Jump to content

chiptrimme moderne 4-takts påhenger

is_620

Recommended Posts

satt og sløva på google de siste 5-minuttene før jeg skal hjem -

trøtt idag pga å måtte stå opp enda tidligere .... ( 05:00 )

nok om det - snubla over noe stoff om chipstrimming -

ofte ser flere motorer like ut i vekt og kubikk innhold ,

mens hestene kan være f.eks 90 og 115.

er det så enkelt at det bare er å lure i de litt mer bensin

ved hjelp av en liten dings - og så har man 25 extra hester.

noen som har peiling og/eller har prøvd.

Det er flere motorer som er strupet i elektronikken.

E-tec er vell en av dem. Kan nok være greit å lete etter elektronikk fra en delemotor, å kjøpe det, istede for å la en liten "dataguru" som tror han kan motor tukle med softwaren som bestemmer om du kommer deg hjem eller ikke.

Greit i en bil, men i båt?

Vet folk som har byttet el.net/ecu med stor suksess.

Optimax og Verado er vel av de mere chipvennlige motorene i dagens marked.

Et svensk firma har chip til litt av hvert http://www.lundinsmarin.se/

"Lundins Marin R&D har utvecklat en

FANTASTISK uppgradering för 200 Verado.

Uppgraderingen ger mer än 35 Hk på motorn (235Hk+).

Och detta betyder också att Lundins Marin R&D kan uppgradera en 135 Verado med nästan 100 Hk!

Flera test visar att Verado-motorn med den nya uppgraderingen går väldigt smidigt."

Nesten 100 hk? hva mener de med det tro.

Jeg bygget forresten om en E-tec 40 til 50 i fjor. Dvs. byttet motorstyringsenheten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Kaptein Fredrik

Teoretisk sett, så er det ikke noe stort problem å "trimme" en motor med elektronisk styring. Det er bare en sperre som sperrer av slik at den ikke vil tenne noe fortere enn ett vist turtall. Om det er samme chippene i "like" motorer, så er det å omprogramere disse chippene. Og de har klart å programere disse en gang :rolleyes: Jeg vil tippe at det kommer en gang i fremtiden en toturial om dette, slik at man kan programere om motoren med sin egen laptop via USB og en konverter. Men som dere sier, så har fabrikatene gjort alt de kan for å gjøre dette vanskelig :thumbsup:

Det er nok mere komplisert enn som så.

Det som varierer mellom effektklassene er nok både innsprøytningstidspunkt og innsprøytningsmengde samt tenningstidspunkt for å kunne ta ut mere eller mindre effekt av samme motor.

Det er ofte ikke så stor forskjell i turtall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Nå er vel motorprogrammering et felt hvor menigmann bør ligge unna, en ting er å laste inn ny software, men å begynne å endre parametreringen selv kan være som å spille bingo, med høy innsats! Produsenten lager nok med vilje litt vanskeligere tilkoblinger og sperrer for å unngå at alle og enhver skal inn og knotte!! hadde jo vært enkelt å plugge usb kabelen rett i motoren. Tror det hadde blitt utrolig mye reklamasjoner hvis alle skulle hatt tilgang!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Teoretisk sett, så er det ikke noe stort problem å "trimme" en motor med elektronisk styring.

Vell, først må du klare å lese ut softwaren av motoren med høyere ytelse og denne er nok godt beskyttet av produsenten. Er nok derfor, som jeg nevnte tidligere, at mange "guruer" som "tror de kan" lager egen software som de erstatter den originale med. I andre tilfeller, hvor man bruker en "ekstra boks" mellom ecu og "motor" tuller man bare med signalene fra den vanlige ecu'en.
Er nok lite sannsynlig at motorprodusenter vil gi fra seg dyrt produsert software.

Å tro at det bare er en "sperre i programvaren" som hindrer høyere turtall er vell et stykke på avveie, da det hos flere motorprodusenter(ikke bare båt) blir endret styring av motoren for å f.eks flytte pungtet som gir mest dreiemoment/ytelse.
Guest Kaptein Fredrik

Å tro at det bare er en "sperre i programvaren" som hindrer høyere turtall er vell et stykke på avveie,

Det er det som skiller de 4, 5 og 6 hk motorene til Tohatsu etter hva jeg fikk vite på messa. Det er mulig å lese av programmet, men chippen i motoren er sikkert godt forseglet i en plastikkboks, så det å komme seg inn i den er sikkert vanskelig uten å ødelegge chippen pga. varme.

De gamle DF90 og DF115 er like i volum og vekt.

Redigert av teerex (see edit history)

• 2 år senere...

Heisann

Jeg skulle gjerne tenkt i omvendte baner jeg da..

De fleste joller og gummibåter overstiger fort 10 knop med en 9,9 HK. I den forbindelse har jeg hatt noen tanker på om det ikke var mulig å utvikle/lage en foreldrekontroll. Dersom det var mulig elektronisk å styre innsprøytningen eller tilsvarende slik at fart ikke overstiger 10 knop. Videre tenker jeg at en GPS kan måle farten. Akselerasjonen bør også kunne gå å gjøre tregere.
Ideelt benyttet man en app på Iphone eller android slik at far og mor kan ha foreldrekontroll. Men her er det sikkert flere valg som må gjøres. Kanskje også bare en fjernstyringsenhet. På den måten kan man ha en multipåhenger, både for de som har lov å kjøre fort og til de som ikke har lov.
Noen med gode ideer?
  • 6 måneder senere...

Nyheter fra Honda, BF100 (og BF80) http://www.fishingworld.com.au/news/honda-releases-details-of-new-bf80-and-bf100

Da bør jo Lundins Marin kunne gjøre noe for oss med BF90D :smiley: 10 hk ekstra hadde gjort susen.

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...