Jump to content

Beste kalesjeimpregnering?

Yankee

Recommended Posts

Hei alle sammen..

Dette er Produsenten av Seilmakerens egen kalesje impregnering som vil gjerne si noe om dette siden det er mange

spørsmål og svar der ute og noen kalesje makere som ikke helt vet hva de leverer eller skal informere kunden sin om...

Dette vil jeg si noe om her..

Enten man har Markilux 37 " eller Sunbrella Plus duk er disse dukene impregnert i fra fabrikk.. selve duken..

Men når man syr i duken er det best å bruke riktig tråd ( dette går igjen på pris på kalesjene )

Man skal bruke en blandingstråd, den må inneholde noe bomull så den kan utvide seg noe.

Når man skal ha ny kalesje uavhenging av hvilken farge man velger er det lurt å vaske og impregnere kalesjen sin

hvert år..da får man beholde den fargen man har valgt lengre og kalesjen bir mer trivligre å være under og ta i..

Man vasker kalesjen så den blir rein og fin (samme som om man polerer båten sin hvert år.) da vasker man også ut

impregneringen som sitter igjen i kalesjen, da må man tilføre ny impregnering..

Man vil jo ha en fin og rein kalesje.

IMPREGNERING ER SOM OLJE PÅ EN MOTOR, MAN VET HVA SOM SJER UTEN OLJE.......

Mellom 5 - 7 år har sola brent opp tråen i kalesjen også noen ganger har vinduer i kalesjen blir matte eller blitt brune..da trenger kalesjen en service som alt annet.....

Er det noen som lurer på noe eller har noen spørmål så gjerne ta kontakt..

Mvh.

Arvid Thoresen Båtkalesjer as

• 1 år senere...
  • 3 år senere...

Og så har det gått noen år uten noe nytt i denne tråden.

For egen del er det nok tid for impregnering av kalesjen. Nå er det høst med mye nedbør og kraftige regnskyll,  men  kalesjen har holdt tett og alle sømmer, glidelåser og vinduer er 100% OK. Men den blir helt gjennomvåt, og da tar det tid før den tørker, pluss det at fuktigheten inne blir høy.

Da er det vel en ide å impregnere den, noe som ikke har vært foretatt siden den var ny i 2012. Men hva velger jeg av impregnering? Måløy Industrisøm som har levert kalesjen hadde tidligere en silikonfri impregnering, men leverer nå kun Seilmakerens Impregnering som de mente ville være helt bra for meg.

Når jeg kikker innom Maritim sin side, har de faktisk en silikonfri impregnering som de skryter av. Den er kostbar, men det er jo bare båtpenger det gjelder. Den heter Extreme Impregnering Pro, koster 399,- og finnes  her. Noen med erfaring av denne impregneringen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal også vaske og impregnere kalesjen. Mitt problem er at det blir svart innvendig i "taket" .Bløtlegger i biotex og deretter skylle x-antall ganger før tørk.Imprgnering skal vel gjøres fra innsiden? Som impregnering har jeg en vill ide om å bruke fargeløs vokstype  som brukes på slalom ski eller stearin og deretter med vokset papir og strykejern "gni det inn". Må være forsiktig med varmen så det ikke krymper.

Ikke godt å si hva som er best. En ting er sikkert, jeg skal aldri mer bruke Jula sin, imprenex. Lukter helt hinsides. ( med mindre de har endret formelen.)

Ang skivoks, kanskje bedre med Fjellreven sin impregneringsvoks. Strykes inn.

Impregnering gjør heg forøvrig på utsiden.

Du må ha bedre lufting under kalesjen for å unngå mugg.

Redigert av Eureka (see edit history)

Vaske kalesjen med den påkjenning det er for sømmer og vinduer, gjør jeg ikke. Men jeg har mørk blå kalesje, å om den blir mørk innvendig (vi er to som røyker), vises det ikke så mye. De 2 - 3 gangene jeg har impregnert siden båten var ny i 1986, har jeg gjort det fra utsiden med kalesjen på båten og med malerrulle. Da blir det omtrent null søl.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...