Jump to content

Teak; Lakk eller olje?

Philonica III

Recommended Posts

Har lignende planer for min Saga 27, både i salongene og i uterommet. Hvordan jeg skal gjøre det har jeg ikke bestemt meg for, ville jo gjerne at det som ble behandlet så likest mulig ut det som fremdeles er bra (og det er det meste). Men vær klar over at mye av treverket er kryssfiner, så du kan ikke slipe så mye før du går igjennom ytterste lag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Driver med samme jobben i min nyinnkjøpte Saga 27 fra 1976. Har tatt ut alt treverk og kjørt det hjem. Bruker varmepistol og skrape til å få av gamme lakk, jobben går greit. Selv vil jeg bruke teakolje (har kjøpt inn owatrol`s teakolje)

Men om du leser litt på denne linken så ser du argumenter for å bruke lakk noen steder.

Selv vil jeg for det meste bare bruke olje....

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=7419

Båten har sin faste plass i hagen.......

Også i min 23 år gamle Elwaro 30 var teaken svart og stygg. Den så rett og slett ut som en dass!

Pusset over med 80 og 240 papir for deretter å  gå over med Epifanes blank oljelakk. Noen sier at teak ikke skal lakkes, men dette ble bare nydelig.

Teaken er lett å holde ren når den er lakket. Ikke flasser den heller.

Blir vel 4 - 5 strøk innen den skinner som den skal.

Bilde

Det blir mange lister og kanter som skal pusses og lakkes. Teiper rundt så ikke lakken smitter inn på laminaten.

Har revet ned den gamle pelsen på veggen i forpiggen. Her skal det opp hvit veggkledning.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

[ Men vær klar over at mye av treverket er kryssfiner, så du kan ikke slipe så mye før du går igjennom ytterste lag.

Lars H.

Hei

Alle skap dører og dører til cabinene er vel krysfiner tenker jeg. Har vært pusset og det er gått igjennom det ytterste laget ser jeg.

Ser Maritim i Arendal har plater som er finert på begge sider  til ca: 1200 kr.  2440 x1220x15mm Tenker en sånn plate holder til alle dørene. Tror jeg går for det. Er det noen som leverer slike plater strekn. Drammen - Oslo ??

R Isaksen

[ Men vær klar over at mye av treverket er kryssfiner, så du kan ikke slipe så mye før du går igjennom ytterste lag.

Lars H.Hei

Alle skap dører og dører til cabinene er vel krysfiner tenker jeg. Har vært pusset og det er gått igjennom det ytterste laget ser jeg.

Ser Maritim i Arendal har plater som er finert på begge sider  til ca: 1200 kr.  2440 x1220x15mm Tenker en sånn plate holder til alle dørene. Tror jeg går for det. Er det noen som leverer slike plater strekn. Drammen - Oslo ??

R Isaksen

Billingstad Trelast. Utvalg og priser finner du på nettet.

Lars H.Hei

R Isaksen

Flere enn du tror leverer teakplater, hør gjerne med lokale båtbyggere/verksteder etc., da normalt lavere pris i forhold til Maritim.

Jeg betaler selv Kr 800 per plate.

Og for all del, ikke bruk lakk. Edelolje bruker jeg, både innvendig som utvendig og forbipasserende stusser over det, da overflaten ser akkurat ut som lakkert. Fordelen med olje er at når felter som slites mye begynner å bli synlig, er det som oftes nok å dyppe sandpapir (320) i oljen og stryke over feltet.

Du slipper også å bruke varmepistol for framtid.

Dersom du skal olje (eller lakkere) nye plater, fordel litt tynner/terpentin i oljen/lakken, slik at oljen trekker noe lettere inn i platene på første strøket.

Forøvrig står der mye om dette i emneregisteret........

Lykke til.

Jeg bruker Benar Marin olje . Det kan ikke bli blankere , trur jeg . Det blei kjempe fint , desuten etter en liten skade på dørkarmen i sommer var det bare og pusse ned der skaden var og olje over . Skal pusse opp badet i vinter og valget er lett.

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lakk flasser, olje flasser ikke.

Har brukt Epifanes lakk i mange år. Beste lakk etter min mening.

Bør ikke brukes på sliteflater f.eks. gulv. Da den er for myk/elastisk. Der bør det helst brukes 2 komponent lakk.

Var kanskje litt rask med å dra den konklusjonen. :headbang:

Dette står om Epifanes teak lakk:

Epifanes Blank Teaklakk er en klassisk oljebasert lakktype med mikroskopiske porer som egner seg til alle typer trevirke. Spesielt anbefalt til oljeholdige treslag som teak, iroco, amerikansk furu o.l. Epifanes Blank Teaklakk er et godt alternativ til vanlig impregnering og vedlikehold med treoljer. Lakken har utmerket festeevne til teak og andre olje- og harpiksholdige treslag som først er rengjort og pusset. Trekker seg langt inn i treverket samtidig som den gir god lagoppbygging.

