Jump to content

Trekke om akterkabin

Marimari

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal trekke om tak og vegger i akterkabinen i min Skarpnes 28.

Her er det buer og riller, så jeg gruer meg.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal gå frem for å få dette pent?

Jeg har hovedsakelig lyst til å kle med skai.

Er det evt. noen som kjenner til noen (privat/firma) som kan gjøre dette for meg/hjelpe meg?

Hei! Trakk om aktercabin i fjor. Brukte da skottebekledning fra Maritim. Den er ganske tynn så jeg skrapte og slipte litt for å få vekk de værste bulkene i glassfiberen. Jeg brukte også svart bengalakk for å hindre sollyset å slippe igjennom skrogsiden. De 2 siste elementene slipper du hvis du limer på skrogisolering først. Jeg brukte spraylim fra Scotch. Dette tørket hurtig og jeg følte jeg hadde bedre kontroll med det enn med limet på boks fra Maritim. Det var ganske tyntflytende. Mål opp litt ekstra slik at du har nok i overganger, det kan skjæres bort når kledningen er limt på. Mye pirkarbeid, men jeg ble godt fornøyd med resultatet. Lykke til.

Hei, eg trekte om min forrige båt. Eg isolerte med 5mm isolasjon der det ikkje var sandwich, før eg limte trekket som eg bestillte fra Maritim. Eg brukte spraylim fra BT og den funka bra. Eg blei anbefalt å bruke trekk med "Lukka skum celler" da dette ikkje har skum gummi som kan gå seg jorslag i på baksiden.

Når folk spør meg om slike ting pleier jeg å si at jo, jeg har jo prøvd det, men jeg er langtifra like dyktig som gutta nede på Sandvik båtbyggeri i Horten. Ole, som er sjef og eier der nede, er en knakandes hyggelig kar som stort sett kan hjelpe deg både med gode tips, produkter og eventuelt arbeid. Ikke er han spesielt dyr heller, og han leverer kvalitet.

De har en nettside på http://www.sandvikboats.no/ . Det står ikke skai på webshop'en, men jeg har fått kjøpe en rull der før.

Redigert av Nightlife (see edit history)

Jeg trakk om midtkabinen i min joda 7900 ifjor. Kjøpte en 25-30 m rull hos scand, ble langt billigere enn hos maritim. Ble anbefalt av båtbyggere å bruke den "gamle" typen med skum på baksiden, da det blir langt finere resultat med denne. Og at skjøter er mye lettere å få tilnærmet usynlige siden det er enkelt å rive av skummet. Fikk fatt i sprøytelim fra joda, og brukte luftsprøyte med 2,5 mm dyse for å legge på lim. Skumtrekket holder 20 år før det løsner, ifølge de som jobber med dette og da er jodaen min 45 år gammel, sikkert mer enn skottbekledningen som synger på siste verset da. :yesnod:

Uansett, lykke til! Det lønner seg å begynne tidlig, det er nok ofte en større jobb enn man tror spesielt hvis jobben skal gjøres grundig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...