is_620 Startet 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2011 satt og sløva på google de siste 5-minuttene før jeg skal hjem - trøtt idag pga å måtte stå opp enda tidligere .... ( 05:00 ) nok om det - snubla over noe stoff om chipstrimming - ofte ser flere motorer like ut i vekt og kubikk innhold , mens hestene kan være f.eks 90 og 115. er det så enkelt at det bare er å lure i de litt mer bensin ved hjelp av en liten dings - og så har man 25 extra hester. noen som har peiling og/eller har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2011 (redigert) 9,9 hk kan være strupet 15, det er nevnt her inne mange ganger. Ved andre tilfeller er det gjerne mer avansert slik som andre forgassere / innsprøytning, kamaksler, utvekslingsforhold i giret m.m. Gjett om produsentene har lagt vanskeligheter i veien.... Redigert 28.Mars.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Det er flere motorer som er strupet i elektronikken. E-tec er vell en av dem. Kan nok være greit å lete etter elektronikk fra en delemotor, å kjøpe det, istede for å la en liten "dataguru" som tror han kan motor tukle med softwaren som bestemmer om du kommer deg hjem eller ikke. Greit i en bil, men i båt? Vet folk som har byttet el.net/ecu med stor suksess. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 På 4-taktere er ofte kamakslene forskjellig på to motorer som deler konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 den nye tohatsu serien har flere like motorer. Det eneste som skiller dem er elektronikken... Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Hvilken serie 2 eller 4 takt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) Optimax og Verado er vel av de mere chipvennlige motorene i dagens marked. Et svensk firma har chip til litt av hvert http://www.lundinsmarin.se/ "Lundins Marin R&D har utvecklat en FANTASTISK uppgradering för 200 Verado. Uppgraderingen ger mer än 35 Hk på motorn (235Hk+). Och detta betyder också att Lundins Marin R&D kan uppgradera en 135 Verado med nästan 100 Hk! Flera test visar att Verado-motorn med den nya uppgraderingen går väldigt smidigt." Nesten 100 hk? hva mener de med det tro. Jeg bygget forresten om en E-tec 40 til 50 i fjor. Dvs. byttet motorstyringsenheten. Redigert 29.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Det er flere motorer som er strupet i elektronikken. E-tec er vell en av dem. 4-takts E-tec? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Beklager, glemte å nevne at dette ikke var 4takt ettersom jeg bare så "moderne påhengere" i linja :) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Angående moderne båtmotor så ligger vel strengt tatt E Tec et stykke foran, jeg tror dette er en type motor som flere vil lage. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hvilken serie 2 eller 4 takt? 4-takterne. 2-takten begynner fra 40hk og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Kan jo også være greit å huske at selv om motorene er like, og ytelsen er justert av plomber eller elektro, så har man muligens forskjellig undervannshus/drivverk i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Teoretisk sett, så er det ikke noe stort problem å "trimme" en motor med elektronisk styring. Det er bare en sperre som sperrer av slik at den ikke vil tenne noe fortere enn ett vist turtall. Om det er samme chippene i "like" motorer, så er det å omprogramere disse chippene. Og de har klart å programere disse en gang Jeg vil tippe at det kommer en gang i fremtiden en toturial om dette, slik at man kan programere om motoren med sin egen laptop via USB og en konverter. Men som dere sier, så har fabrikatene gjort alt de kan for å gjøre dette vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Det er nok mere komplisert enn som så. Det som varierer mellom effektklassene er nok både innsprøytningstidspunkt og innsprøytningsmengde samt tenningstidspunkt for å kunne ta ut mere eller mindre effekt av samme motor. Det er ofte ikke så stor forskjell i turtall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Christensen Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Nå er vel motorprogrammering et felt hvor menigmann bør ligge unna, en ting er å laste inn ny software, men å begynne å endre parametreringen selv kan være som å spille bingo, med høy innsats! Produsenten lager nok med vilje litt vanskeligere tilkoblinger og sperrer for å unngå at alle og enhver skal inn og knotte!! hadde jo vært enkelt å plugge usb kabelen rett i motoren. Tror det hadde blitt utrolig mye reklamasjoner hvis alle skulle hatt tilgang! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
FjordHT Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Teoretisk sett, så er det ikke noe stort problem å "trimme" en motor med elektronisk styring. Vell, først må du klare å lese ut softwaren av motoren med høyere ytelse og denne er nok godt beskyttet av produsenten. Er nok derfor, som jeg nevnte tidligere, at mange "guruer" som "tror de kan" lager egen software som de erstatter den originale med. I andre tilfeller, hvor man bruker en "ekstra boks" mellom ecu og "motor" tuller man bare med signalene fra den vanlige ecu'en.Er nok lite sannsynlig at motorprodusenter vil gi fra seg dyrt produsert software.Å tro at det bare er en "sperre i programvaren" som hindrer høyere turtall er vell et stykke på avveie, da det hos flere motorprodusenter(ikke bare båt) blir endret styring av motoren for å f.eks flytte pungtet som gir mest dreiemoment/ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Å tro at det bare er en "sperre i programvaren" som hindrer høyere turtall er vell et stykke på avveie, Det er det som skiller de 4, 5 og 6 hk motorene til Tohatsu etter hva jeg fikk vite på messa. Det er mulig å lese av programmet, men chippen i motoren er sikkert godt forseglet i en plastikkboks, så det å komme seg inn i den er sikkert vanskelig uten å ødelegge chippen pga. varme. Sitér dette innlegget Link to post
anhon Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hei er det noen som har erfaring eller kjenner til Chiptuning eller bytte av chip på nyere Suzuki utenbords 4-taktere ( 90 -115 hk )? Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Hei Forskjellen på DF90 og DF115 er forskjellige kamaksler, ikke elektronikk Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Disse driver med Chip tuning Link Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 på suzuki 90 og 115 er det nok mere en kamakselen som er forskjellen,70-80-90 er like, og 100 -115 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) De gamle DF90 og DF115 er like i volum og vekt. Redigert 1.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blyrompa Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Heisann Jeg skulle gjerne tenkt i omvendte baner jeg da.. De fleste joller og gummibåter overstiger fort 10 knop med en 9,9 HK. I den forbindelse har jeg hatt noen tanker på om det ikke var mulig å utvikle/lage en foreldrekontroll. Dersom det var mulig elektronisk å styre innsprøytningen eller tilsvarende slik at fart ikke overstiger 10 knop. Videre tenker jeg at en GPS kan måle farten. Akselerasjonen bør også kunne gå å gjøre tregere. Ideelt benyttet man en app på Iphone eller android slik at far og mor kan ha foreldrekontroll. Men her er det sikkert flere valg som må gjøres. Kanskje også bare en fjernstyringsenhet. På den måten kan man ha en multipåhenger, både for de som har lov å kjøre fort og til de som ikke har lov. Noen med gode ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Nyheter fra Honda, BF100 (og BF80) http://www.fishingworld.com.au/news/honda-releases-details-of-new-bf80-and-bf100 Da bør jo Lundins Marin kunne gjøre noe for oss med BF90D 10 hk ekstra hadde gjort susen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Honda oppgraderer mens Tohatsu tar over de "gamle". Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.