Epifanes Blank Teaklakk inneholder et svært godt U.V.-filter som beskytter treverket effektivt mot sollys under alle klimatiske forhold. Lakken gir en varm og dyp glans. Epifanes teaklakk fåes også i matt.

Er det noen som leverer slike plater strekn. Drammen - Oslo ??

R Isaksen

Sjekk med Interwood i Drammen. De holder til på Syretårnet ett eller annet nummer langt opp på Gullskogen. Du må være selvstendig næringsdrivende for å handle der, men de har lempa på den regelen for meg. Uansett kjenner du vel en snekker som kan hjelpe deg med handelen.

Opp på Steinberg finnes også ett firma som har bra utvalg i fineer. Jeg har fått mye annen sortering til gi bort pris der. Husker ikke firmanavnet, men du finner dem på høyre sida rett ved veien om du kjører vestover.

Har demonterar alt i midtcabinen, og der er det mye teakfiner.

har slipt det meste, (gått gjennom ett par steder så noe må erstattes).

Jeg ble anbefalt å "mette" det hele med D1 olje, for deretter å ha på 2-3 lag med D2 olje på toppen.

Skal deretter legge nye lister, og vurderer å benytte meg av eikelister jeg har liggende.

Bør disse også oljes? Eller lakkes?

Noen erfaringer?

Geir

D2 olje er meget myk og jeg bruker ikke det på innredning eller dørker.

- Ser det skrives mye om at lakk flasser, og det stemmer vel på badeplattformer, men ikke på interiør og dørker. Har prøvd både Ravilakk og Epifanes på interiør og dørk, og min erfaring er klar: Ravilakk på interiør/dørk gir en hard slitesterk og pen flate med fin dybde i farge (gyllen). Epifanes gir også en slitesterk og meget blank overflate, men mangler litt av den gyllenheten/dybden som  Ravilakk gir.

På badeplattformer må du uansett skrape og olje/lakke på nytt hvert år hvis du skal ha lakkert teak badeplattform. Lakk = penere flate, men glatt og mer upraktisk enn ubehandlet teak.

:flag:

mvh

GipsyGirl

Hva anbefaler dere?

Uretan Boneglans spør du meg. Enkomp som jeg har brukt både på "dørken" hjemme og på all dørken jeg allerede har lagt i båten. Gulvsliperen jeg kjøper den av viste meg databladene med testresultater der styrken var sammenligna med det meste annet tilgjengelig av både en- og tokomp. På høyde med de beste og bedre enn de fleste. Vi bruker den på alt treverk innvendig i båten.... og det er mye. Har ikke bikkje, men skilpadde som spinner i svingene på sokkejakt på godværsdager (du tror det ikke før du får se det). Vi har veldig få merker etter de skarpe klørne bortsett der han har stått og spinni på samme flekken ett uttall ganger for å klatre over dørstokker eller passere håpløst trange passasjer.

Uretan Boneglans spør du meg. Enkomp som jeg har brukt både på "dørken" hjemme

Hjemme har jeg en heltre, furutrapp opp fra 1.etg til 2.etg, og vi har nå hund nummer 2, - stor tung og vild Labrador som den forrige. Nå, etter 15 år og en hund og neste hund 2 år var det tid for å lakke igjen. Selfvølgelig også denne gang med Euretan 1-komponent lakk. Om den typen jeg brukte da og nå egner seg i båt, vet jeg ikke, men hjemme på helved som ikke lever, gir Euretan en utrolig slitesterk overflate. Den jeg brukte var speilblank.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

men hjemme på helved som ikke lever, gir Euretan en utrolig slitesterk overflate.

Lars H.

Jeg er av den erfaringa at veden lever hjemme også. 22mm furuplank med nater i hele huset. Det krymper sammen om vinteren og eser ut om sommeren. Ser det tydelig på fugene, og lakken holder fortsatt like bra etter fem år. De eldste dørkpartiene i båten er ikke mer enn 1.5år, men foreløpig ser det ut som nytt.

Hei.

Lakket en gang for maaange år et parkettgulv med 2-komponent lakk. Fikk det noe så inn i helv . . . . . travelt etter hvert etter som skiten begynte å herde. Som redskap brukte jeg forresten gulle på kosteskaft. Helte lakk utover og rullet i vei. Lettvindt og resultatet ble bra bortsett fra der det herdet for tidlig!

lars H.

• 2 uker senere...
  • 8 år senere...

Jeg har skrapt ned teakrekkene rundt Astor. Sist de ble behandlet var i 2000 med Coelan.

Teaken var blek etter så mange år. Gløden kom tilbake ved bruk av Meguiars Gold Teak restores and conditions. Etter å ha pusset forsiktig over og vasket med rødsprit har jeg nå sgt på to lag med Jotuns Benar blank. Jeg må ha minst fire lag. Men så begynte hjernen å jobbe. Fendertau vil vel trolig slite seg ned i den mye Benaroljen/lakken? Alternativ lage fendertrekk som tsuene kan gå i. Tungvindt.

Jeg har endel taukveiler hengene på babord rekke. De vil også slite merker i Benaren.

Bør jeg lakke de to -tre siste strøkene med Ravilakk?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...