Leif T. Røbekk Startet 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2011 (redigert) Hei. Jeg har en Cranchi 34 med hvit bunstoff. Mellom bunnstoffet og skroget er det blitt en gulfarge, er det noen som har et godt tips til å fjærne dette på en enkel måte? Vet at netting svamp å Hugo´s går, men dette lager riper igjen Redigert 28.Mars.2011 av Leif T. Røbekk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Syre! Saltsyre går fint, oksalsyre ellerr sitronsyre er mildere men gjør samme jobb. 10% oppløsning pleier å holde. Smør på, vent 10-15 minutt, spyl av. Vask godt med såpe og mye vann etterpå. Du tror det ikke før du får sett det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leif T. Røbekk Svart 28.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Takker , skal prøve. Hvor får en kjøpt slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Malerbutikker. Saltsyre selges i 30% oppløsning, kan med fordel tynnes til 10-15% før bruk. OBS: Hell syren i vannetm ikke omvendt! Og bruk hansker og vernebriller, syre er ikke noe særlig å få i øyne eller på huden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Terrasseblekner og andre produkter som inneholder oksalsyre fungerer fint med bruksanvisning som beskrevet lenger opp. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Jeg brukte saltsyre på en jiff Våtmopp med teleskopstang. vernebriller er lurt. Jeg helte rett fra flasken på mobben, påførte på båtsiden i ca 3 meters bredde og spylte av med rent vann. Knallhvitt med en gang. Kjøpte 30% saltsyre på Jernia og det koster nesten ingenting i forhold til langt mindre effektive remedier til båt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lippert Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Til dette bruker jeg Hempel sin Gelcoat Cleaner. Smøres på og spyles av. Behøver ikke engang bruke hansker når du jobber med produktet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Fordelen med saltsyre er at denne også løser opp "rur"! Elllers vil jeg si at Hempels Gelcoat Cleaner og saltsyre gjør omtrent akkurat like god jobb for å få vekk det gule på skroget. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jørn Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Til dette bruker jeg Hempel sin Gelcoat Cleaner. Smøres på og spyles av. Behøver ikke engang bruke hansker når du jobber med produktet. Produktet er kjempe flott, og jeg har brukt det mange ganger. Men jeg vil fraråde om å ikke bruke hansker. Dette er oksalsyre og det svilr godt på hendene og nedover armene om du får det på deg. I fjor glemte jeg hanskene hjemme, og skulle bare...Det har jeg ikke lyst til å oppleve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 I tillegg til at alle syrer vil svi og etse bar hud, så er oksalsyre også giftig. Jeg bruker saltsyre til den gule randen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lippert Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 Men jeg vil fraråde om å ikke bruke hansker. Ser jeg var litt rask der, hadde dårlig tid. Burde nevnt at jeg også bruker hansker. Forsøke å være HMS bevist. Bakgrunnen for utsagnet var når jeg har glemt det og fått litt av produktet på henden så har jeg ikke merket noe. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
junior 1 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Kan dette brukes på drevet også? Eller er det noe annet som bør brukes der for å fjerne merkene etter ruren? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Ja,kan brukes på drev og undervannshus. Stryk på og skyll av. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marion Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Bare vær forsiktig så du ikke får saltsyre på aluminium. Det går ikke så bra. Ellers støtter jeg de andre i deres erfaringer. Jeg fikk en gang stålsplinter fra sveise og skjærebrenner over båten som sved seg inn. Dette fjernet jeg enkelt med ren 30% saltsyre og spylte godt med vann. Skroget ble som nytt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Bare vær forsiktig så du ikke får saltsyre på aluminium. Det går ikke så bra. Så da kan man ikke bruke deep clean på dreva da, siden de fleste drev er laget av aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Takker, Saltsyre fungerte bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Hvis du plages med gul farge på skroget så synes jeg du skal ta en kjapp titt på min og se hva jeg sliter med Gult ja. https://baatplassen.no/i/topic/78709-hva-boer-vi-faa-for-vaar-24-fots-plastsnekke-trenger-takseringshjelp/ Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Er det noen som vet hva som årsaker gulfargen? På meg virker det som om at brakkvann raskt lager gulfarge. Og så ser det ut som at noen båter er betydelig mere plaget enn andre. Oftest eldre båter. Vil nye båter få samme problem etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Gult skrog? Ikke klag.... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
glalaksen Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 har en kompis med skikkelig gul båt. Han sier alltid "gult er kult" så får all mulig støtte fra den kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.