Jump to content

Teak; Lakk eller olje?

Philonica III

Recommended Posts

Bart

Likte ideen om brannslanger, hvis vi legger på vinterkalæsje er det i slutten av oktober, da er det dekket, men det gnisser endel fra kalæsje i løpet av vinteren

Nå har jeg et lite forsøk gående her hjemme. Har et gammelt teakbord som jeg pusset ned og la 3 strøk med Qwvatrol teakolje. Så vasket jeg det godt med rødsprit og la Ravilakk. (Kona tror jeg er gal) skal ha på 3 lag med lett pussing mellom lagene. Dette bordet står ute i all slags vær. Sommer og vinter. Skal bli spennende å se hva som skjer( får feil ved opplasting av bilde dessverre)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Owatrol D2 skal påføres i 4-6 lag uten pussing i mellom. Jeg gleder meg til å følge prosjekt lakk fremover. Det fjerde laget kom påi dag og nå begynner glansen å komme.

Har et prosjekt gående med en importør om bevaring av teakdekk med ett klart nanoprodukt. Kommer mer om dette i Båtens Verden i vinter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Står 3 på boksen?

Jotuns datablad på lakken: http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/452C8B3C5940E0DBC1256609002922DB/$file/PENGUIN%20RAVILAKK.pdf

TIl første strøk på nytt eller renskrapet treverk bør lakken tynnes 15-20 % med Jotun White Spirit og deretter

påføres minimum 4 strøk Penguin Ravilakk. Det anbefales lett sliping mellom hvert strøk.

Er ikke så greit når Jotun ikke er enig med seg selv! :giggle:

Vet bare fra vanlig båtpuss med årlig sliping og lakking så er det to strøk eller ingen.

Et strøk bygger for tynt og resultatet blir flassing.

Uansett så er det et forsøk og det er resultatet som er interessant! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg er av dem som liker D1/D2 fremfor lakk. Det sprekker ikke, er lett å vedlikeholde og lett å fjerne hvis nødvendig.

Her er et bilde fra vårens vedlikehold på Saowanee. Båten kom med to-komponent PU-lakk på dollbord og baugplattform som begynte å flasse av etter hvert. Nå er den fjernet med skrape (gikk ikke med varmluft) og sandpapir og erstattet med D1 + D2. Baugplattformen ble tatt for to år siden og fikk ett strøk D2 i år. Dollbordet ble skarpt ned, pusset og behandlet med rikelig D1 og 4 strøk D2 i år.

Dollbordet er ikke helt blankt enda. Før vinteren skal jeg gi minst to strøk D2 til og pusse lett med sandpapir mellom strøkene.

Dekket i bakgrunnen har jeg bare skurt med sjøvann på tvers av fibrene. Alle såper og kjemikalier er strengt forbudt der!

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...