Jump to content

Beste kalesjeimpregnering?

Yankee

Recommended Posts

det er vel ikkje impregneringen som lager jordslag? Det er vel innvendig klima som avgjer trudde eg....? menmen

Eg anbefalte og sverget til biltema sin tidligere, men eg vetta søren eg... hadde lekkasje i ein lang søm tvers over kalesjen bak, spraya på kvar gang kalesjen var tørr, så holdt det to regnbyer. Om bya varte i to dager eller 20 min hadde ingeting å seie...men det at kalesjen tørka to ganger var nok til å få lekkasje igjenn...

Så eg kjøpte ny kalesje.

Eg trur ikkje det blir biltema sin impregnering på den nye.

Men eg trur de skal bli to tre år før impregnering....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har som "Bavaria32sport" brukt Stabil flere sesonger - og er meeeget fornøyd. Holder "tett som en potte". Dusjes lett på fra sprayflaske: Er en fordel at kalesjen tas av ved impregnering, og masker gjerne vinduene - ellers må de vaskes med rødsprit for å bli ren igjen.

Et lite sprml vedr. impregnering: Fikk høre at noe av de svarte rendene som kommer i løpet av sesongen (hele tiden) skyldes stoffer i kalesje-impregneringen. Noen som vet/hørt om dette - evt en impregnering som ikke ineholder "svarte render"-stoffer?

BONITA I

Skulle vi laget en "poll" om det? Slik at en kunne lettere summere kva folk er mest fornøyd med?

Men ofte er det jo slik at en prøver det første en finner i butikken, og så er det heilt greit produkt, og dermed blir det anbefalt videre.

Eg synest dette er viktig, siden eg i fjor brukte endel bålappper på ny kalesje fordi den gamle, som såg strøken ut- var lekk...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vet ikke hva du mener med en Poll, Sæbø. Men det kan sikkert være greit. Fikser du det? Er jo ogsp interessant om det er best erfaringer med å rulle på stoffet eller om det sprøytes på.

Og nei selvfølgelig er det ikke impregneringen som gir jordslag, men at kalesjen ikke blir helt tett, slik at det blir litt fuktig på innsiden.

Jeg brukte tidligere "Seilmakerens impregnering" som jeg kjøpte på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon. Kalesjen ble ikke stiv, og jeg rullet impregneringen på med en langfloss malerrulle, helt uten søl. Men det er mange år siden de som solgte den på messen hadde stand der. Etter det har jeg forsøkt andre produkter, og Manskow sin impregnering er også bra. Jeg tror Forsvaret kjøper den til teltimpregnering. Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen.

Jeg har brukt Seilmakerens i flere år, da jeg synes det er den beste av de jeg har prøvd. Med Hempel på en god andreplass. Jeg kjøper Seilmakerens hos Eteka i Sveio, en kjent kalesjeprodusent her vestpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Finnes det noe som kan kalles "no-name" impregnering. Grunnen til at jeg spør er at den del av de "ikke-kjente" produktene synes jeg lukter ganske likt. Kanskje det bare er "basen" som er lik? Ifjor våres impregnerte jeg uten å sjekke om kalesjen trengte det eller ei. Brukte Stabil som vanlig. Kalesjen min ble da litt mørkere. Egentlig ble det veldig fint, men jeg reagerte litt på at den ble en fargetone mørkere... Iår skal jeg sjekke først om det trengs :-)

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg brukte tidligere "Seilmakerens impregnering" som jeg kjøpte på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon. Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen.Lars H.

Hei Lars H. Ser at Lorentzen & Lorentzen AS på Haslum har et produkt med dette navnet, men.. det står at den har silicon

Mvh spilli

Ups, det var jeg ikke klar over. Men nå er det så lenge siden at jeg brukte den impregneringen at jeg altså husker feil. Men det er en god impregnering, selv med silicon! Kanskje det da blir en tur til Manskow i moss for å kjøpe den impreneringen, dersom ikke den også inneholder silicon. Det er i hvert fall kort vei fra Son til Moss for å handle.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøpte ny kalesje for 3-4 år siden, og har vært kjempefornøyd, selvfølgelig. Ingen lekkasjer og ikke noe sorte prikker på innsiden, inntil sist sesong. Da grodde det plutselig en hel haug av sorte prikker på innsiden i taket av kalesja. Og det var til stadighet fuktig under kalesja der hvor den ligger ned på hard-topen (joda 8100).

Innser at jeg må impregnere i år. Ser jo hva som anbefales her, men er det noe av dette som finnes på en "vanlig" båtsjappe, eller på Maritim ??

Og hva bruker jeg for å bli kvitt de sorte prikkene innvendig på kalesja. Gode forslag mottas :confused:

Redigert av jada (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...