Fausken Startet 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2011 Hei, eg holder på å lage meg til med mesan på båten min. Men er litt usikker på hvordan eg skal bygge mesanmasten, har sjølve mesanseilet. Så eg lurte på om noen har noen bilde av mesaner der det er mulig å sjå hvordan mesanseilet er festet i masta og hvordan heisemekanismen fungerer. En ting til eg lurte på er innfestningen i dekket. Den bør vell være ganske god, for det blir vell endel moment akurat i innfestningspunktet i dekk? er det vanlig å bruke wire for å stive det av i toppe nav masten? Taknemmlig for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Luraen Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Hvis du oppgir litt flere detaljer om hvilken båt du snakker om? - Er den gaffelrigget? - Skal mesan stå i cockpit - Hvor stort er seilet - Hvilket materiale skal masten være av Osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 her er bilde av båten: den skal gaffelriggest. Har ikkje målet på seilet tilgjengelig nå. Masten skal lages i syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 På mesanmast brukes stortsett rør som stag/avstiver. Seilet kan festes i masten med ringer(hvis du ikke skal ha fast seil). Mesanen heises gjerne med to fall på gaffel. Et innerst ved masta, og et lenger ut på gaffelen for å strekke øvre del av seilet/løfte yttre del av gaffel.Du kan lage mesanen med mastefot midt på akterdekket og stag til hver side, eller fot på ene siden og halvbøyle til masten på midten, om du vil ha akterdekket mest mulig fritt, for garnsetting. Se litt på sjarker på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Ok, har tenkt å ha en halvbøyel så eg får litt plass på akterdekket. Men er det nok å feste halvbøyelen i dekk med 4 franske treskruer eller er det vanlig å bruke gjennomgående bolte? Er det noen tommelfingelregel på hvor høyt mesanen bør stå iforhold til huset på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Vet ikke hvordan de pleier å feste på trebåt, men i mitt hode ville de blitt en god fot på dekk, og en stor plate på undersiden og gjennomgående bolter med mutter. Om dekket er tynt, ville jeg vurdert ytterligere treverk under, i tillegg til plate. Et til to rørstag er vel vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 ja var noe i den duren eg og tenkte. Men er det noen som har peiling på hvor høyt mesanen bør stå i forhold til huset? er der noen regler på det eller? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Flott båt du har, måtte inn og sjekke hva du setter loine med Hvis du vil kan jeg ta noen bildet av min mesan den sitter i en bøyle fra en rekken til den andre. Med gjennomgangsbolter. Så går det et stag på skrå fremover på hver siden. Tror du vil se at den blir i veien hvis du får den ned på dekk. Hvis du lager den slik som jeg har, kan du få et rør mellom stengene som du kan sette garn og line over. Så slipper du å plages med at garn og line vil sette seg fast i stigen eller pullerten i hekken. Har en kompis som er sveiser som skal være med ut å sette garn i kveld skal nok få lurt han til å lege en slik til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 det hadde vert supert om du kunne fått tatt noen bilder Jeg er plaget med at garnet mitt driver å hekter seg i stigen å pullerten når eg setter det, å da blir det fort mye rot! Så eg er veldig taknemlig vist du kan ta noen bilder! det hadde vært til stor hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Hei Her ser du noen bilder av mesanen vår. Fikk det litt travelt , men kan ta flere og bedre bilder hvis du vil ha det. Hvis du ser for deg en horisontal stang mellom de to vertikale i "buen" som mesanen står på så har du noe å sette garn over. det skal jeg prøve å få lagd. og da kanskje noe som buer oppover så treoe jeg kanskje at telnene blir bedre adskilt. Den stangen som går framover til styrehustaket tror jeg ikke har noe med mesanen å gjøre og jeg skal prøve å fjerne den en vakker dag. Hvis du ser i knekken på "buen" så har jeg et par "lepper" som stikker ut har også to øyekroker oppe i mesanen her skal jeg få lagd utriggere hvis vi skal dorge med mer enn en dorg. Er bare et alurør på 1,5 til 2 meter med atu opp i øyeskruene. Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 takker for flotte bilde! for prøve å få tak i noen rør snart så eg får begynt på mesanen min. kan no ta å legge ut bilder av den etter kvart som eg bygger vist det er interesse for det.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Det må du selvfølgelig gjøre. Si fra hvis du vil at jeg skal ta noen mål eller flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 ps min er bygd av alu. Er ikke rustfritt litt overkill? Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 6.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 ja eg kan sjå det ann når eg begynner å bygge. grunnen til at eg bygger i rustfritt er for at eg har fri tilgang på rustfrie rør. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Fri tilgang hørtes veldig bra ut. Så da kan bare forumet komme med ønsker så det står etter hehe Skjønner godt at du ikke bygger i alu da Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 7.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2011 hehe ja, for sjå om eg rekker å begynne på den i helgen Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Hei Fausken! Vi fikk ikke innsyn i hvordan det gikk med dine planer om mesan. Jeg er i samme situasjon og må ha noe som kan skape stabilitet på min Malo når torskegarna skal dras i februar. Legg gjerne ut bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.