Jump to content

Wallas 1800 starter ikke

klevegutt

Recommended Posts

håper noen har gode tips til meg, har begynt på båtpussen, men da det ikke er sommervarme ennå ville jeg kjøre igang wallasen, men der var det dødt gitt, den er ikke mer en 3 år gammel, har vel ikke brukt mer en 4-5 kanner med olje totalt på den, så den er ikke mye brukt.

da jeg skulle kjøre den igang skjedde det ingenting, ikke kom det lyd fra den og ikke lyste det røde lyset på panelet, men det lyser når jeg setter den på vent ( grønt lys), men det er ikke tegn til liv i wallas på vent heller, har prøvd å starte den flere ganger men uten at det skjer noe, håper noen har gode tips ang dette, event om noen vet om sevice verksted i vest agder, bor i mandal.

Wallas 1800 (og de andre) er meget nøye på å ha jevnt fall i slangen for returdrivstoff. Hvis pumpen går, og den ikke tenner, sjekk dette. Hvis den er kjørt tom for drivstoff, er det mulig at den ikke klarer å suge drivstoff fra tanken med fullt av luft i tilførselsrøret. Tanken må heller ikke være for lavt plassert.

Uansett, du må høre pumpen "tikke" når du slår Wallasen på. Hvis ikke, er det på tide å lokalisere en servicemann.

Lykke til :-).

Fall på slangen, ja nettopp - det er alfa-omega. Hvis slangen er gjennomsiktig så skal du se at pumpen trekker frem lampeoljen for hvert "knepp" (tror det er slik pumpe du har på 1800-modellen).

Hvis det ikke tikker i pumpen så ville jeg først sjekket om strømmen kom helt frem til den med et voltmeter før jeg ropte på servicemannen, deretter gitt den inn med olje som CRC eller WD i tilfelle den skulle ha korrodert. For å understreke Norfronts poeng med strøm til pumpen:

Mens du er i gang kan du sjekke alle elektriske koblinger/kontaktpunkter nøye.

Klipp av ledningen ved korroderte koblinger fest på nytt.

Er ledningene utgamle så bytte dem ut, gjerne med større kvadrat for å minske spenningsfall.

(Generelt, pumpen trekker ikke så mye strøm)

Se under "diverse dokumentasjon" i arkivet her og tidligere tråder (søk "wallas" eller "thermic") for generell vedlikeholdsveiledning.

Vil anbefale deg å gjøre deg kjent med den, bl.a lære seg å demontere den for å se om glødetråden er hel.

Var noen gode råd her.

Trådstarter har en forholdsvis ny Wallas 1800, den bruker ikke så mye strøm ved oppstart og er ikke fullt så kravstor på strømmen som sine dieselvenner (uansett merke).

Nyere Wallas 1800/2400, og de som har fått nye kretskort, har sikringer sittende på kretskortet. En på 10 A, og en på 2 A. Sjekk/skift disse. Sjekk kontakter og strømtilførsel frem til kretskortet. Er apparatet fremdeles dødt, er det best at varmeren sendes/leveres til godkjent serviceverksted da det kan være komponenter som fremdeles kan dekkes av garantibestemmelsene.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...