klevegutt Startet 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2011 håper noen har gode tips til meg, har begynt på båtpussen, men da det ikke er sommervarme ennå ville jeg kjøre igang wallasen, men der var det dødt gitt, den er ikke mer en 3 år gammel, har vel ikke brukt mer en 4-5 kanner med olje totalt på den, så den er ikke mye brukt. da jeg skulle kjøre den igang skjedde det ingenting, ikke kom det lyd fra den og ikke lyste det røde lyset på panelet, men det lyser når jeg setter den på vent ( grønt lys), men det er ikke tegn til liv i wallas på vent heller, har prøvd å starte den flere ganger men uten at det skjer noe, håper noen har gode tips ang dette, event om noen vet om sevice verksted i vest agder, bor i mandal. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Wallas trenger bra spenning for å starte. Er du sikker på at batteriet er tipp-topp etter vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Du skriver ikke noe om du har observert om det er bevegelse i pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 27.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2011 Wallas 1800 (og de andre) er meget nøye på å ha jevnt fall i slangen for returdrivstoff. Hvis pumpen går, og den ikke tenner, sjekk dette. Hvis den er kjørt tom for drivstoff, er det mulig at den ikke klarer å suge drivstoff fra tanken med fullt av luft i tilførselsrøret. Tanken må heller ikke være for lavt plassert. Uansett, du må høre pumpen "tikke" når du slår Wallasen på. Hvis ikke, er det på tide å lokalisere en servicemann. Lykke til :-). Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Fall på slangen, ja nettopp - det er alfa-omega. Hvis slangen er gjennomsiktig så skal du se at pumpen trekker frem lampeoljen for hvert "knepp" (tror det er slik pumpe du har på 1800-modellen). Hvis det ikke tikker i pumpen så ville jeg først sjekket om strømmen kom helt frem til den med et voltmeter før jeg ropte på servicemannen, deretter gitt den inn med olje som CRC eller WD i tilfelle den skulle ha korrodert. For å understreke Norfronts poeng med strøm til pumpen: Mens du er i gang kan du sjekke alle elektriske koblinger/kontaktpunkter nøye. Klipp av ledningen ved korroderte koblinger fest på nytt. Er ledningene utgamle så bytte dem ut, gjerne med større kvadrat for å minske spenningsfall. (Generelt, pumpen trekker ikke så mye strøm) Se under "diverse dokumentasjon" i arkivet her og tidligere tråder (søk "wallas" eller "thermic") for generell vedlikeholdsveiledning. Vil anbefale deg å gjøre deg kjent med den, bl.a lære seg å demontere den for å se om glødetråden er hel. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Var noen gode råd her. Trådstarter har en forholdsvis ny Wallas 1800, den bruker ikke så mye strøm ved oppstart og er ikke fullt så kravstor på strømmen som sine dieselvenner (uansett merke). Nyere Wallas 1800/2400, og de som har fått nye kretskort, har sikringer sittende på kretskortet. En på 10 A, og en på 2 A. Sjekk/skift disse. Sjekk kontakter og strømtilførsel frem til kretskortet. Er apparatet fremdeles dødt, er det best at varmeren sendes/leveres til godkjent serviceverksted da det kan være komponenter som fremdeles kan dekkes av garantibestemmelsene. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
klevegutt Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 takker for hjelp, satt på lader på batteri samt ny kanne med olje, da startet den gitt. så enkelt, men ikke alltid hode er med. TAKKER Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.