Yankee Startet 26.Mars.2011 Del på Facebook Startet 26.Mars.2011 Noen som kan gi tips om hva som er god kalesjeimpregnering? I fjor brukte jeg Blåtind Hardtop, men det viste seg at jeg fikk fult av jordslag på innsiden, så den skal jeg ikke bruke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 det er vel ikkje impregneringen som lager jordslag? Det er vel innvendig klima som avgjer trudde eg....? menmen Eg anbefalte og sverget til biltema sin tidligere, men eg vetta søren eg... hadde lekkasje i ein lang søm tvers over kalesjen bak, spraya på kvar gang kalesjen var tørr, så holdt det to regnbyer. Om bya varte i to dager eller 20 min hadde ingeting å seie...men det at kalesjen tørka to ganger var nok til å få lekkasje igjenn... Så eg kjøpte ny kalesje. Eg trur ikkje det blir biltema sin impregnering på den nye. Men eg trur de skal bli to tre år før impregnering.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
paxo Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Bruker kun silikonholdig impregnering og er veldig fornøyd med det. Holder vanligvis et par år, avhengig av hvor kraftig rens den får på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Jeg har hatt god erfaring med Stabil Impregnering. Jeg testet 2 produkter ifor-i-fjor: KalesjeImpregneringsTest mvh Bavria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonita I Svart 26.Mars.2011 Del på Facebook Svart 26.Mars.2011 Har som "Bavaria32sport" brukt Stabil flere sesonger - og er meeeget fornøyd. Holder "tett som en potte". Dusjes lett på fra sprayflaske: Er en fordel at kalesjen tas av ved impregnering, og masker gjerne vinduene - ellers må de vaskes med rødsprit for å bli ren igjen. Et lite sprml vedr. impregnering: Fikk høre at noe av de svarte rendene som kommer i løpet av sesongen (hele tiden) skyldes stoffer i kalesje-impregneringen. Noen som vet/hørt om dette - evt en impregnering som ikke ineholder "svarte render"-stoffer? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fetter Anton Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Jeg synes Hempel sin er best, i hvert fall av de jeg har prøvd. Seajet sin f.eks skal aldri mer på en kalesje hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Kalersjemakeren har jeg brukt med hell. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Skulle vi laget en "poll" om det? Slik at en kunne lettere summere kva folk er mest fornøyd med? Men ofte er det jo slik at en prøver det første en finner i butikken, og så er det heilt greit produkt, og dermed blir det anbefalt videre. Eg synest dette er viktig, siden eg i fjor brukte endel bålappper på ny kalesje fordi den gamle, som såg strøken ut- var lekk... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fetter Anton Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 (redigert) Hempel sin "ødela" i hvert fall ikke kalesja, sånn som jeg følte Seajet sin gjorde. Med Seajet sin fikk hele kalesja en helt annen "konsistens", den ble seigere, fetere, hardere, og svarte renninger ja, og i det hele tatt. Den inneholdt forøvrig en del silikon, og som sagt aldri mer.... Redigert 27.Mars.2011 av Fetter Anton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Manscow i Moss har en som jeg har best erfaring med Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Yankee Svart 27.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Vet ikke hva du mener med en Poll, Sæbø. Men det kan sikkert være greit. Fikser du det? Er jo ogsp interessant om det er best erfaringer med å rulle på stoffet eller om det sprøytes på. Og nei selvfølgelig er det ikke impregneringen som gir jordslag, men at kalesjen ikke blir helt tett, slik at det blir litt fuktig på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2011 Del på Facebook Svart 27.Mars.2011 Jeg brukte tidligere "Seilmakerens impregnering" som jeg kjøpte på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon. Kalesjen ble ikke stiv, og jeg rullet impregneringen på med en langfloss malerrulle, helt uten søl. Men det er mange år siden de som solgte den på messen hadde stand der. Etter det har jeg forsøkt andre produkter, og Manskow sin impregnering er også bra. Jeg tror Forsvaret kjøper den til teltimpregnering. Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen. Jeg har brukt Seilmakerens i flere år, da jeg synes det er den beste av de jeg har prøvd. Med Hempel på en god andreplass. Jeg kjøper Seilmakerens hos Eteka i Sveio, en kjent kalesjeprodusent her vestpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Finnes det noe som kan kalles "no-name" impregnering. Grunnen til at jeg spør er at den del av de "ikke-kjente" produktene synes jeg lukter ganske likt. Kanskje det bare er "basen" som er lik? Ifjor våres impregnerte jeg uten å sjekke om kalesjen trengte det eller ei. Brukte Stabil som vanlig. Kalesjen min ble da litt mørkere. Egentlig ble det veldig fint, men jeg reagerte litt på at den ble en fargetone mørkere... Iår skal jeg sjekke først om det trengs :-) mvh Bavaria32sport Redigert 28.Mars.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Renita Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Hvem forhandler Stabil impregnering? Mvh BB Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Jeg bruker denne og er svært fornøyd: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10537524 Så tar jeg den tiden ekstra som det tar å påføre med pensel. Redigert 28.Mars.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Har en flaske Seajet liggende men leser at kalesjen blir fet å man får svarte striper...Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Ja, den blir fet og stiv bla... Seajet sin inneholder bla. masse silikon. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Takker for svar da blir det ikke denne. Noen annbefalinger? Helst ikke noe man må til kalesjemaker for å kjøpe da jeg sitter i lille Halden/Østfold Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Marineshop ligger i Villaveien 9 1710 Sarpsborg, ikke så lange biten dit.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jeg prøver å unngå impregnering som inneholder silicon. Duken og sømmene har visstnok ikke godt av det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
spilli Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jeg brukte tidligere "Seilmakerens impregnering" som jeg kjøpte på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon. Men jeg skulle gjerne visst hvor jeg kunne få tak i "Seilmakerens impregnering" igjen.Lars H. Hei Lars H. Ser at Lorentzen & Lorentzen AS på Haslum har et produkt med dette navnet, men.. det står at den har silicon Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Ups, det var jeg ikke klar over. Men nå er det så lenge siden at jeg brukte den impregneringen at jeg altså husker feil. Men det er en god impregnering, selv med silicon! Kanskje det da blir en tur til Manskow i moss for å kjøpe den impreneringen, dersom ikke den også inneholder silicon. Det er i hvert fall kort vei fra Son til Moss for å handle. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Kjøpte ny kalesje for 3-4 år siden, og har vært kjempefornøyd, selvfølgelig. Ingen lekkasjer og ikke noe sorte prikker på innsiden, inntil sist sesong. Da grodde det plutselig en hel haug av sorte prikker på innsiden i taket av kalesja. Og det var til stadighet fuktig under kalesja der hvor den ligger ned på hard-topen (joda 8100). Innser at jeg må impregnere i år. Ser jo hva som anbefales her, men er det noe av dette som finnes på en "vanlig" båtsjappe, eller på Maritim ?? Og hva bruker jeg for å bli kvitt de sorte prikkene innvendig på kalesja. Gode forslag mottas Redigert 28.Mars.2011 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Stabil forhandles av fargerike butikkene. Du må bare be om at de bestiller :-) Krefting som importerer/lager: http://www.krefting.no/files/Krefting_prod_mal_Bat_NO_lr1.pdf mvh Bavaria32sport Redigert 28.Mars.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.