Jump to content

Finnes det uoriginale motordeler til Steyr?

jansentry

Recommended Posts

Diesel fødepumpa var d jeg mente, min røk i fjor og Univa sku ha 6000,- og det var i den forbinnelse de nevnte at det var en mercedes pumpe, men at det meste kunne brukes bare de leverer nok flow, min. 180l/min mener jeg å huske. Kjøpte denne på ebay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WALBRO-UNIVERSAL-255LPH-INLINE-FUEL-PUMP-GSL392-255-LPH-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem33583461c8QQitemZ220523160008QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Kjøpte 2stk. i tilfelle.....

Kan vell i farten oxo nevne at selv om steyr har et bra can-bus overvåknigssystem på motorene, vil du ikke få beskjed om noe galt hvis denne pumpen slutter å virke. Motor bare stopper momentant. Dette fikk jeg selv erfare "the hard way" til sjøs kl0200 om natten i kuling.... Heldigvis fikk jeg tak i MF Bergensfjord på kanal 16, de kom til unsettning med MOB båten et par hundre meter før jeg dreiv på land. Anbefales ikke;-)

Når det gjelder sjøvannspumpeen så er det akkurat det samme som Jabsco/Johnson og det er at akselen har en litt annen diameter enn den som leveres til Steyr.Da vil ikke remskiven passe.

Dette er for at de har sikret seg at du må kjøpe originalt. Man kan jo fikse det meste med en dreiebenk da. Det samme har Yanmar gjort, enkelte deler må man kjøpe originalt.

Greit at steyr konsentrerer seg om selve motoren og heller bruker andre produsenter til "tilbehøret", siden de da vet hva som funker og holbarhet. Men ikke alltid like lett å finne ut hva modell de ulike komponentene er, på turboen feks. som er laget av Holset har de fjernet holset part nr. brikken og montert sin egen med steyr part number.

når det gjelder sjøvanns pumpe, er dette en johnson pump f7b-8 hvis ikke husken er borte. Den modellen er revidert tre ganger, alle sammen med forskjellige nyanser siste gangen var vel egentlig aksel tetninger som var forbedret. Alle har samme feste brakett og slangestuss og pumper like mye vann men... aksel er litt forskjellig. Når regnskapet gjøres opp er det fortsatt en johnson impeller pump.

Jeg skal skifte reg reim og vann pumpe i år jeg syntes prisen fra univa er noe høy og lurer på om noen har kommet over en erstatnings model??

6000,- ja det var i d meste laget...

Helmview displayet funker utmerket, ville ha en skjerm som kunne vise alle de "viktige" motordata samtidig på en skjerm. Men siden det også kan motta nmea signal har jeg i tilleg linket den opp imot navman plotteren som står ved siden av slik at den også viser gps data, vanntemp, dypde osv.

Er innebygget kartplotter på den, men da må du ha navionics kartbrikke, noe jeg ikke har giddet å investere i enda. Diagnose funksjonen er også grei å ha hvis du skulle få noe bugs med steyren.

Det neste på listen blir å kjøpe nmea2000 tank givere til vann, diesel og septik, slik at de kommer inn på skjermen (kan vise status på opp til 6 tanker), det blir tøft;-)

Faria har feks. denne hvis du er på jakt etter noe som ikke tar mye plass:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Faria-MPH-Boat-Speedometer-W-Digital-Readout-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1e5d196887QQitemZ130410965127QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear

Og så har du denne fra Teleflex:

http://cgi.ebay.com/CANtrak-2610-Gauge-Display-RPM-Temp-Fuel-/110665740560?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c4313110

Men kommer du over helmview på nettet for en grei pris er det et genialt produkt som jeg vil anbefale.

Det har jeg ikke sett, men maretron leverer nmea2000 tankgivere, converter som gjør om analog giver om til nmea signal og converter som gjør om nmea2000 til J1939.

Så ved å bruke en kombinasjon av disse får du det resultatet som ønskes, hos meg er planen å gjøre om det analoge signalet fra dieseltank giveren til nmea og i tilegg kjøpe nmea2000 givere til vann og septik. Helmviewèn tar jo imot nmea så videre konvertering er ikke nødvendig i mitt tilfelle.

Ja 236 maskinen skal etter det jeg kan se på nettet kunne kommunisere via J1939 canbus, du kan jo dobble sjekke med univa.

Skal være en ledig deutsch 12 pin plugg som er blindet med en 20 Ohm motstand i forbinnelse med kablene som er koblet til dine motor instrumenter. Det er denne du plugger displayet til. Se bak intrument panelet ditt.

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...