Jump to content

Ta ut styregaffel/hjem på VP 290DP-finnes noen triks?

timon90

Recommended Posts

God aften folks.

Skal sende 290 transomen min til glassblåsing, og tenkte demontere alt. Leste i manualen, men der er jo alt en dans på roser :headbang:

Er det noen som har noen triks for å ta ut hele styregaffelen m/hjelmen, når dette har satt seg? Er redd for å være for brutal.

Men om det er forj**lig mye jobb gidder jeg ikke, for det er jo ikke noe slark jeg kan kjenne, men hele styringen går generelt tregt. Mulig det kommer seg når jeg presser igjennom fett?

Jupp, bruk noe utvendig, ikke inne i båten, da slag på gaffelen fra den siden fører til at den utvider seg og sitter enda bedre fast.

Prøv med noen trekiler først, er litt mer skånsomt mot aluen, dersom du skal skifte tetninger og hylser osv. så kan du bruke litt varme, brekkjern og mye varme som siste utvei før vinkelsliperen.

Noen ganger faller de nesten ut, og andre ganger er de umulig å få ut.

Redigert av adeneo (see edit history)

Er det ikke like greit å bytte alle tettinger der når der først er ute isåfall? Regner med at jeg løser problemet med treg styring også i samme slengen?

@Adeneo: Du har kanskje delenummer på det jeg trenger i forbindelse med tettinger osv der? :wink:

Og vips, så var styregaffel m/hjelm ute

dsc00445.jpg

Dynka alt i WD40, prøvde litt med et brekkjern, kom et par millimeter da, fant så ut at ei stor pipe passa fint rett oppi "topphølet", satt en kort forlenger i pipa fra innsiden, og et par vennlige "klapp" på toppen - VIPS. Så hadde man alt ute :cheers_wine:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...