes ubrukt rundt omkring da de går ut på dato.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Legg merke til at den Owatrolen jeg refererer til ikke har noe med D1 og D2 å gjøre. Om den er holdbar i forhold til slitasje fra tau skal jeg ikke si noe om, men den er mer holdbar enn alle andre oljer jeg har prøvd og man får ikke flassing, den lysner og utbedres ved påføring av nye lag. Altså enkelt vedlikehold.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Heisann! I forbindelse med oppussinga av Skarpnesen så har vi brukt litt forskjellige produkter. De nye dørkene i teakfiner fikk lakk på seg. Vi brukte 2Komponent polyuretanlakk fra Teknos, en lakk som skulle ha et utrolig godt uv-filter og funke bra på fete tresorter. Men etter 2 mnd så er det alt for tidlig å konkludere med noe som helst! skal prøve å komme tilbake i denne tråden og oppdatere etter hvert!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Vanntro: Den skjønte jeg. Men ren teakolje vil ikke holde mot den slitasjen rekka vil få i løpet av et langt båtår.

Det må nok lakk til. To-komponent satser jeg ikke på. Jeg sliper ikke ned til bart trevirke på nytt.

Derfor er det to alternativer som gjenstår. Enten D1 og D2, eller tradisjonell lakk.

Jeg har gjennom ett langt båtliv utforsket mange lakkmerker men alldri vært innom D1 og D2. Skal lese litt mer hva Owatrol sier om bruk på teak.

Kom gjerne med erfaringer, folkens.

Lakk eller Olje.

For den som vil gjøre jobben og ha det fin overflate i mange år bør bruke lakk, og gjerne flere strøk med klarlakk. Men jeg synes det er vanskelig å få lakken like blank, støvfri og fin som på en ny båt, derfor velger jeg lakk på gulvlemmer og bordplater som er demonterbart og olje overalt ellers. Bruker man f.eks D1 olje med 10-12 strøk (Gjerne med svamp) så holder det med ett strøk i året for å freshe opp glansen. Den store fordelen med olje er at om du får ei ripe i treverket er det bare å å pusse forsiktig, for så å legge på ny olje på det avgrensede området. Personlig synes jeg den silkematteoverflaten fra olje er penest på alt treverk.

Helt klart veldig pent med lakka rekker på en GB. Men den er full av beslag og skruer og vannet finner temlig kjapt veier inn, og da er det på han igjen med tidkrevende arbeid. Selv pusser jeg lett over med 120-papir 2-3 ganger i året og stryker på ei 50/50 blanding av terpentin og kokt linolje med ei fille. Jobben tar en times tid inkludert teaken i hekken.

Jeg ville ha prøvd en sesong med benaren for å se om det faktisk er noe problem før jeg hadde gjort noe mer. Min erfaring er at benar holder flere ganger så lenge som Owatrol på teak. Jeg pleide å bruke D1 og D2 på teakdører og vinduer hjemme før, men etter at jeg gikk over til Benar UVR så har jobben blitt både enklere og mer holdbar. 5 strøk med Benar holder minst dobbelt så lenge som 20 strøk med D1 og 5 med D2. Og jobben er unnagjort på en brøkdel av tiden....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

..Jeg pleide å bruke D1 og D2 på teakdører og vinduer hjemme før, men etter at jeg gikk over til Benar UVR så har jobben blitt både enklere og mer holdbar..

Benar er genial på flater som ikke utsettes for fysisk slitasje. Blant annet fordi den er myk holder den glansen lenge, selv med mye påvirkning av vær. For mange år siden ble det gjort en test av flere av de ulike lakkene der behandlede fjøler ble satt på dekk av en båt som gikk over atlanteren i all slags vær, flere turer (lurer på om ikke Båtmagasinet var innblandet i denne testen?). Benar kom klart sterkest ut når det gjaldt glans, selv etter lang tids påvirkning av sol, regn og sjø. Det er også min erfaring når det gjelder lakkering med Benar på hyttesider og styrehus på trebåter, holder lengre enn de fleste andre lakker. Men på en rekke som blir filt av tauverk og får diverse fysisk slitasje ville jeg absolutt ha brukt en hardere lakk hvis mindre vedlikehold er ønskelig.

I morgen er finværet tilbske og jeg har en plan!

Nå er det ikke slik at jeg er helt ukjent med lakk, men oljer i forskjellige utførelser har jeg fortsatt endel upløyd mark å pløye.

Den nedre teaklisten rundt båten får Benarolje. Her blir det lite med fysisk slitasje.

Rekka rundt har grublet mer på.

D1 og D2 eller rett og slett blank lakk. I morgen formiddag har jeg bestemt meg. I dag har rekka et lag med teakolje med pigment, samt et tynt lag med Benarolje. Jeg pusser lett over og går på med krum hals.

Dette er Kvalitetstid for meg. Jeg koser meg med teaken ombord.

Jeg har en båt som brukes året rundt men trives med at en 39 år gammel båt ikke ser for jæv....g ut. Jeg prøver å finne vedlikeholdsrutiner som asser kroppen til en 63-åring. Derfor bruker jeg litt energi før jeg setter i gang noe omfattende som å skrape ned endel meter teak for så å bygge de opp igjen.

Det hadde selvsagt vært mer behagelig å pakke skuta inn i oktober for å pakke den ut i april. Det ville vært ett fattig båtliv for undertegnede. Og en dag skal skuta selges, desverre....

Praktmøbel? Ganske langt unna det. ;)

Redigert av Astor (see edit history)

Mitt valg av Owatrol D2 fallt på at den ikke vil sprekke opp slik Ravilakken vil gjøre. Det sto melom Ravilakk og D2.
La oss se om noen år hvor hver av oss står med teaken vår.
Spennende.

bilde

Etter at jeg hadde brukt varmepistol og skrapt vekk den gamle lakken og deretter pusset med 80 papir, valgte jeg å stryke over teaken med denne teakoljen. Jeg syntes den ga en pen glød i den fra før bleke teaken.

bilde

Redigert av Astor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...